-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jak dobrać opony szosowe do motocykla? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu
 
Opony do motocykli I’m ready
 
 
Opony do motocykli Inter Cars
 

Porady

Jak dobrać opony szosowe do motocykla?

Rosnąca ilość zapytań dotycząca polecanych opon do motocykla sportowo-turystycznego w najbardziej popularnym rozmiarze 120/70ZR17, 180/55ZR17. To najczęściej spotykany wymiar ogumienia w motocyklach turystycznych, sportowo-turystycznych, sportowych i naked-bike’ach. Poniżej skupimy się na kilku najbardziej popularnych modelach opon…

Opony turystyczne

 

Są dedykowane do motocykli turystycznych. Sprawdzą się także w sprzętach typu naked bike czy sportowo turystycznych wtedy gdy poszukujemy opony znoszącej długie przebiegi oraz zapewniającej dobrą przyczepność w zmiennych warunkach atmosferycznych. Opony turystyczne mają głębokie i gęsto rozmieszczone nacięcia na bieżniku-umożliwiające bardzo dobre odprowadzanie wody. Opony mają profil bardziej płaski niż opony sportowe dzięki czemu są stabilniejsze podczas jazdy na wprost, a bieżnik w swojej centralnej części wolniej się zużywa. To opony typowo szosowe. Przykładowe, polecane bieżniki opon turystycznych:

 

 

Co ciekawe: powyższe bieżniki oferowane są również w wersjach ze wzmocnionym karkasem, szkieletem opony – przeznaczonym do cięższych motocykli turystycznych (np. Yamaha FJR 1300). Wzmocniony szkielet poprawia stabilność prowadzenia tego typu motocykli.

 

 

Przykładowe wersje opon turystycznych do cięższych motocykli:

 

 

 

Opony sportowe

 

Idealne przede wszystkim do motocykli sportowych, ale sprawdzą się również w nakedach czy sportowo turystycznych szczególnie, gdy oczekujemy od opony doskonałej poręczności i przyczepności w szybkiej jeździe w winklach. To opony szosowe które sporadycznie możemy użytkować w amatorskiej jeździe torowej. Wprawdzie zużywają się szybciej, niż opony sportowo-turystyczne a ich bieżnik będzie gorzej odprowadzał wodę, ale przy dynamicznej jeździe nie będą miały sobie równych. Tego typu opony mają znacząco mniej urzeźbiony bieżnik, nacięć jest mniej i są płytsze niż w oponie turystycznej – gorzej odprowadzają wodę niż opony turystyczne. Opona sportowa oprócz bardziej miękkiej mieszanki charakteryzuje się również innym profilem (bardziej szpiczastym) zapewniającym większą przyczepność w złożeniu i szybszą zmianę kierunku jazdy w naprzemiennych zakrętach.

 

 

Przykładowe, polecane bieżniki opon szosowych:

 

 

 

Jeżeli natomiast poszukujemy do motocykla sportowego opon, które sprawdzą się porównywalnie dobrze na torze jak i ulicy - musimy poszukać opon sportowych o zacięciu torowym. Takie opony zagwarantują znacznie lepszą przyczepność, poręczność, precyzje prowadzenia w zakręcie względem do typowych opon sportowych przy zachowaniu optymalnych właściwości w eksploatacji typowo szosowej. Opony tego typu są najbardziej „ekstremalne” z naszego zestawienia. Mają najbardziej szpiczasty profil. Ilość nacięć na bieżniku jest symboliczna – dzięki czemu przyczepność na suchym jest doskonała. W warunkach mokrych zachowują się wyraźnie gorzej niż opony z powyższych kategorii, a zużycie przez zastosowany profil i miększe mieszanki jest wyraźnie wyższe i bardziej nierównomierne (szybkie zużycie opony w części centralnej). Są świetne dla motocyklistów którzy jeżdżą agresywnie po górskich winklach i na torowych track-dayach (nie wymagają dogrzewania kocami), ale potrzebują opony z homologacją – sprawującą się dobrze na ulicy.

 

 

Przykładowe bieżniki takich opon:

 

 

 

Wszystkie z wymienionych opon znajdziecie w sieci Inter Cars oraz sieci I’M Ready

 

 

Zobacz także pierwszą część "encyklopedii opon" - "Jakie najlepsze opony do turystycznego enduro do lasu i w teren"...

 

 

 

 

...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści