Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu?

Zapewne wielu z Was zastanawiało się, ile kosztuje przejechanie całego sezonu w motocrossie. Kilku na pewno starało się to policzyć, ale czy jesteście pewni, że obliczenia wykonaliście poprawnie? W tym artykule przeanalizuję koszty związane z uprawianiem wyczynowego motocrossu. Poprzez słowo „wyczyn

Zapewne wielu z Was zastanawiało się, ile kosztuje przejechanie całego sezonu w motocrossie. Kilku na pewno starało się to policzyć, ale czy jesteście pewni, że obliczenia wykonaliście poprawnie?

 

W tym artykule przeanalizuję koszty związane z uprawianiem wyczynowego motocrossu. Poprzez słowo „wyczynowe” mam na myśli uczestnictwo w całym cyklu Mistrzostw Polski wraz z odpowiednim do niego przygotowaniem.

 

Na początku trzeba poczynić pewne założenia. Największe różnice w kosztach występują przy zakupie motocykla i odpowiedniego ubioru. Można kupić używaną 125 w dobrym stanie za 10 000 zł lub nową 250 za 30 000 i doinwestować w tuning następne 15 000 zł. Podobnie jest z ubiorem – są kaski, buzery czy buty za 300–400 zł, a są również takie za 1200–1600 zł.

 

Z racji tego, że omawiamy sezon wyczynowego motocrossu, zakładam, że każdy ma za sobą kilkadziesiąt motogodzin w siodle i już posiada odpowiedni sprzęt. Następnym założeniem jest chęć uczestnictwa w całym cyklu Mistrzostw Polski w motocrossie. Zima w naszym kraju sprawia różne figle, jednak przyjąłem, że sezon motocyklowy trwa od początku kwietnia do połowy listopada, kiedy to odbywa się kończący rok Puchar Niepodległości w Sochaczewie. Daje to nam średnio 33 weekendy jazdy.

 

Nie da się jednoznacznie oddzielić kosztów startowania w zawodach od kosztów trenowania. Wiele z nich nierozerwalnie łączy się ze sobą, dlatego każdemu obliczeniu przypisany jest stosowny komentarz.

 

Paliwo
Na każde zawody trzeba jakoś dojechać. Przyjmując, że ktoś ma szczęście i mieszka w centrum Polski, musi pokonać około 450 km w obie strony na zawody. Średnie spalanie auta przyjmijmy na poziomie 10 l/100 km, a cenę paliwa 4,50 zł. Wiem, że teraz paliwo jest droższe, jednak ta cena przez cały rok ulega wahaniom; ja starałem się ją jakoś uśrednić. Dojazdy na treningi nie są tak odległe, jednak znacznie częstsze. Żeby nie błąkać się w okolicach ostatniego miejsca w stawce trzeba przynajmniej raz w tygodniu pojechać na solidny motocyklowy trening. Załóżmy, że na najbliższy tor mamy w odległości 100 km w obie strony.

 

• 450 km x 10 l/100 km x 5 zł/l x 7 rund = 1575 zł
• 100 km x 10 l/100 km x 5 zł/l x 26 treningów = 1300 zł

 

Motocykl crossowy też ma swój apetyt. W ciągu dwóch treningów i dwóch biegów na zawodach spali około 12 l paliwa. Natomiast na porządnym treningu powinniśmy wyjeździć około 16 l benzyny.

 

• 12 l x 5 zł x 7 rund = 420 zł
• 16 l x 5 zł x 26 treningów = 2080 zł

 

Opony
Dość szybko zużywają się także opony. W ciągu sezonu przy w miarę regularnej jeździe wymienia się średnio siedem tylnych oraz cztery przednie opony. Można je nabyć za już za odpowiednio 250 i 200 zł.

 

• (7 x 250 zł) + (4 x 200 zł) = 2550 zł

 

Napęd
Podobnie sytuacja wygląda z napędem. Praktyki wymieniania tylko zębatek (albo, co gorsza, tylko jednej zębatki) lub tylko łańcucha nie wchodzą w grę, bo to jedynie pozorna oszczędność, która później narazi nas na jeszcze większe koszty. Komplet napędowy można kupić za około 420 zł, a będziemy go wymieniać przynajmniej trzy razy.

 

• 3 x 420 zł = 1260 zł

 

Klocki
Kolejną ważną i dość szybko zużywającą się częścią eksploatacyjną są klocki hamulcowe. Komplet na jedną tarczę kosztuje około 100 zł. Średnio będziemy je wymieniać trzy razy w ciągu sezonu. Oczywiście, tarcze w motocyklu crossowym są dwie.

 

• 2 x 3 x 100 zł = 600 zł

 

Serwis
Przyszedł czas na serwisowanie naszego motocykla. Z mojego poprzedniego artykułu wynika, że jeden z nich kosztuje około 950 zł. Warto do niego zajrzeć i zapoznać się ze szczegółami, których tutaj już nie będę przytaczał. W ciągu całego sezonu trzeba będzie wykonać około dziewięciu przeglądów.

 

• 9 x 950 zł = 8550 zł

 

Dodatki
Ponadto konieczne jest posiadanie pewnego zapasu części i odpowiednich narzędzi. Przecież nikt nie chce, żeby przebita dętka czy złamana klamka uniemożliwiła stanięcie na maszynie startowej. Koszt takich plastików, klocków, zębatek, łańcucha, klamek, dętek itp. szacuję na 2000 zł.

 

Istnieją jeszcze mniej oczywiste koszty, które podsumowane przez cały sezon potrafią utworzyć sporą kwotę. Są to np. środki do filtra powietrza – 150 zł, spraye do łańcucha – 120 zł, środki do mycia – 200 zł, licencja – 450 zł, sportowe badania lekarskie – 300 zł, karnety na siłownię czy basen (trenowanie motocrossu to nie tylko jeżdżenie motocyklem!) – 500 zł. Po zsumowaniu ich wszystkich wychodzi 1720 zł.

 

Dodatkowe treningi
Takimi już zupełnie dodatkowymi kosztami, których nie będę brał pod uwagę przy podsumowaniu, są jeszcze zimowe wyjazdy czy tuning motocykla. Zima w Polsce jest bardzo długa, dlatego warto przemyśleć wypady do Hiszpanii, Włoch czy chociażby na halę do Czech czy Estonii. Tutaj koszty też potrafią być mocno zróżnicowane, ponieważ szkoła motocrossowa u byłego Mistrza Świata w Hiszpanii kosztuje prawie 600 euro tygodniowo, a są ich tańsze i też dobre alternatywy, organizowane chociażby przez czołowych zawodników z naszego podwórka.

 

Tuning
Na tuning motocykla – w zależności od rozmachu – również można wydać zarówno 1 000 zł, jak i 15 000 zł. Jednak to już jest sprawa indywidualna. Według mnie, najpierw trzeba potrafić wykorzystać potencjał seryjnego motocykla, a dopiero potem brać się za tuning. A, niestety, jeżdżąc raz w tygodniu, tak jak założyliśmy w tym artykule, trudno będzie dojść do takiego poziomu.

 

Liczymy
Podsumowując, motocross to dość droga zabawa, chociaż i tak jedna z najtańszych wśród sportów motorowych. A przeliczając to na frajdę i adrenalinę, jaką przynosi taka jazda, jej koszt jest naprawdę niewielki.

 

Podliczając wszystkie wydatki, można stwierdzić, że cały sezon regularnego trenowania i startowania w cyklu Mistrzostw Polski wyniesie około 21 500 zł. Po podzieleniu na 33 weekendy wychodzi suma 650 zł.

 

Dla niektórych kwota ta jest przerażająca. Jednak nie ma co panikować. Koszty należy przeanalizować indywidualnie, a na pewno znajdą się takie, które można ograniczyć. Nie każdy musi przecież jechać od razu w całym cyklu; niektórzy po pierwszych startach znajdą sponsora, który pomoże w rozwijaniu kariery. Jeszcze inni dobiorą się w grupy i będą razem dojeżdżać na zawody, oszczędzając tym sposobem na kosztach dojazdów. Odradzam tylko oszczędzanie na sprzęcie i przeglądach, bo to są jedynie oszczędności pozorne, które prędzej czy później kończą się bardzo kosztownymi awariami.

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? Celem materiału jest oszaco...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 2 Żeby nie błąkać się w okoli...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 3 Start w zawodach to oprócz...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 4 Transport motocykla crossow...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 5 Komplet klocków na jedną ta...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 6 Ciuchy po roku użytkowania...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 7 W ciągu sezonu przy w miarę...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 8 Jeżeli chodzi o motocykl, l...
Ile kosztuje sezon uprawiania motocrossu? - fot. 9 Motocross to dość droga zab...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści