Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Na każdy temat Bariery linowe = bariery śmierci? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Na każdy temat

Bariery linowe = bariery śmierci?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła pomysł przerobienia polskich dróg 1+1 na system 2+1. Wraz z tą informacją oraz wytycznymi dotyczącymi zabezpieczenia takich dróg podniosła się wrzawa, że wśród polskiej braci motocyklowej trup będzie ścielił się gęsto. Czy są powody do paniki? Czy faktycznie bariery linowe są niebezpieczne? Czy zaleją polskie drogi?

Zacznijmy może od samej koncepcji systemu dróg 2+1, która jest zapożyczona ze Szwecji. Obecnie w Polsce królują drogi z jednym pasem ruchu dla każdego z kierunków - czyli 1+1. System 2+1 zakłada, że co jakiś czas, dla jednego z kierunków droga będzie poszerzała się o dodatkowy pas na odcinku na przykład 500 metrów. Ma to umożliwić łatwe wyprzedzanie maruderów i zmniejszyć liczbę zderzeń czołowych spowodowanych karkołomnymi manewrami, których świadkiem był chyba każdy, kto choć raz wybrał się za miasto.

 

Panika

Wrzawa podniosła się z dwóch powodów - pierwszy jest taki, że w Szwecji kierunki są oddzielone nie tylko linią ciągłą, ale również barierami linowymi, które są tam kładzione na potęgę. Drogi w systemie 2+1 zaczęły tam powstawać w 1998 roku i od tego czasu pojawiło się tam 10 000 kilometrów barier linowych. Szwedzi przyznają, że tego typu rozwiązanie jest niebezpieczne dla motocyklistów, ale jednocześnie odnotowano spadek liczby wypadków z udziałem motocykli. Dlaczego? Przedstawię to później na podstawie polskich badań.

 

Czym to się je?

Czym są bariery linowe i jak wygląda certyfikacja barier? GDDKiA stworzyła nowe wytyczne, według których bariery będą musiały mieć poziom powstrzymywania L, który jest określony w normie EN1317. Wspomniana norma to jedyny dokument regulujący kwestię testowania i klasyfikacji barier ochronnych na terenie Unii Europejskiej. Oznacza to, że bariera jest w stanie powstrzymać pojazd o masie 1500 kilogramów, który wjeżdża w barierę pod kątem 20 stopni i z prędkością 100 km/h. Obecnie ta norma jest spełniana tylko przez bariery linowe jednego polskiego producenta. GDDKiA zapewnia, że rodzaj bariery nie jest istotny, ale wiadomo, że w takim układzie na drogach 2+1 będziemy mieli bariery linowe.

 

Bariery są testowane przy użyciu pojazdów, ale tylko samochodów, ciężarówek i autobusów. W Stanach Zjednoczonych norma obejmuje testy z wykorzystaniem pick-up’ów. Żadna z norm nie przewiduje bezpieczeństwa motocyklistów i nie prowadzi się również żadnych testów w tej kwestii. Trafiłem na jeden raport, gdzie testowano bariery przy zderzeniu z motocyklem i dla bariery linowej nie przeprowadzono symulacji na żywo tylko komputerową.

 

Sposób działania barier jest prosty. Mamy dwa skrajne punkty, w których liny są mocowane i naciągane, a pomiędzy nimi znajdują się słupki podtrzymujące liny. Odległość słupków jest opisana w specyfikacji danego producenta. Po uderzeniu lina odkształca się, a słupki - łamią. Ma to na celu zamortyzować siłę uderzenia i przenieść ją na barierę. To sprawia, że podróżujący samochodem odniosą mniejsze obrażenia.

 

Autor: Wojciech Grzesiak
oceń ten materiał:
Bariery linowe Bariery linowe
Bariery linowe Bariery linowe
Motocykl po uderzeniu w bariery linowe Motocykl po uderzeniu w bar...
Motocyklista po uderzeniu w dodatkowo zabezpieczoną klasyczną barierę Motocyklista po uderzeniu w...
Samochód zakleszczony w barierze linowej Samochód zakleszczony w bar...
Samochód zakleszczony w barierze linowej Samochód zakleszczony w bar...
Bariery przyjazne dla motocyklistów Bariery przyjazne dla motoc...
Test bariery linowej z udziałem ciężarówki Test bariery linowej z udzi...
Bariery linowe Bariery linowe
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści