Yamaha MT-07 trafiła do sprzedaży w 2013 roku. Stała się jednym z najpopularniejszych sprzętów wykorzystywanych przez szkoły jazdy – czy to oznacza, że zaspokoi oczekiwania głównie początkujących i średnio doświadczonych motocyklistów a doświadczeni powinni omijać ją szerokim łukiem? Postanowiliśmy to sprawdzić…

Lifting

Dwa lata temu MT-07 przeszła lifting. Upodobniono ją do flagowego power-nakeda czyli MT-10. Nowa przednia lampa oraz wzory lakierowania zdefiniowały i umocniły jej przynależność do serii MT. Ponadto zmieniono przednie zawieszenie (większy zakres regulacji) oraz skorygowano pozycję kierowcy i pasażera. Od strony napędu, masy i  osiągów sprzęt pozostał bez większych zmian.

 

Prowadzenie/osiągi

Silnik

Dwucylindrowy silnik został wyposażony w wał korbowy, w którym wykorbienia są względem siebie przesunięte o 270 stopni, co oznacza, że jego charakterystyka przypomina dwucylindrowca. Uzyskana moc (74,8 KM przy 9000 obr./min.) w połączeniu z masą 164 kg (na sucho) zapewnia bardzo godziwe osiągi. Jednak sposób jej oddawania zależy od naszego ruchu nadgarstka. Odkręcamy szybko i zdecydowanie – motocykl zachowuje się jak streetfighter szybko idąc z gazu na gumę. Nadgarstkiem pracujemy płynnie – wówczas mamy fajnego, spokojnego kompana do codziennej jazdy.

Maksymalny moment obrotowy (68 Nm) dostępny jest przy 6500 obr./min. co oznacza, że MT-07 jest elastycznym i dynamicznym w średnim zakresie obrotów pojazdem.

 

Jednostka napędowa ma dużą kulturę pracy a dźwięk choć cichy, brzmi rasowo. Układ przeniesienia o sześciu przełożeniach pracuje precyzyjnie a obsługa sprzęgła nie wymaga siły.

Zawias

Bardzo ciekawie zestrojono zawieszenie. Jest nieco twardsze niż w modelach z pierwszych lat produkcji. W połączeniu ze skorygowaną pozycją zapewnia lepsze odczuwanie maszyny i zdecydowanie większą pewność siebie podczas dynamicznej jazdy. MT-07 jest bardzo zwrotnym pojazdem. Wyjątkowo chętnie zmienia kierunki mając dodatkowo niewielki promień skrętu. W szybkich winklach jest stabilna chociaż przy tym nieprzesadnie twarda. Motocykl chętnie i pewnie pokonuje koleiny.

 

Hamulce

Hamulce nie są tak wydajne i jadowite jak w MT-09. Siła hamowania i dozowalność dobra, ale nie tak, jak w MT-09. Mimo wszystko nie odstają od potencjału jednostki napędowej. ABS zestrojono bardzo dobrze jak na tą kategorię cenową; jego praca przypomina dobrego boya hotelowego: mamy go pod ręką wówczas, kiedy potrzebujemy. W pozostałych przypadkach jego obecność jest niezauważalna…

Pozycja

Pozycja kierowcy jest wyprostowana, swobodna. Ułatwia obserwację drogi a prędkość do 140 km/h na prowadzącym nie robi większego wrażenia. Lusterka są na optymalnej szerokości – za sprawą niewielkiej szerokości motocykla przeciśniemy się w każdej luce. Motocykl ma kompaktowe wymiary i osoba o wzroście 190 cm  bez problemu znajdzie wystarczającą ilość miejsca, natomiast osoby o takim wzroście wyglądają na MT-07 nieco karykaturalnie…

 

 

Czy dla początkującego

Yamaha MT-07 tak, jak wspomniałem wcześniej jest bardzo często spotykanym pojazdem do nauki jazdy na kategorię A. Czy oznacza to, że będzie idealny głównie dla początkujących? I tak i nie. Początkujący docenią jej niezwykle przyjazny charakter przy spokojnym operowaniu nadgarstkiem. Pojazd wybacza wiele błędów i znosi korektę kierunku zarówno w złożeniach jak i podczas gwałtownych hamowań. ABS ratuje przed glebą a niewielkie wymiary ułatwią jazdę osobom drobnym i paniom.  

 

 

Z drugiej strony w życiu każdego dojrzałego motocyklisty przychodzi taki moment, kiedy ułańską fantazję zmieniamy na technikę. Doskonalimy swoje umiejętności a czas naszego przejazdu zdeterminowany jest nie odkręceniem manetki na prostej, ale sprytem w korkach i techniką na winkach.

Tutaj wszechstronność i przyjazny charakter wspomagają nasze zapędy. Dodatkowo przy sprintach ze świateł motocykl okazuje się wystarczająco dynamiczny, aby w jeździe miejskiej nie ustępować sportom o pojemności 600 ccm. Dodatkowo będzie wiernym kompanem przy wszelkich track-dayach na torach kartingowych i niepełnowymiarowych. Sprawny kierowca bez trudu „pokona” przeciętnego na dużo mocniejszym sprzęcie. Poza tym motocykl dość chętnie idzie na tylne koło z gazu i jeśli wierzyć Michałowi prowadzi się przy tym jak rower.

Naszym zdaniem

Testowany pojazd jest ładny, przyjazny, ma niezłą dynamikę, wybacza błędy a dodatkowo ma duży potencjał i pod tym względem powinien zadowolić nawet doświadczonych kierowców. Nie wspomniałem jeszcze największej zalety: Yamaha MT-07 kosztuje 29900 zł. Naszym zdaniem to jeden z najlepszych stosunków ceny do jakości i osiągów. I ten wygląd…

Dane techniczne

Typ silnika2-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność689cm³
Średnica x skok tłoka80.0 mm x 68.6 mm
Stopień sprężania11.5 : 1
Moc maksymalna55.0kW (74.8 KM) @ 9,000 obr./min
Limited power version35.0kW
Maksymalny moment obrotowy68.0Nm (6.9kg-m) @ 6,500 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Spalanie4.3l/100km
Emisja CO2100g/km
Skok przedniego zawieszenia
130 mm
Kąt wyprzedzania główki ramy24º
Wyprzedzenie90mm
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszeniaWahacz,
Skok tylnego zawieszenia130 mm
Hamulec przedniPodwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø282 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny jednotarczowy, Ø245 mm
Opona przednia120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless)
Opona tylna180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless)
Długość całkowita
2,085 mm
Szerokość całkowita745 mm
Wysokość całkowita1,090 mm
Wysokość siodełka805 mm
Rozstaw kół1,400 mm
Minimalny prześwit140 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)182 kg
Pojemność zbiornika paliwa14l
Pojemność zbiornika oleju3.0l
Więcej w Testy Moto
Lato w Mieście z Motogen.pl: Yamaha MT-09 – pierwsze wrażenia!

Yamahą MT-09 pojechaliśmy w industrialno-portowe klimaty w Warszawie. Nie jest to może port na miarę Gdańska czy Gdyni, ale jest....

Zamknij