Yamaha MT-07 trafiła do sprzedaży w 2013 roku. Stała się jednym z najpopularniejszych sprzętów wykorzystywanych przez szkoły jazdy – czy to oznacza, że zaspokoi oczekiwania głównie początkujących i średnio doświadczonych motocyklistów a doświadczeni powinni omijać ją szerokim łukiem? Postanowiliśmy to sprawdzić…
Lifting
Dwa lata temu MT-07 przeszła lifting. Upodobniono ją do flagowego power-nakeda czyli MT-10. Nowa przednia lampa oraz wzory lakierowania zdefiniowały i umocniły jej przynależność do serii MT. Ponadto zmieniono przednie zawieszenie (większy zakres regulacji) oraz skorygowano pozycję kierowcy i pasażera. Od strony napędu, masy i osiągów sprzęt pozostał bez większych zmian.
Prowadzenie/osiągi
Silnik
Dwucylindrowy silnik został wyposażony w wał korbowy, w którym wykorbienia są względem siebie przesunięte o 270 stopni, co oznacza, że jego charakterystyka przypomina dwucylindrowca. Uzyskana moc (74,8 KM przy 9000 obr./min.) w połączeniu z masą 164 kg (na sucho) zapewnia bardzo godziwe osiągi. Jednak sposób jej oddawania zależy od naszego ruchu nadgarstka. Odkręcamy szybko i zdecydowanie – motocykl zachowuje się jak streetfighter szybko idąc z gazu na gumę. Nadgarstkiem pracujemy płynnie – wówczas mamy fajnego, spokojnego kompana do codziennej jazdy.
Maksymalny moment obrotowy (68 Nm) dostępny jest przy 6500 obr./min. co oznacza, że MT-07 jest elastycznym i dynamicznym w średnim zakresie obrotów pojazdem.
Jednostka napędowa ma dużą kulturę pracy a dźwięk choć cichy, brzmi rasowo. Układ przeniesienia o sześciu przełożeniach pracuje precyzyjnie a obsługa sprzęgła nie wymaga siły.
Zawias
Bardzo ciekawie zestrojono zawieszenie. Jest nieco twardsze niż w modelach z pierwszych lat produkcji. W połączeniu ze skorygowaną pozycją zapewnia lepsze odczuwanie maszyny i zdecydowanie większą pewność siebie podczas dynamicznej jazdy. MT-07 jest bardzo zwrotnym pojazdem. Wyjątkowo chętnie zmienia kierunki mając dodatkowo niewielki promień skrętu. W szybkich winklach jest stabilna chociaż przy tym nieprzesadnie twarda. Motocykl chętnie i pewnie pokonuje koleiny.
Hamulce
Hamulce nie są tak wydajne i jadowite jak w MT-09. Siła hamowania i dozowalność dobra, ale nie tak, jak w MT-09. Mimo wszystko nie odstają od potencjału jednostki napędowej. ABS zestrojono bardzo dobrze jak na tą kategorię cenową; jego praca przypomina dobrego boya hotelowego: mamy go pod ręką wówczas, kiedy potrzebujemy. W pozostałych przypadkach jego obecność jest niezauważalna…
Pozycja
Pozycja kierowcy jest wyprostowana, swobodna. Ułatwia obserwację drogi a prędkość do 140 km/h na prowadzącym nie robi większego wrażenia. Lusterka są na optymalnej szerokości – za sprawą niewielkiej szerokości motocykla przeciśniemy się w każdej luce. Motocykl ma kompaktowe wymiary i osoba o wzroście 190 cm bez problemu znajdzie wystarczającą ilość miejsca, natomiast osoby o takim wzroście wyglądają na MT-07 nieco karykaturalnie…
Czy dla początkującego
Yamaha MT-07 tak, jak wspomniałem wcześniej jest bardzo często spotykanym pojazdem do nauki jazdy na kategorię A. Czy oznacza to, że będzie idealny głównie dla początkujących? I tak i nie. Początkujący docenią jej niezwykle przyjazny charakter przy spokojnym operowaniu nadgarstkiem. Pojazd wybacza wiele błędów i znosi korektę kierunku zarówno w złożeniach jak i podczas gwałtownych hamowań. ABS ratuje przed glebą a niewielkie wymiary ułatwią jazdę osobom drobnym i paniom.
Z drugiej strony w życiu każdego dojrzałego motocyklisty przychodzi taki moment, kiedy ułańską fantazję zmieniamy na technikę. Doskonalimy swoje umiejętności a czas naszego przejazdu zdeterminowany jest nie odkręceniem manetki na prostej, ale sprytem w korkach i techniką na winkach.
Tutaj wszechstronność i przyjazny charakter wspomagają nasze zapędy. Dodatkowo przy sprintach ze świateł motocykl okazuje się wystarczająco dynamiczny, aby w jeździe miejskiej nie ustępować sportom o pojemności 600 ccm. Dodatkowo będzie wiernym kompanem przy wszelkich track-dayach na torach kartingowych i niepełnowymiarowych. Sprawny kierowca bez trudu „pokona” przeciętnego na dużo mocniejszym sprzęcie. Poza tym motocykl dość chętnie idzie na tylne koło z gazu i jeśli wierzyć Michałowi prowadzi się przy tym jak rower.
Naszym zdaniem
Testowany pojazd jest ładny, przyjazny, ma niezłą dynamikę, wybacza błędy a dodatkowo ma duży potencjał i pod tym względem powinien zadowolić nawet doświadczonych kierowców. Nie wspomniałem jeszcze największej zalety: Yamaha MT-07 kosztuje 29900 zł. Naszym zdaniem to jeden z najlepszych stosunków ceny do jakości i osiągów. I ten wygląd…
Dane techniczne
Typ silnika | 2-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 689cm³ |
Średnica x skok tłoka | 80.0 mm x 68.6 mm |
Stopień sprężania | 11.5 : 1 |
Moc maksymalna | 55.0kW (74.8 KM) @ 9,000 obr./min |
Limited power version | 35.0kW |
Maksymalny moment obrotowy | 68.0Nm (6.9kg-m) @ 6,500 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Układ zapłonu | TCI |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Spalanie | 4.3l/100km |
Emisja CO2 | 100g/km |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Kąt wyprzedzania główki ramy | 24º |
Wyprzedzenie | 90mm |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy |
Układ tylnego zawieszenia | Wahacz, |
Skok tylnego zawieszenia | 130 mm |
Hamulec przedni | Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø282 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø245 mm |
Opona przednia | 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless) |
Opona tylna | 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless) |
Długość całkowita | 2,085 mm |
Szerokość całkowita | 745 mm |
Wysokość całkowita | 1,090 mm |
Wysokość siodełka | 805 mm |
Rozstaw kół | 1,400 mm |
Minimalny prześwit | 140 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 182 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 14l |
Pojemność zbiornika oleju | 3.0l |
Zostaw odpowiedź