Reflektor na gimbalu, matryca LED i kamera. BMW tworzy motocyklowy reflektor na nowo - Motogen.pl

Skoro gimbal idealnie stabilizuje nagrywany obraz video, dlaczego nie wykorzystać go do ustabilizowania strumienia światła? Takie pytanie zadali sobie inżynierowie BMW, a oto co wymyślili.

System doświetlania zakrętów stosowany jest w motocyklach BMW od wielu lat i jest to jeden z najlepszych układów tego typu. Zawsze jednak można coś zrobić lepiej, a BMW stara się być w technologicznej awangardzie. Nowe zgłoszenie patentowe wskazuje na zaskakujące rozwiązanie, które jest przedmiotem prac działu R&D – reflektor działający na podobnej zasadzie, co gimbal.

Reflektory z opcją dostosowania do pochylenia motocykla, na przykład Headlight Pro stosowany w modelu R 1250 GS, umożliwiają obrót świateł mijania o maksymalnie 35 stopni w każdym kierunku, celem kompensacji pochyłu motocykla. W nowym zgłoszeniu patentowym mamy coś znacznie bardziej zaawansowanego – cały reflektor zamocowany na trójosiowym przegubie Cardana, czyli na gimbalu – urządzeniu powszechnie stosowanym do stabilizacji nagrywanego obrazu.

Pomysł jest zaskakująco oczywisty – pierwsza oś pozwala reflektorowi pozostać w poziomie, gdy motocykl pochyla się na boki. Druga kompensuje nachylenie jednośladu podczas hamowania i przyspieszania, a oś trzecia umożliwia kierowanie strumienia światła w stronę fragmentu drogi, który ma zostać przejechany.

System jest kontrolowany przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), który jest już stosowany w wielu motocyklach i służy do monitorowania położenia pojazdu. W założeniu gimbal powinien zatem umożliwić utrzymanie reflektora w stabilnej pozycji niezależnie od faktycznego położenia motocykla.

Zgłoszenie patentowe ujawnia też zastosowanie matrycy LED, której zadaniem także jest doświetlanie zakrętów, lecz nieco na innej zasadzie. Matryca świeci pełną mocą przez cały czas, ale podczas pokonywania zakrętów lub wymijania innego pojazdu, niektóre jej fragmenty są wygaszane. Nowy „gimbalowy” reflektor wydaje się zatem współpracować z systemem matrycowym.

Ten sterowany jest kamerą, która, być może, wykorzystana zostanie do obsługi innych systemów wspomagających kierowcę – asystenta pasa ruchu, asystenta hamowania lub adaptacyjnego tempomatu, ale z całą pewnością jej głównym zadaniem pozostanie sterowanie matrycą LED.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany