Czy za niesprawny samochód lub motocykl trzeba płacić OC?

Umowa ubezpieczenia OC na pojazd zarejestrowany w państwie członkowskim jest obowiązkowa dopóki nie zostanie on wycofany z ruchu – tak stanowi wyrok TSUE.

Wielu z nas ma schowane w garażach, szopach i stodołach prawdziwe skarby – a to kupionego okazyjnie Junaka M10 do remontu, a to rzadką wersję Kawy ZRX 1200 Eddie Lawson z połamanymi owiewkami, czy wreszcie kupioną okazyjnie Vespę z 1959 roku, przeznaczoną do odbudowy. Nie każdy posiadacz takiego skarbu zdaje sobie jednak sprawę, że za takie motocykle, nawet jeśli nigdy nie wyjeżdżają na drogi, też trzeba płacić obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Wyrok w tej sprawie wydał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Zaczęło się od decyzji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który nałożył na powiat ostrowski karę 4200 zł za brak wykupionego ubezpieczenia OC za pojazd przejęty na mocy sądowego orzeczenia o przepadku. Powiat nie zgodził się z decyzją i skierował sprawę do sądu. Ten zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie rzeczonej kwestii do TSUE.

Opinia wydana przez Trybunał nie jest niestety korzystna dla miłośników samodzielnego remontowania motocykli. Niezależnie od stanu technicznego, miejsca postoju, czy faktu, że jednoślad nie porusza się po drogach publicznych, właściciel ma obowiązek wykupić od takiego pojazdu polisę OC. Zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych w odniesieniu do pojazdu zarejestrowanego w państwie członkowskim jest obowiązkowe dopóki, dopóty pojazd ten nie zostanie w należyty sposób wycofany z ruchu, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa krajowego – czytamy w uzasadnieniu wyroku.

TSUE podkreślił także, że obowiązek zawierania ubezpieczenia OC dla każdego pojazdu jest jednym z elementów niezakłóconego przepływu obywateli wspólnoty między poszczególnymi krajami. Jeśli obowiązku tego by nie było, każdy z krajów musiałby sprawdzać czy pojazd wjeżdżający na jego terytorium posiada stosowne ubezpieczenie chroniące interesy poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.

Jedna odpowiedź

  1. Michał

    Ciekawa informacja. Na stronie mubi.pl jest odnośnik do ustawy, gdzie jest napisane, że pojazd historyczny czyli m. in. taki który ma więcej niż 40 lat nie musi mieć OC jeśli nie jest wprowadzany do ruchu.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany