Policja wystosowała artykuł będący poradnikiem, przypomnieniem i prośbą. Cel jest jeden – jeździć bezpiecznie i żyć w zgodzie.

Od redakcji: Dnia 17 czerwca na stronie Komendy Stołecznej Policji pojawił się artykuł zatytułowany "Sezon Motocyklowy 2020". Policja zwraca się w nim do motocyklistów - bezpośrednio, po przyjacielsku. 

W artykule znalazło się kilka elementów. Jest krótki poradnik bezpiecznego motocyklisty, wraz z zaznaczeniem o co należy dbać przy motocyklu oraz jakich głównych praw przestrzegać. Pojawiło się przypomnienie o konsekwencji łamania prawa, a także statystyka podsumowująca skuteczność grupy SPEED.

Odnosimy wrażenie, że w sprawach specyficznie motocyklowych, artykuł jest trochę ogólnikowy... Ale zupełnie nam to nie przeszkadza! Wydaje nam się, że policja wyciąga w nim przyjacielską dłoń do motocyklistów. Poświęcicie chwilę i przeczytacie?

SEZON MOTOCYKLOWY 2020

Każdy właściciel motocykla czeka z niecierpliwością na rozpoczęcie sezonu motocyklowego, a niektórzy z nich z powodu cieplejszych zim poruszają się swoimi jednośladami nawet cały rok. Wraz z nadejściem wiosny pojawiają się cieplejsze dni, które sprzyjają i zachęcają do odkurzenia swoich maszyn oraz wyjechania z garażu na pierwszą po zimie przejażdżkę. Na drogach napotykamy coraz więcej użytkowników jednośladów, w tym także tych, których motocykle mają duże przyspieszenie i osiągają duże prędkości. Warto więc zawsze zachować rozsądek i pamiętać o bezpieczeństwie swoim i innych uczestników ruchu drogowego – zwłaszcza po zimowej przerwie.

Początek sezonu może bowiem szybko zweryfikować nasze umiejętności oraz zdobyte wcześniej doświadczenie. Przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę nawierzchnię drogi, która po zimie bywa często zniszczona oraz zanieczyszczona piaskiem lub rozlanymi płynami eksploatacyjnymi. Ma to ogromne znaczenie dla motocyklisty, szczególnie podczas nagłego, awaryjnego hamowania. Warto też pamiętać o zaskoczeniu, które maluje się na twarzach kierowców innych pojazdów, kiedy zobaczą w ostatniej chwili pierwszych w sezonie motocyklistów. Oni także muszą się czasami na nowo przyzwyczaić do obecności motocykli na drodze. To wszystko razem: zimowa przerwa, braki należytej ostrożności i wyobraźni wszystkich uczestników ruchu oraz „zardzewiałe” umiejętności może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Wraz z pojawieniem się na drogach większej liczby motocykli i innych jednośladów, zwiększa się liczba wypadków z ich udziałem. Wina za wypadki drogowe z udziałem motocyklistów leży zarówno po ich stronie, jak i po stronie kierujących samochodami.

Motocyklista dbający o bezpieczeństwo swoje i innych powinien przestrzegać przepisów ruchu drogowego i pamiętać, że jego pojazd potrafiący rozwijać duże prędkości, posiada tylko dwa koła, a co za tym idzie dysponuje mniejszą przyczepnością i ochroną niż samochód. Każdy, kto wsiada na motocykl, musi sobie uzmysłowić, że w przypadku zdarzenia drogowego jest bardziej narażony na utratę życia i zdrowia. Świadomy i bezpieczny motocyklista to taki, który:

  • Panuje nad motocyklem.
  • Dba o stan techniczny motocykla.
  • Nie przekracza dozwolonej prędkości.
  • Nie popisuje się ryzykowną jazdą przed innymi.
  • Wykonuje bezpieczne manewry – zawczasu i wyraźnie 
  • sygnalizuje zamiar ich wykonywania.
  • Nie jeździ slalomem pomiędzy pojazdami.
  • Jest widoczny na drodze; włącza światła, używa elementów odblaskowych.
  • Używa kasku ochronnego i odpowiedniego ubioru chroniącego go przed skutkami wypadku lub wywrotki.
  • Nie jeździ pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

Bezpieczny i świadomy motocyklista potrafi też panować nad emocjami. Nerwy, gniew i frustracja są często przyczyną agresywnych zachowań, które niejednokrotnie powodowały tragiczne w skutkach sytuacje na drodze. Odpowiedzialny motocyklista posiada również odpowiednie  uprawnienia do kierowania swoim pojazdem. W zależności od pojemności skokowej silnika oraz mocy motocykla jest to kat. A1, A2 i A, Dodatkowo kierowca posiadający co najmniej 3 lata uprawnienie kat. B może kierować motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm 3.

Niestety oprócz odpowiedzialnych motocyklistów na drogach znajdują się również tacy, którym nie zależy, ani na bezpieczeństwie, ani na dobrym wizerunku. Motocyklista urządzający wyścigi, czy ruszający gwałtownie spod świateł na jednym kole i robiący przy tym ogromny hałas w centrum miasta, powoduje poważne zagrożenie bezpieczeństwa dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Podkreślić należy, że jazda motocyklem na jednym kole jest jednym z najniebezpieczniejszych sposobów jazdy, wyklucza możliwość niezwłocznego zareagowania na zmieniające się warunki i sytuacje na drodze.

Przypominamy również, że na terenie garnizonu Komendy Stołecznej Policji działają policyjne grupy „SPEED”, których głównym zadaniem jest przeciwdziałanie niebezpiecznym zachowaniom na drodze, w tym nieprzestrzeganiu ograniczeń prędkości i nielegalnych wyścigów. Policjanci pełnią służbę z wykorzystaniem nowoczesnych motocykli marki BMW 1200 RT oraz pojazdów wyposażonych w wideorejestratory, a także dokonują pomiarów prędkości ręcznymi miernikami z wizualizacją. Ponadto sprawdzają stan techniczny motocykli, w tym poziom hałasu, uprawnienia oraz obowiązkowe ubezpieczenie.

Należy pamiętać, że w przypadku jazdy bez uprawnień motocykliście, oprócz konsekwencji finansowych, motocykl zostanie usunięty z drogi na koszt właściciela. Dodatkowo, w przypadku spowodowania zdarzenia drogowego, musi pamiętać, że występuje ograniczona odpowiedzialność ubezpieczyciela za wyrządzone szkody.

Od początku powstania grupy SPEED, tj. od października 2018 roku policjanci tej grupy skontrolowali 35 469 pojazdów w tym 783 motocyklistów. Ujawnili w tym czasie 561 wykroczeń spowodowanych przez motocyklistów, w tym 149 przekroczeń dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym i 348 pozostałych przekroczeń prędkości. Nałożyli 494 mandaty karne, w tym 443 za przekroczenie prędkości jazdy. W trakcie działań 45 kierujących pouczono, a wobec 8 skierowano wnioski o ukaranie do sądu, 130 kierującym zatrzymano prawo jazdy, w tym 127 – za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Łącznie zatrzymano także 41 dowodów rejestracyjnych. Liczby te wskazują na skalę problemu przekraczania dopuszczalnej prędkości. Każdy z tych przypadków to udaremnienie potencjalnej tragedii ludzkiej.

W opinii Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji działania „Zespołu SPEED” znacząco wpływają na zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Ważną rolę w działaniach policjantów odgrywa także przekaz społeczny i medialny, w wyniku którego wielu kierowców uświadomiło sobie, że każde zachowanie niezgodne z przepisami ruchu drogowego spotka się z natychmiastową reakcją stróżów prawa.

Policjanci Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji apelują o rozwagę i zdrowy rozsądek na drogach, ale też o kulturę i życzliwość wobec innych uczestników ruchu drogowego.

Życzymy szerokiej drogi i bezpiecznej jazdy!!!

Brzmienie oryginalne
źródło: policja.waw.pl z 17.06.2020 r.
tekst: kom. Katarzyna Mac, asp. sztab. Robert Niedbałko
foto: archiwum WKS KSP

Więcej w Newsy, Wyróżnione, Z Kraju
Radny chciałby zamknąć tor kartingowy w Starym Kisielinie?!

W Zielonej Górze pracuje jeden radny, który z niejasnego powodu chciałby pozbyć się toru Wallrav Race Center w Starym Kisielinie....

Zamknij