Jak wymienić olej w motocyklu? Wymiana oleju z płukanką Castrol Engine Shampoo krok po kroku - Motogen.pl

Jak prawidłowo wymienić olej w silniku motocykla? Jak zastosować płukankę do silnika Castrol Engine Shampoo? Jak dokręcać filtr i co zrobić ze zużytym olejem? Oto poradnik krok po kroku, który rozwieje wszystkie wątpliwości przy wymianie oleju w motocyklu.

Olej to podstawowy płyn witalny motocykla – bez niego nie da się cieszyć pełnymi osiągami zdrowego silnika. Dlatego olej wymieniać należy regularnie. Tym bardziej, że w zdecydowanej większości silników ta ciecz obsługuje nie tylko silnik, ale także skrzynię biegów i mokre sprzęgło. Przy okazji wymiany nie zaszkodzi poświęcić dodatkowy kwadrans, aby zafundować swojemu silnikowi mycie wnętrza wraz z pozbyciem się osadów, szlamu i niepożądanych zanieczyszczeń w układzie olejowym.

Wybór odpowiedniego oleju to temat na oddzielną bajkę (ale z pewnością znajdziecie go wśród produktów motocyklowych na Castrol.pl).

Czy to w takim razie jest materiał sponsorowany? Nie chcemy namawiać Was do żadnych zakupów, ani nie będziemy mówili, że coś jest lepsze lub gorsze. Marka Castrol jest naszym partnerem, wspiera dział „Warsztat”, a dzięki temu możemy przygotowywać dla Was ciekawe materiały redakcyjne. To jest pierwszy z nich.

VIDEO PORADNIK
wymiana oleju krok po kroku

W artykule poniżej znajdziecie całą procedurę wymiany oleju rozpisaną szczegółowo, krok po kroku. Ale nagraliśmy także film z wymiany – wystąpili Jędrzejak i jego CB750:

Płukanka Castrol Engine Shampoo – czym jest, co robi i jak działa?

Engine Shampoo marki Castrol to nowoczesny preparat do płukania silnika. Poprzez płukanie rozumie się dolanie go do starego oleju i pozostawienie przy pracy na wolnych obrotach przez 10 minut na biegu jałowym.

Jeżeli szukasz wyłącznie instrukcji użycia Engine Shampoo (ponieważ dobrze wiesz jak wymienić olej), to dołączamy ją na samym dole tego poradnika.

W przeciwieństwie do większości płukanek dostępnych na rynku, Castrol Engine Shampoo nie bazuje na rozpuszczalnikach, a więc jest bezpieczny dla uszczelek silnika i elementów elastycznych. Nie powoduje też, że oddzielający się szlam formuje się w większe aglomeracje, co może prowadzić do nadmiernego zużycia sprzęgła w motocyklach, czy też do zatorów w magistrali olejowej, czego efektem bywają obniżenie mocy, wycieki i skrócenie żywotności jednostki. Engine Shampoo nadaje się także do jednośladów – nie wpływa negatywnie na sprzęgło oraz układ przeniesienia napędu w motocyklach ze sprzęgłem w kąpieli olejowej. Krótko mówiąc – o negatywnych efektach ubocznych płukanki można zapomnieć.

Unikatowa formulacja PCA Castrol – na której bazuje Engine Shampoo – zapewnia głębokie, a jednak nieagresywne czyszczenie. Silny Dodatek Myjący (PCA, Powerful Cleaning Agent) usuwa szlam oraz przechwytuje cząsteczki zanieczyszczeń, pozwalając pozbyć się wszelkich osadów przy spuszczaniu oleju. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, produkt usuwa aż do 85% szlamu z układu olejowego silników benzynowych.

Wymiana oleju – krok 1
– przygotuj narzędzia i pomoce naukowe

Nie będziesz potrzebował zbyt wielu rekwizytów. Pomimo, że poniższa lista może wyglądać przerażająco, to nie ma czego się bać. To pewnie też najdłuższy krok ze wszystkich… Tak jak to bywa zazwyczaj – najtrudniej jest zacząć.

– Miska, kuweta – przyda się jako wanienka do łapania zlewającego się, przepracowanego oleju.

– Pojemnik zakręcany – aby olej przewieźć do utylizacji. Można użyć bańki po nowym oleju lub pomóc sobie bańką po samochodowym płynie do spryskiwaczy. Albo wyposażyć się w taką miskę, która jest jednocześnie zakręcanym zbiornikiem.

– Mata – jeżeli robisz to pierwszy raz. Olej jest groźny dla środowiska i nikt nie chce, aby przypadkowo rozlał się po garażu lub na placu przed garażem.

– Rękawiczki – to minimum ochrony osobistej. Olej (szczególnie przepracowany) jest dla ciała szkodliwy. Nie zaszkodzi wyposażyć się też w okulary ochronne, a może także fartuch.

– Coś do czyszczenia – na przykład benzyna ekstrakcyjna i pędzelek. Przydadzą się do oczyszczenia przed oraz po wymianie.

– Książka serwisowa – a przynajmniej odpowiedni wywiad informacyjny w internecie, aby zapoznać się z typem i umieszczeniem filtra oleju, pojemnością układu olejowego, oraz o wszystkim, o czym tutaj piszemy.

– Klucz do filtra – do większości motocykli może okazać się zbędny, bo filtr uda się odkręcić ręką. Nie zaszkodzi wyposażyć się w najprostsze narzędzie (np. klucz taśmowy lub łańcuchowy) za paręnaście złotych z hipermarketu. Ale być może w Twoim motocyklu filtr jest ukryty i wymaga specjalistycznego narzędzia serwisowego, bez którego o dostępie nie ma mowy? Sprawdź w serwisówce.

– Klucz dynamometryczny – jeżeli posiadasz do takiego dostęp, zdecydowanie przyda się przy montażu.

– Klucz do korka spustowego – jeżeli posiadasz w garażu podstawowe narzędzia, tym się nie przejmuj.

– Klucz do owiewek motocykla – jak wyżej.

– Grill, zimne napoje i znajomi – bo wiadomo, że tak najprzyjemniej pracuje się przy motocyklu.

Wymiana oleju – krok 2
– kup olej, filtr, płukankę, podkładki i uszczelki

– Olej silnikowy – musi być motocyklowy, to wiadomo. Odpowiednią wymaganą ilość znajdziesz w serwisówce. Najważniejsze, aby spełniał normy lepkości i jakości. Olej dobierzesz na przykład na Castrol.pl.

– Filtr oleju – może być w blaszanej obudowie, wkręcany w karter silnika; może być w formie wymiennego wkładu ukrytego pod niedużą pokrywą. Tak czy inaczej, nie warto oszczędzać. Wybierz odpowiedni dla siebie model, najlepiej renomowanej marki. A może oryginał?

– Podkładka pod korek spustowy – kosztuje „grosze”, a może uchronić przed niepotrzebnymi wyciekami powodowanymi przez starą i rozgniecioną podkładkę. Może być miedziana lub aluminiowa. Liczy się odpowiedni rozmiar. Kupisz ją w swoim sklepie motocyklowym lub dobierzesz w każdym sklepie „ze śrubkami”.

– Uszczelka filtra oleju – do filtrów puszkowych jest zazwyczaj dołączana. W przypadku wkładów filtra oleju, gumowy oring nie zawsze jest w zestawie. Warto go wymienić. Dobierzesz go w sklepie „ze śrubkami i gumkami”, w motoryzacyjnym lub rolniczym.

– Castrol Engine Shampoo – butelka płukanki ma 300 ml pojemności i starczy do silników mieszczących od 3 do 6 litrów oleju.

Wymiana oleju – krok 3
– płukanie silnika z płukanką Castrol Engine Shampoo

– Ciepły silnik – do standardowej wymiany oleju bez płukanki, silnik powinien być ciepły, aby olej spokojnie spłynął. Nie ma co przesadzać z temperaturą, przecież nikt nie chce poparzyć się gorącą oliwą lub rozgrzanymi kolektorami wydechowymi.

– Ciepły silnik – stosując płukankę Castrol Engine Shampoo, silnik także powinien być ciepły.

– Dolej płukankę do silnika – jedna butelka, czyli 300 ml Castrol Engine Shampoo wystarczy dla silnika pracującego na 3-6 litrach oleju. Płukankę wlewa się zwyczajnie „od góry”, przez korek wlewowy oleju.

– Mniej niż 3 litry oleju? – Jeśli masz mniejszą ilość oleju w misce olejowej niż 3 litry, proporcjonalnie zmniejsz ilość dolewanej płukanki. Adekwatnie w przypadku większych silników, ale to dotyczy raczej samochodów. Jej stężenie powinno być od 5 do 10%.

– Zbyt wysoki poziom? – Jeżeli przed wymianą poziom oleju był bliski maksimum, a wlanie płukanki spowoduje tylko nieznaczne przekroczenie stanu MAX, to nie należy się tym przejmować, bo przecież nie jeździmy motocyklem podczas tych 10 minut płukania. Jeśli zaś stan maksimum zostanie przekroczony znacząco, rekomendujemy zmniejszenie objętości. Albo klasyczną drogą, upuszczając przez korek w misce olejowej; albo poprzez odessanie strzykawką z wężykiem przez wlew oleju (jeśli konstrukcja silnika na to pozwala).

– 10 minut na jałowym – Odpal silnik, daj mu popracować 10 minut na biegu jałowym. Płukanka wtedy rozprowadzi się po całym układzie i wykona swoje czary. Castrol deklaruje, że Engine Shampoo pozwala usunąć do 85% szlamu z układu olejowego.

– Płukanie zakończone – to tyle. Dalej przechodzimy do właściwej wymiany oleju.

Wymiana oleju – krok 4
– ciepły silnik

Producenci polecają, aby silnik był gorący, dobrze rozgrzany. Tak, to prawda. Do wymiany najlepiej przystępować po pełnym rozgrzaniu silnika, ale praktyka podpowiada, że nie warto robić tego natychmiast. Po przyjeździe do garażu można spokojnie odczekać kilka minut – nikt nie chce poparzyć się gorącym olejem, albo gorącymi elementami silnika, a szczególnie kolektorami układu wydechowego.

Jeżeli przed chwilą stosowałeś płukankę silnika – będzie on dostatecznie rozgrzany. W takim przypadku także możesz odczekać kilka minut, aby się nie poparzyć.

Wymiana oleju – krok 5
– wyczyść okolice filtra i korków

Przy brudnym motocyklu nie pracuje się zbyt przyjemnie, więc na pewno już umyłeś go wcześniej.

Ale teraz skup się na okolicach filtra oleju, korka wlewowego oraz korka spustowego. Nie chcesz, aby przy montażu do układu dostał się piach. Na szczęście przygotowałeś benzynę ekstrakcyjną i pędzelek, które okazują się idealne do wyczyszczenia tych intymnych zakamarków motocykla.

Wymiana oleju – krok 6
– odkręcanie korków i spuszczanie starego oleju

– Podstaw miskę na przepracowany olej – dobrze wyceluj.

– Odkręć korek spustowy oleju – delikatnie i z wyczuciem. Czasem występują dwa korki spustowe, odkręć oba.

– Sprytne dłonie (albo nasadka z przedłużką) – odkręcaj korek tak, aby nie wpadł do miski olejowej. Jego poszukiwanie nie jest przyjemne. Dokładnie to samo dotyczy podkładki po korek. Czasami korek oleju ma magnes na końcówce, co pomaga ocenić czy i ile opiłków się zebrało…

– Podkładka pod korek – pamiętaj, aby nie została „przyklejona” do miski.

– Odkręć korek wlewowy oleju – to wyrówna ciśnienie i zapewni płynne spuszczanie oleju.

– Odkręć filtr oleju – puszkowy, zewnętrzy. Tutaj jest kilka możliwych scenariuszy. Do okręcenia „puszki” możesz potrzebować albo specjalistycznego narzędzia do Twojego motocykla, albo zwykłego uniwersalnego. Może to być nakładka do klucza na filtr, a może klucz taśmowy za kilkanaście złotych. Istnieje także inny, trochę brutalny, ale za to skuteczny patent na pozbycie się starej puszki. Jeżeli dostęp do filtra jest niezakłócony, po prostu wbij w niego wkrętak i użyj go jak dźwigni. Pamiętaj, że z filtra z pewnością także wyleje się olej.

– Wyjmij filtr oleju – wkładany, wewnętrzy (jeżeli akurat taki posiadasz). Taki filtr ukrywa się pod niewielkim dekielkiem. Będziesz potrzebował wkrętaka lub imbusa do odkręcenia śrub.

– Uszczelka pod filtr – pamiętaj aby ją zdjąć przy demontażu, niezależnie od typu filtra. Historia zna przypadki, w których ktoś nie zdjął z silnika starej uszczelki, a na filtr założył jednocześnie nową… Wyciek gwarantowany.

– Odczekaj, aż olej ścieknie – nawet dłuższy czas, kilkanaście minut. Korek spustowy zazwyczaj jest w najniższym miejscu miski olejowej, ale nie zależy pobujać motocyklem na boki. Szczególnie, jeżeli stoi na stopce bocznej.

Wymiana oleju – krok 7
– czyszczenie ze starego oleju

Naprawdę nie chcesz, aby pod nowe uszczelki filtra lub podkładki korków dostały się ziarenka piasku. To dobry moment, aby te okolice jeszcze raz wyczyścić benzyną ekstrakcyjną i pędzelkiem. Korki, podkładki i nowy filtr też utrzymaj w czystości.

W zależności od budowy Twojego motocykla, być może stary olej przy spuszczaniu pobrudził układ wydechowy, owiewki, czy blok silnika. Taki olej na silniku łapie brud z całej okolicy, na oponie jest niepokojąco śliski, a na wydechu nieprzyjemnie pachnie (nie wspominając o ryzyku zapłonu). Wyczyść co trzeba, użyj benzyny ekstrakcyjnej, ale uważaj na lakier.

Wymiana oleju – krok 8
– ponowny montaż, dokręcanie filtra i korka oleju

– Wszystko przykręcaj z umiarem!

– Filtr zalej olejem – nie zaszkodzi, jeżeli do puszkowego filtra wlejesz odrobinę oleju przed montażem. Ale zwróć uwagę, że przy filtrze umieszczonym poziomo, większość uzupełnionego oleju może wylać się przy montażu.

– Montaż filtra oleju – starą uszczelkę filtra wyrzuć. Nową uszczelkę delikatnie posmaruj olejem. Filtr wkręcaj delikatnie, ręką. Uważaj na gwinty.

– Siła dokręcania filtra oleju – jeżeli korzystasz z klucza dynamometrycznego, użyj go w tym momencie, a pożądany moment sprawdź w serwisówce (zazwyczaj 10-20 Nm). Jeżeli nie masz takiego narzędzia, siła musi być umiarkowana. Zbyt luźne dokręcenie spowoduje wycieki, a zbyt mocne dokręcenie spowoduje np. wywinięcie uszczelki i wycieki. Wciąż polecamy klucz dynamometryczny.

– Montaż korka spustowego – ale zanim go wkręcisz, pamiętaj o podkładce. Kosztuje grosze, więc nie zaszkodzi użycie nowej. Stara i rozgnieciona może powodować wycieki. Korek wkręcaj delikatnie, ręką, mając na uwadze stan gwintów.

– Siła dokręcenia korka spustowego – książki serwisowe zazwyczaj mówią o momencie około 30-35 Nm, co z łatwością ustawisz na kluczu dynamometrycznym. Jeżeli koniecznie chcesz poradzić sobie bez niego, dokręć korek mocno, ale nie do przesady. Zbyt duża siła może skutkować rozgnieceniem podkładki, zniszczeniem gwintów lub pęknięciem miski olejowej, a to się nie opłaca.

Wymiana oleju – krok 9
– uzupełnienie i kontrola poziomu oleju

– Wlej świeży olej motocyklowy – przez kolek wlewowy. Pamiętaj, aby wcześniej wyczyścić jego okolice.

– Odpowiednia ilość oleju – to dobre pytanie. Czasem napisana jest na bloku silnika, w okolicy korka (często jednak jest to ilość pomniejszona o „pojemność” filtra). Czasem tej informacji należy szukać w książce serwisowej lub w internecie. Jeżeli zyskałeś pewność co do niezbędnej ilości, temat zamknięty.

– Nie wiesz ile oleju? – Nie jesteś pewien czy ilość, którą znalazłeś, dotyczy pojemności z filtrem czy bez filtra? Nie jesteś pewien czy odnalazłeś właściwą wersję swojego silnika? Zalej olej tak, aby osiągnął maksimum poziomu pomiarowego na bagnecie lub w okienku. Za chwilę dolejesz resztę w razie potrzeby.

– Kontrola poziomu oleju i uzupełnienie – Zakręć korek wlewowy i włącz silnik na kilkadziesiąt sekund na biegu jałowym. Jeżeli nie byłeś pewien ilości oleju, skróć ten czas do krótkiej chwili. Wyłącz silnik, odczekaj 2 minuty aby olej spłynął, sprawdź poziom, dolej ile potrzeba. Zweryfikuj wycieki (patrz krok 10).

– Jak prawidłowo mierzyć poziom oleju? – Olej sprawdza się gdy motocykl stoi pionowo, na dwóch kołach. Poziom powinien znajdować się pomiędzy kreskami na bagnecie lub pomiędzy kreskami w okienku kontrolnym. Powinien być na kresce maksimum, ale nie może jej przekraczać. Instrukcja motocykla prawdę powie.

– Wkręcony czy wykręcony bagnet poziomu oleju? – W niektórych motocyklach korek wlewu oleju posiada w sobie bagnet. W większości takich przypadków, poziom oleju sprawdzać należy przy jedynie wetkniętym bagnecie, bez jego wkręcania. Warto upewnić się w instrukcji, ponieważ są wyjątki (np. Triumph Street Triple 675), w których bagnet należy wkręcić.

Wymiana oleju – krok 10
– weryfikacja wycieków

Ostatnim etapem jest odpalenie silnika na kilka minut lub krótka i spokojna przejażdżka dookoła garażu, a następnie weryfikacja, czy nigdzie nie pojawiły się wycieki. Lepiej dowiedzieć się o takiej nieprzyjemnej niespodziance pod własnym garażem, niż w trasie przy wyższej prędkości. Ale jeżeli wszystko zrobiłeś zgodnie z poradnikiem, to przecież jesteś skazany na sukces!

Gdzie oddać stary olej? Utylizacja oleju silnikowego to ważna sprawa!

Olej silnikowy, a szczególnie ten przepracowany, jest wysoce szkodliwy dla środowiska. Nie wylewaj go do rowu, ani do kratki ściekowej, ani do kanalizacji. Bądź odpowiedzialny.

Stary olej ze swojego motocykla powinieneś mieć w opakowaniu, z którego się nie rozleje. Powinno to być opakowanie oryginalne lub odpowiednio opisane (np. zużyty olej silnikowy). Dokładnie to samo dotyczy płynu hamulcowego czy chłodniczego lub nasączonych szmat. Takie bańki bezpłatnie oddać można do punktów PSZOK lub MPSZOK, które zajmują się odpadami niebezpiecznymi – z pewnością znajdziesz takie punkty w swojej okolicy. Bezpłatna usługa przeznaczona jest dla osób fizycznych oddających niewielkie ilości oleju.

O pomoc z utylizacją zużytego oleju możesz także zapytać najbliższy warsztat samochodowy/motocyklowy lub stację benzynową czy stację kontroli pojazdów. Takie punkty zazwyczaj mają podpisaną umowę z firmami zajmującymi się wielkoskalową utylizacją substancji niebezpiecznych. Pamiętaj jednak, że warsztat lub stacja za taką usługę może płacić, a więc nie zawsze przyjmie dodatkowe obciążenie z otwartymi ramionami za darmo.

Jak użyć płukanki Castrol Engine Shampoo? Instrukcja skrócona

Jeżeli wymiana oleju jest dla Ciebie procesem niewymagającym poradnika, a poszukujesz jedynie potwierdzenia dotyczącego sposobu stosowania preparatu Castrol Engine Shampoo, dobrze trafiłeś. Dołączamy tutaj krótką instrukcję dotyczącą płukanki, z pominięciem instrukcji wymiany oleju:

Jak stosować Castrol Engine Shampoo:

  1. Rozgrzej silnik (tak jak przed każdą wymianą oleju).
  2. Dolej płukankę Castrol Engine Shampoo do starego oleju. Zwyczajnie, przez korek wlewu oleju.
  3. Butelka 300 ml jest odpowiednia dla silników zawierających 3-6 litrów oleju.
  4. Uruchom silnik i daj mu pracować 10 minut na biegu jałowym.
  5. Spuść stary olej wraz z zanieczyszczeniami. Nie zapomnij też o wymianie filtra oleju.
  6. Castrol Engine Shampoo pozwala usunąć do 85% szlamu z układu olejowego.
  7. Uzupełnij nowy olej i korzystaj ze swojego motocykla!

Czy to był jest materiał sponsorowany? Nie chcemy namawiać Was do żadnych zakupów, ani nie będziemy mówili, że coś jest lepsze lub gorsze. Marka Castrol jest naszym partnerem, wspiera dział „Warsztat”, a dzięki temu możemy przygotowywać dla Was ciekawe materiały redakcyjne. To był pierwszy z nich.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany