Automatyczna olejarka do łańcucha - jak zamontować samodzielnie i przedłużyć życie łańcucha - Scottoiler eSystem [film, poradnik] - Motogen.pl

System automatycznego olejowania łańcucha nie tylko zwiększa żywotność całego napędu, ale poprawia jakość życia – znika konieczność czyszczenia i ręcznego smarowania łańcucha! Czy Scottoiler eSystem da się zamontować samodzielnie? Ile kosztuje? Czy się opłaca? Sprawdzamy na FILMIE z PORADNIKIEM!

Nie mam czasu czytać, przenieś mnie do akapitu:
Film z montażu;
Poradnik krok po kroku;
Konfiguracja;
Korzyści;
Koszty i podsumowanie
.

Wszyscy robimy to co kilkaset kilometrów. Optymalnie co 500 km, a może i częściej jeżeli jazda była agresywna. No chyba, że padał deszcz, wtedy trzeba to zrobić niezależnie od przebiegu. A jeżeli jeździło się w terenie, także wypada zwiększyć częstotliwość. Chodzi oczywiście o smarowanie łańcucha, czyli rutynową czynność serwisową każdego motocyklisty (no chyba, że motocykl napędzany jest wałem albo pasem).

Równie oczywiste jest, że chyba każdemu i każdej kiedyś zdarzyło się trochę „wydłużyć” wspomniane 500 kilometrów. No i pewnie też przyznacie rację, że smarowanie łańcucha nie jest najprzyjemniejszą częścią pasji motocyklowej – tym bardziej, jeżeli motocykl nie posiada stopki centralnej. A jeżeli jeszcze dodać do tego konieczność regulacji naciągu łańcucha co jakieś 1500 kilometrów…

Automatyczne rozwiązanie

Na szczęście „brudny” problem smarowania łańcucha ma swoje proste rozwiązanie, a jest nim automatyczna olejarka. Ogólna zasada działania, niezależnie od producenta, jest identyczna. Gdzieś na motocyklu montuje się zbiorniczek z olejem, przy zębatce umieszcza się dyszę, a urządzenie samodzielnie i regularnie (czasem w oparciu o analogowe podciśnienie, czasem systemem steruje centralka) wypuszcza kroplę oleju na łańcuch.

Scottoiler eSystem, automatyczna olejarka do łańcucha sterowana elektronicznie

Redakcja Motogen.pl na warsztat wzięła jedną popularniejszych olejarek marki Scottoiler. Do motocykla Jędrzejaka, poczciwej Hondy CB Seven-Fifty zamontowaliśmy najwyższy model Scottoiler eSystem sterowany elektronicznie – można by rzec inteligentnie.

Jeżeli cały ten pomysł automatycznej, a tym bardziej elektronicznej olejarki wydaje się Wam zbyt skomplikowany – zapewniamy, że tak nie jest. Zapewniamy, że każdy motocyklista posiadający minimalne zdolności manualne zamontuje Scottoilera samodzielnie i jednocześnie zrozumie zasadę jego działa. Sprawdźcie nasz film z montażu:

Jak samodzielnie zamontować olejarkę Scottoiler eSystem?
FILM Z MONTAŻU

Poradnik krok po kroku – montaż olejarki do łańcucha Scottoiler eSystem

Zanim zabierzesz się do pracy, zerknij na scottoiler.com/mybike. Być może producent udostępnił tam porady dopasowane do dokładnie Twojego modelu motocykla?

1 – Umyj motocykl i napęd

Przy czystym motocyklu pracuje się przyjemniej, tym bardziej, że być może trzeba będzie demontować plastiki. Umyj także łańcuch i cały napęd, aby ładnie przyjął nowy olej.

2 – Miejsce na zbiorniczek

Znajdź je. Pod kanapą, pod owiewką, na ramie. Pamiętaj, że zbiorniczek nie powinien być poziomo. Pamiętaj, abyś pozostawił sobie do niego dostęp, aby uzupełniać olej.

3 – Montaż zbiorniczka

Uchwyt zbiorniczka zamontować można trytytkami lub na stałe za pomocą śrub. Zbiorniczek ułóż tak, aby otwór do uzupełnia skierowany był ku górze – dzięki temu łatwiej go uzupełnić.

4 – Montaż centralki

Znajdź miejsce przy kierownicy. Możesz użyć stelaża i zamontować go do uchwytu klamki lub lusterka. Możesz też użyć dwustronnej gąbki samoprzylepnej, przyklejając ją do płaskiego elementu.

6 – Montaż dyszy

Plastikowy uchwyt do zamontowania dyszy jest sprytny, można do go dopasować nawet do nieregularnego kształtu wahacza. Umieść przylepiec w takim miejscu i dognij blaszkę mocującą w taki sposób, aby dysza dotykała zębatki, tuż nad miejscem styku z łańcuchem. Zamontuj za pomocą obejmy metalowej. Dyszę można przyciąć.

Uwaga! Przed użyciem przylepca, odtłuść wahacz dostarczoną szmatką – na pewno jest brudny od smaru. Przed zamontowaniem ustaw regulację blaszki zgodnie z regulacją napięcia łańcucha.

Uwaga! Dyszę można przycinać. Fabrycznie przycięta jest pod kątem. Obróć ją cięciem na zewnątrz – ma to zapobiegać powstawaniu zatorów na końcu.

7 – Przewód olejowy

Zastanów się dobrze, jak go poprowadzić. Nie powinien ocierać się o elementy ruchome lub o elementy gorące, jak wydech. Zapewnij też odpowiedni luz do pracy wahacza. Aby poprowadzić przewód, użyj przylepców z uchwytami. Jeszcze nie podłączaj rurki do zbiorniczka.

Upewnij się 3 razy, że przewód leży odpowiednio. Po cięciu nie będzie powrotu.

8 – Przewody zasilania

Poprowadź przewody zasilania, od centralki w stronę akumulatora i zbiorniczka. Najłatwiej zrobić to drogą oryginalnej wiązki elektrycznej. Być może będziesz musiał zdemontować owiewki lub podnieść zbiornik.

Podłączenie przewodów z końcówkami widełkowymi do akumulatora (plus do plusa, wiesz przecież) oraz podłączenie zasilania zbiorniczka będzie już łatwe.

9 – Zalewanie olejem / odpowietrzanie układu

– Wlej olej do zbiorniczka i zamknij go gumową zatyczką.
– Na centralce wybierz funkcję „BOOST” (i kliknij SET) służącą do odpowietrzania, aby zbiorniczek „pompował” olej.
– Poczekaj na pierwszą kroplę z króćca zbiorniczka, zastopuj proces przyciskiem SET.
– Podłącz rurkę olejową.
– Znajdź odpowiednie miejsce na zaworek jednokierunkowy (kilka centymetrów od zbiorniczka) i użyj BOOST, aby olej dopłynął w to miejsce.
– Przetnij rurkę, zamontuj zaworek jednokierunkowy zgodnie ze strzałką na jego obudowie.
– Znowu użyj BOOST, aż olej pokona całą drogę i zacznie kapać z dyszy na zębatkę. Stop.
– Uzupełnij zbiorniczek z olejem.

10 – Nasmaruj łańcuch

Producent poleca, aby przed pierwszym użyciem łańcuch najpierw dokładnie umyć i nasmarować go cienką warstwą oleju Scottoiler, za pomocą szmatki lub szczotki. W trakcie jazdy eSystem utrzyma film olejowy na łańcuchu.

11 – Skonfiguruj system i ciesz się jazdą bez ręcznego smarowania łańcucha!

Jak ustawić i skonfigurować Scottoiler eSystem?

Automatyczna olejarka elektroniczna eSystem posiada kilka ustawień ułatwiających życie i odpowiednie olejowanie. Przez 90% czasu użytkowania Scottoilera opcje nie będą potrzebne, ale na początku wszystko trzeba skonfigurować.

Traveler – można tę opcję włączyć lub wyłączyć. Aktywować należy wtedy, jeżeli poza zwykłym zbiorniczkiem korzystamy także ze zwiększonego zbiornika podróżnego „Traveller Expansion Bag” o sympatycznej budowie kroplówki (+4000 km bez uzupełniania oleju).

Scottoiler Traveller Expansion Bag

Oil level – poziom oleju w zbiorniczku. Po uzupełnieniu należy ustawić go na maksimum. W trakcie działania, na podstawie częstotliwości dawkowania, system oblicza zużycie i w ten sposób potrafi wyświetlić, ile oleju pozostało w zbiorniczku.

Sensitivity – czułość załączenia. Olejarka eSystem aktywuje się w oparciu o czujnik wibracji i 3-osiowy akcelerometr. Na tej podstawie system powinien włączać olejowanie przy prędkości około 30-50 km/h. Działanie sygnalizuje ikona kropelki na ekranie głównym.

Jeżeli Twój motocykl jeździ niezwykle gładko, prawdopodobnie będziesz musiał zwiększyć czułość. Jeżeli system aktywuje się zbyt wcześnie lub nawet na postoju, zmniejsz czułość.

Flowrate – na ekranie głównym jest jeszcze wskaźnik prędkości dawkowania. Do ustawienia aż w 13 poziomach. Jedna kropla może kapać w interwale od 5 minut aż do 20 sekund. Najlepszym ustawieniem według Scottoilera jest fabryczne dawkowanie kropli co 70 sekund. Jeździć, obserwować.

Akcelerometr (ACC) – wskazuje aktualny odczyt przyspieszenia, na podstawie którego inicjowane jest smarowanie.

Wskaźnik temperatury to przydatny bajer szczególnie w starszych motocyklach, które nie posiadają termometru. Tak jak CB 750 Jędrzejaka.

Łatwy montaż

Montaż nie powinien zająć więcej, niż godzinę. No może dwie, jeżeli robisz to w rozrywkowym towarzystwie. Niezbędne narzędzia zupełnie podstawowe (jedna śrubka wymaga klucza imbusowego) – więcej zależy od tego, ile elementów nadwozia własnego motocykla będziesz musiał rozebrać.

Korzyści? Zwiększona żywotność łańcucha i zębatek

Łańcuch składa się z ogniw, rolek oraz gumowych uszczelnień np. X-ringowych. Regularne smarowanie zapewnia ograniczone zużycie każdego z tych elementów, szczególnie gumowych. Klasyczny smar ma to do siebie, że trzeba go uzupełniać, a o tym zapominamy lub tego nie lubimy. A olej z olejarki jest tam nieustannie, automatycznie.

Kolejnym istotnym punktem, a w zasadzie punktami, są miejsca styku łańcucha z zębatkami przednią i tylną. Tutaj działa tarcie metal-do-metalu. Obecność oleju znacznie wpływa więc nie tylko na dłuższą żywotność łańcucha, ale także obu zębatek!

Zużycie zestawu napędowego zależy od wielu czynników, jak moc silnika, ale też charakter jazdy, przyspieszania, czy hamowania. I oczywiście od smarowania. Można przyjąć, że zwykły napęd przy zwykłej obsłudze wystarczy na 20 – 25 tysięcy kilometrów. Przy stosowaniu olejarki, Scottoiler deklaruje wydłużenie żywotności do 40 000 km, a w niektórych przypadkach nawet 7-krotne wydłużenie życia napędu.

Łańcuch trzeba także naciągać. Należy robić to regularnie. W większości przypadków odpowiedni interwał to co 1500 kilometrów. Używając automatycznej olejarki, Scottoiler zauważył, że odstępy pomiędzy naciąganiem można wydłużyć do 5000 lub nawet 8000 kilometrów.

Co ile uzupełniać olej, na ile wystarcza?

Zbiorniczek eSystem montowany w motocyklu ma pojemność 60 mililitrów i powinien wystarczyć na przejechanie około 2000 kilometrów.

Buteleczka oleju z zestawu zawiera 250 mililitrów oleju, a więc starczy na około 4 uzupełnienia, czyli na łącznie 8000 kilometrów. Koszt takiej buteleczki to 44 złote, a taki wydatek co 8000 kilometrów można uznać za pomijalny.

Dla turystów (i motocyklistów szczerze nienawidzących smarowania), dostępny jest dodatkowy zbiornik oleju przypominający kroplówkę, o nazwie Traveller Expansion Bag. Ma budowę miękkiego woreczka z wężykiem, więc łatwo go ukryć w każdym schowku, a mieści kolejne 100 mililitrów oleju, co zapewnia dodatkowe 4000 km przebiegu bez dolewania i interesowania się smarowaniem.

Koszty, oszczędności, inwestycje, wnioski i podsumowanie

Ustaliliśmy już, że montaż trwa godzinę lub dwie, a spokojnie można to załatwić samodzielnie. To z kolei oznacza „oszczędność” ok. 200 zł na pracy mechanika.

Nasz najbardziej zaawansowany zestaw Scottoiler eSystem kosztuje ok. 1300 złotych. Dostępny jest także trochę prostszy Scottoiler, działający w oparciu o wibracje (xSystem – ok. 1100 zł), a także podstawowy Scottoiler pracujący na podciśnieniu z układu dolotowego (vSystem – ok. 500 zł).

Obok postawić należy cenę zestawu napędowego. Zależy od producenta i modelu motocykla, ale przyjąć można zakres 500-1000 złotych. Dzięki automatycznej olejarce, zestaw napędowy wytrzyma od dwóch do siedmiu razy dłużej. Montaż olejarki jest więc niewątpliwie słuszną inwestycją, ale szczególnie w obrazie długodystansowym. Przy takim podejściu – Scottoilera polecamy!

Jeżeli lubisz turystykę, ale nie lubisz grzebania się w smarze – Scottoliera szczególnie polecamy!

No chyba, że przyjemność NIEsmarowania łańcucha za pomocą własnych dłoni jest dla Ciebie (tak jak dla Jędrzejaka) wartością tak cenną, że nie da się jej przełożyć na pieniądze. W takim przypadku automatyczna olejarka Scottoiler eSystem jest wynalazkiem idealnym.

Gdzie kupić automatyczną olejarkę Scottoiler?

Automatyczną olejarkę Scottoiler kupisz online w sklepie internetowym IMready.eu z dostawą kurierem lub z darmowym odbiorem osobistym w punktach I’M Inter Motors, w filiach Inter Cars, a także na sklep.intercars.pl.

Pełna oferta olejarek i akcesoriów Scottoiler dostępna jest również w sprzedaży detalicznej w sklepach motocyklowych sieci I’M Inter Motors oraz w filiach Inter Cars w całej Polsce.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany