Hamulce bez tarcz i klocków? Harley-Davidson zgłasza ciekawy patent - Motogen.pl

Tradycyjne hamulce hydrauliczne to przeżytek – twierdzi Harley-Davidson i proponuje rozwiązanie oparte na układzie elektrycznym, wykorzystujące odzysk energii – hamowanie reganeracyjne.

Pomysł na hamulce z odzyskiem energii wziął się w prostej linii z modelu LiveWire, działu pojazdów elektrycznych Harley-Davidson. Zakłada on odejście od tradycyjnych tarcz hamulcowych, zacisków i pomp hydraulicznych na rzecz rozwiązań bazujących na układach elektrycznych. Oczekiwane korzyści to obniżenie kosztów, zmniejszenie masy motocykla i uproszczenie procesów produkcyjnych.

Podobne koncepcje systemów regeneracyjnych o dużej sile hamowania promowali już inni producenci, tacy jak BMW w swoich motocyklach elektrycznych. Jednak Harley-Davidson idzie o krok dalej, dążąc do całkowitego wyeliminowania tradycyjnych hamulców na rzecz elektrycznych, początkowo jedynie na tylnej osi.

Niedawno Harley-Davidson uzyskał patent na tego typu rozwiązanie, co otwiera drzwi do zupełnie nowego podejścia do hamowania motocykli. Tradycyjne hamulce hydrauliczne są drogie, zwiększają masę motocykla, co negatywnie wpływa na jego reaktywność i zwrotność. System Harley-Davidson obiecuje uproszczenie konstrukcji i poprawę osiągów.

Czym jest hamowanie regeneracyjne?

Hamowanie regeneracyjne, znane również jako hamowanie odzyskowe lub hamowanie elektrodynamiczne z odzyskiem energii, to technologia stosowana w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, która pozwala na odzyskiwanie energii kinetycznej traconej podczas hamowania i zamianę jej na energię elektryczną.

Zamiast zamieniać energię kinetyczną w ciepło, jak to ma miejsce w tradycyjnych hamulcach hydraulicznych, hamowanie regeneracyjne wykorzystuje silnik elektryczny jako generator. Podczas hamowania silnik obraca się w odwrotnym kierunku, działając jak prądnica i wytwarzając prąd elektryczny. Ten prąd jest następnie magazynowany w akumulatorze, gdzie może być wykorzystany do zasilania silnika elektrycznego podczas przyspieszania lub do zasilania układów elektrycznych pojazdu.

Zalety hamowania regeneracyjnego:

  • Zwiększenie zasięgu. Odzyskana energia zwiększa ilość dostępnej energii elektrycznej, co może wydłużyć zasięg jazdy pojazdu na jednym ładowaniu.
  • Mniejsze zużycie hamulców. Ponieważ część hamowania odbywa się za pomocą silnika elektrycznego, tradycyjne hamulce zużywają się wolniej.
  • Ekologia. Odzyskana energia jest ponownie wykorzystywana, co zmniejsza zużycie energii i emisję spalin.
  • Poprawa osiągów. Hamowanie regeneracyjne może akumulować energię, którą można następnie wykorzystać do napędzania pojazdu Takie rozwiązanie (e-boost) wykorzystuje np. Kawasaki.

Zastosowanie hamowania regeneracyjnego:

Hamowanie regeneracyjne jest powszechnie stosowane w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Znajduje również zastosowanie w innych pojazdach, takich jak lokomotywy elektryczne i tramwaje.

Rodzaje hamowania regeneracyjnego:

Istnieje kilka różnych typów hamowania regeneracyjnego, z których najczęstsze to:

  • Hamowanie rekuperacyjne oparte na silniku elektrycznym: Jest to najpopularniejszy typ hamowania regeneracyjnego, w którym silnik elektryczny pojazdu jest używany jako generator do wytwarzania prądu elektrycznego.
  • Hamowanie rekuperacyjne oparte na kole zamachowym: W tym systemie energia kinetyczna jest magazynowana w kole zamachowym zamiast w akumulatorze.
  • Hamowanie rekuperacyjne elektromagnetyczne: Ten typ hamowania regeneracyjnego wykorzystuje elektromagnesy do spowalniania pojazdu i generowania prądu elektrycznego.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany