BMW R12 na stulecie marki. To nowa wersja przedwojennego bestsellera - Motogen.pl

Zgłoszony przez BMW patent na nazwę R12 oznacza, że model taki prędzej czy później pojawi się w ofercie. Okazją będzie stulecie marki BMW.

Zamieszanie związane z zaprezentowanym kilka lat temu modelem R18 chyba przerosło trochę oczekiwania BMW. Bezpośrednie, niemal brutalne nawiązanie do własnej historii i skierowanie oferty do nabywcy amerykańskiego dało efekt w postaci małej rewolucji i naruszenia trwającej od lat w segmencie krążowników hegemonii Harleya-Davidsona i Indiana. BMW nie bało się rzucić tej dwójce rękawicy, proponując coś zupełnie innego, niespotykanego, wręcz niesłychanego.

Jak należało się spodziewać, R18 to nie jest ostatnie słowo BMW w temacie cruiserów. Już od pewnego czasu pojawiają się informacje o tym, że Niemcy planują wprowadzenie do oferty mniejszego motocykla oznaczonego kodem R12. Domyślamy się, że będzie to sprzęt napędzany chłodzonym powietrzem bokserem, który w ofercie BMW uchował się w modelu R nineT.

18 października producent złożył w Europejskim Biurze Własności Intelektualnej wniosek o zastrzeżenie znaku towarowego „R12 S” w odniesieniu do motocykli i ich części. Stało się to mniej więcej rok po tym, jak BMW złożyło podobny wniosek o zastrzeżenie nazwy „R12”. Litera „S” zarezerwowana była zawsze w ofercie BMW dla modeli sportowych – żeby przypomnieć tylko R 69 S, R 90 S, czy R 100 S.

Cruiser BMW pilnie potrzebny

Dziś oferta BMW Motorrad, choć trudno powiedzieć o niej coś innego niż to, że jest bogata, ma wyraźną dziurę w segmencie cruiserów. Fakt – oprócz Harleya i Indiana w zasadzie nikt tak naprawdę nie oferuje dziś w Europie motocykli tego typu. Może poza Hondą, która próbuje walczyć Rebelem 1100. Z całą pewnością Bawarczykom brakuje jednak czegoś w rozsądnej pojemności – właśnie takiego jak R12.

Co ciekawe, o motocyklu takim w ubiegłym roku wspominał Markus Schramm, dyrektor generalny BMW Motorrad, podczas wywiadu udzielonego dziennikarzowi francuskiego portalu lerepairedesmotards.com. Wiele wskazuje więc na to, że cruiser zbudowany na chłodzonym powietrzem bokserze z R nineT wkrótce ma szansę się pojawić.

Spodziewamy się, że R12 stylistycznie będzie bardzo zbliżony do R18. Dzięki temu BMW wykorzysta zainteresowanie, jakim cieszy się retro stylistyka tego modelu. Model oznaczony literą „S” będzie najprawdopodobniej czymś w rodzaju racera – usportowionej wersji z półowiewką. Nie spodziewamy się jednak, by producent zdecydował się użyć silnika ShiftCam z R 1250 GS.

BMW R12 na stulecie marki

Na premierę R18 w dwóch wersjach poczekamy zapewne do przyszłego roku, kiedy to BMW obchodzić będzie stulecie swojego istnienia. Dwa nowe motocykle, nawiązujące do przebogatej historii marki, z pewnością będą mocnym akcentem podkreślającym dokonania tego producenta. Dodatkową ciekawostką jest fakt, że motocykl o nazwie R12 był już przez BMW produkowany w latach 1935 – 1942. Sprzęt ten był szeroko stosowany przez Wehrmacht podczas II wojny światowej. 36 tys. wyprodukowanych egzemplarzy uczyniło go najpopularniejszym motocyklem BMW przed II wojną światową.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany