Adaptive Cornering Light w BMW: jak działa doświetlanie zakrętów w motocyklu? - Motogen.pl

Adaptacyjna lampa przednia z doświetlaniem poboczy, nazwana w terminologii BMW Adaptive Cornering Light to system znakomicie podwyższający komfort i bezpieczeństwo jazdy motocyklem poprzez doświetlanie zakrętów w nocy. W jaki sposób działa?

Pierwsza Adaptacyjna Lampa Przednia

Gdy w 2013 roku zaprezentowano BMW K 1600 GTL, zrobiło się spore zamieszanie. Motocykl był szokująco mocarny i zachwycał swoim poziomem wyposażenia. Jednym z rozwiązań stanowiących o stosowaniu przez BMW Motorrad szczytowej technologii była Adaptacyjna Lampa Przednia.

Adaptacyjna lampa
Adaptacyjna lampa w nowym BMW K 1600 B

Głównym elementem, pełniącym funkcję światła mijania, pozostaje ruchomy moduł ze światłem ksenonowym z soczewką. Sama soczewka świeciła do góry – ponieważ to właśnie tu znajdowała się kluczowa część Adaptacyjnej Lampy, czyli ruchome lustro. Rolą ruchomego zwierciadła pozostawało odpowiednie kierowanie światła na drogę.

doświetlanie zakrętów motocykl
Jędrzejak przygląda się, jak wygląda ruchome zwierciadło w K 1600 B…

Pozycja pojazdu określana była przez czujnik centralny oraz czujniki poziomu ugięcia przedniego i tylnego zawieszenia. Dzięki nim, za sprawą silników elektrycznych w module reflektora, wiązka światła zawsze świeciła na odpowiednim poziomie i w odpowiednim kierunku. Lustro dopasowywało się w czasie rzeczywistym, oświetlając odpowiednią część drogi przed motocyklem, niezależnie od jego obciążenia, przyspieszania, hamowania, czy pochylania się w zakrętach.

Doświetlanie zakrętów dziś, w technologii LED: Adaptive Cornering Light

Dziś technologia doświetlania zakrętów w motocyklach BMW ma także inne oblicze, a jej podstawą jest LED.

Aktualne modele z serii K 1600 wciąż posiadają swój znak rozpoznawczy w postaci ruchomego lustra, które teraz zostało dodatkowo dopracowane. Jednak w kilku innych modelach znajdziemy doświetlanie za pomocą LEDów, nazywane Adaptive Cornering Light. Takie reflektory znajdziemy na przykład w sportowo turystycznym S 1000 XR. Obecne są także w modelach F 900 R oraz F 900 XR, gdzie stanowią o wyjątkowym zaawansowaniu technologicznym w klasie motocykli wagi średniej.

Kuba na F 900 R ze światłem LED - Headlight Pro
Kuba na F 900 R ze światłem LED – Headlight Pro

Reflektory adaptacyjne są elementem wyposażenia dodatkowego obecnego w motocyklach BMW w ramach pakietu Headlight Pro. Opcja ta dostępna jest na przykład najnowszych modelach BMW z serii F 900, a więc F 900 R (pojedynczy reflektor) oraz F 900 XR (podwójny reflektor) ze zoptymalizowanymi światłami mijania i drogowym, które są w pełni LEDowe. Za doświetlanie zakrętów odpowiadają dodatkowe reflektory LED umieszczone wewnątrz lamp przednich, stanowiąc ich spójną całość.

F 900 R BMW LED
Lampa LED w F 900 R
LED doswietlanie F 900 XR
Lampa LED w F 900 XR

Światło doświetlające zakręt włącza się automatycznie przy kącie przechyłu większym niż (F 900 R) lub 10° w (F 900 XR) i przy prędkościach powyżej 10 km/h. Doświetlanie drogi w zakrętach pozostaje najbardziej precyzyjne aż do kąta pochylenia motocykla 25°. Jak sama nazwa wskazuje, oświetlona jest nie tylko przestrzeń bezpośrednio na wprost motocykla, ale także w kierunku lewym lub prawym – dokładnie tam, gdzie motocyklista za chwilę pojedzie.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku BMW S 1000 XR – co ciekawe, ze względu na konstrukcję lamp, lewy moduł LED doświetla prawe zakręty, a prawy moduł doświetla przy pochyleniach w lewo.

LED w BMW S 1000 XR
S 1000 XR z lampami LED

W każdym przypadku Adaptive Cornering Light połączone jest z „mózgiem” motocykla, pracującym w oparciu także o wieloosiowy czujnik IMU. Dzięki wysokiemu zaawansowaniu technologicznemu zastosować można nie tylko zaawansowane systemy kontroli trakcji czy ABSu, które są czułe na przechylenia, ale także właśnie doświetlanie zakrętów.

motocykl bez doświetlania zakrętów
Wizualizacja – PRZED doświetleniem zakrętu
doswietlanie cornering light bmw
Wizualizacja – PO doświetleniu zakrętu

Jeżeli kiedykolwiek pokonywałeś krętą drogę po zmierzchu, na pewno dotknął Cię problem nieoświetlonej drogi, gdy motocykl pozostaje przechylony w zakręcie. Adaptive Cornering Light sprawia, że ten problem przestaje istnieć, a jazda w nocy staje się pewniejsza.

Technologia LED jest praktyczna… i estetyczna

Kolejnym ciekawym elementem zastosowanym w BMW F 900 R w ramach pakietu Headlight Pro są kultowe światłowody z funkcją światła do jazdy dziennej. W F 900 R zastosowano przewodnik świetlny w kształcie półksiężyca, który działa również jako światło dzienne LED, zapewniając charakterystyczny wygląd i rozpoznawalność tego dynamicznego nakeda BMW. Model F 900 XR posiada „paski” LED podkreślające charakterystyczny kształt lampy z rodziny XR. Podobnie, jak we flagowym S 1000 XR.

Adaptive Cornering Light i lampy LED w BMW F 900 XR

Doświetlanie zakrętów to bezpieczna jazda

Dzięki temu szybka jazda po zmierzchu jest nie tylko możliwa, ale i także bezpieczniejsza niż kiedykolwiek. Jest to opinia nie tylko producenta, ale także nasza – redakcji Motogen.pl

Reflektory adaptacyjne oferowane w modelach BMW to najbardziej wydajne oświetlenie motocyklowe na rynku. Najskuteczniejsze w czasie jazdy nocą, przenoszące bezpieczeństwo czynne na nowy, wyższy poziom. To krok milowy w kierunku dalekiej turystyki, gdzie motocyklista nie jest zobligowany tylko do jazdy w dzień. To koniec ograniczeń oraz możliwość bezpiecznej jazdy w każdych zakrętach – miejskich lub górskich – nawet po zmroku. BMW Adaptive Cornering Light to nowa jakość w jeździe motocyklem…

Adaprive Cornering Light lampa led bmw f 900 r
BMW F 900 R

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany