Zaawansowane systemy ABS stosowane w jednośladach Hondy - jak to działa? - Motogen.pl

ABS w motocyklach Honda – jednokanałowy lub dwukanałowy; klasyczny, Combined lub Cornering. Przekonaj się o co chodzi.

Od redakcji: Cała poniższa treść, wraz z filmem, jest informacją prasową od Honda Motor Europe Poland Branch. Redakcja Motogen.pl pomagała stworzyć film o ABS (poniżej) oraz poprzedni odcinek na temat skrzyni biegów DCT.

Honda opublikowała kolejne video o rozwiązaniach technicznych stosowanych w jej jednośladach. W odcinku omówiono sposób działania różnych typów systemu ABS, dostępnych w modelach Hondy. O zaawansowaniu technicznym obecnie stosowanych rozwiązań z zakresu bezpiecznego wytracania prędkości przekonujemy się przede wszystkim w części filmu poświęconej systemowi ABS Cornering.

Honda szczyci się aż 30-letnią historią rozwoju systemu ABS, który w 1992 roku pojawił się w modelu ST1100 Pan European. W 2008 roku Honda, jako pierwszy producent na świecie, zastosowała zaawansowany, sterowany elektronicznie, zintegrowany system ABS, który trafił wtedy do supersportowego CBR1000RR Fireblade. Nie tylko zapobiegał on blokowaniu się kół podczas hamowania, ale także koordynował pracę przedniego i tylnego hamulca, poprawiając efektywność hamowania bez uszczerbku dla osiągów i prowadzania motocykla.

Zaawansowane systemy ABS stosowane w jednośladach Hondy

Obecnie ABS należy do wyposażenia standardowego jednośladów Hondy* (*wszystkie aktualnie oferowane w Europie modele jednośladów Hondy wyposażone są w układ ABS lub CBS). Jest to zaawansowany system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Pomaga on uniknąć wywrotki i zwiększa pewność kierowcy podczas manewrowania motocyklem w sytuacjach drogowych, wymagających ostrego hamowania. ABS działa w oparciu o wskazania czujników mierzących prędkość obrotową kół, przy czym różnica w prędkości oznacza, że wolniejsze koło jest zablokowane. System zwalnia wtedy hamulec, mierzy prędkość i znowu go aplikuje, wielokrotnie i bardzo szybko powtarzając tę sekwencję.

W zależności od przeznaczenia motocykla, zastosowany w nim ABS może być jednokanałowy lub dwukanałowy, a w ramach tego drugiego rodzaju, może to być system klasyczny, Combined lub Cornering.

ABS jednokanałowy, zapobiegający zablokowaniu przedniego koła, stosowany jest głównie w jednośladach z silnikami o pojemności do 125 cm3, jednak niektóre „125” i większość mocniejszych maszyn Hondy dysponuje już klasycznym ABS-em, wykorzystującym dwa kanały – jeden dla przedniego i drugi – dla tylnego koła. Rozwiązanie Combined ABS – zintegrowany układ hamulcowy, w którym podczas używania hamulca przedniego koła aktywowany jest również tylny hamulec – zostało zamontowane w luksusowym motocyklu turystycznym Honda Gold Wing, podczas gdy najnowocześniejszy system działający w zakręcie – ABS Cornering – znajdziemy obecnie w modelach Africa Twin oraz CBR1000RR-R Fireblade.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany