Samochody z autopilotem wciąż zabijają motocyklistów... Czy sposoby testowania zostaną zmienione? - Motogen.pl

Autopilot Tesli wciąż zabija motocyklistów. Procedury testowania systemów wspomagających nie biorą pod uwagę kontaktu samochodu z motocyklem. Co należy z tym zrobić? Federacja FEMA apeluje do firmy Euro NCAP!

autor tekstu: Dolf Willigers
źródło: FEMAmotorcycling.eu
grafika główna: insideevs.com

[Od redakcji: Poniższy tekst pochodzi w całości z portalu FEMA – link do oryginału. Federacja Europejskich Związków Motocyklowych w swoich działaniach reprezentuje europejskich motocyklistów. Tym razem FEMA walczy o podniesienie bezpieczeństwa motocyklisów.]

Autopiloty wciąż zabijają motocyklistów…

Gwiazdki Euro NCAP nie chronią motocyklistów. FEMA uważa to za niedopuszczalną sytuację i wysłała list do Euro NCAP, aby ostrzec ich o tej niebezpiecznej sytuacji, spowodowanej ich własnymi metodami testowania. Euro NCAP zaprzecza, że ich testy są niewystarczające.

We wrześniu 2022 roku Euro NCAP, niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów, oceniła model Tesla Y na 5 gwiazdek (link do testu). Nie jest to niczym niezwykłym w przypadku nowoczesnego samochodu. Te pięć gwiazdek jest częściowo opiera się na bardzo wysokiej ocenie dla systemów „Safety Assist”. Wynik 98% jest prawie tak wysoki, jak to tylko możliwe. Uważamy, że ta bardzo wysoka ocena jest co najmniej „niezwykła”.

Ponieważ samochody Tesli wyjechały na drogi z systemem „Autopilot”, istnieją doniesienia o niezwykłych i niewytłumaczalnych wypadkach z samochodami Tesla, które można połączyć z systemami wspomagania kierowcy. Zaledwie kilka miesięcy temu, w lipcu 2022 r., dwóch motocyklistów zginęło w USA w wypadkach, które zostały spowodowane przez samochody Tesla. W obu sytuacjach motocykle, jadące w ciemności, nie zostały rozpoznane przez systemy wspomagania bezpieczeństwa Tesli i przez kierowców, którzy wydawali się zbytnio polegać na systemach bezpieczeństwa w swojej Tesli (obejrzyj wideo poniżej, aby uzyskać pełne wyjaśnienie).

Kamery i radary systemów bezpieczeństwa kontra motocykliści

Od lat eksperci zwracają uwagę, że systemy wspomagające Teslę mają jeden duży niedobór. Są one w całości oparte na czujnikach bazujących na kamerze. Wszyscy inni producenci samochodów używają kombinacji kamery oraz radaru lub LiDar, ale Elon Musk zawsze wyjaśniał, że jego zdaniem wystarczą czujniki kamery. Nawet jeśli wiele Tesli rozbiło się w ciągu ostatnich sześciu lat z powodu awarii systemów bezpieczeństwa, Musk nie widzi potrzeby, aby to zmieniać.

Problem z kamerami polega na tym, że – w przeciwieństwie do radaru i lidara – mają one jedynie ograniczoną zdolność do szacowania odległości. W przypadku dwóch zabitych motocyklistów wspomnianych powyżej, jeździli oni na motocyklach typu cruiser z tylnymi światłami umieszczonymi nisko. Ponieważ kamery mogły wykryć tylko tylne światła, a nie resztę motocykla i samych kierowców, system bezpieczeństwa źle oszacował odległość od nich, co spowodowało wypadki. W innych sytuacjach systemy bezpieczeństwa Tesli nie rozpoznawały pojazdów ratunkowych, które były zaparkowane na poboczu autostrady, policjanta motocyklisty, czy pojazdów oczekujących na światłach, itp. itd. Chodzi o to, że systemy wspomagania bezpieczeństwa Tesli okazały się niewystarczające i zawodne.

Gwiazdki Euro NCAP – czy testy uwzględnią także motocyklistów?

Wróćmy teraz do oceny gwiazdkowej Euro NCAP. Systemy bezpieczeństwa samochodów są testowane w kilku sytuacjach. Głównie z samochodami, ale niektóre testy są również wykonywane z atrapami rowerzystów i pieszych. Kilka testów jest wykonywanych w ciemności. Nie przeprowadza się jeszcze żadnych testów na motocyklistach. Testy AEB (Autonomous Emergency Braking) przeprowadzono na samochodach, pieszych i rowerzystach. Testowany model Y Tesli, który otrzymał pięciogwiazdkową ocenę we wrześniu 2022 r., Miał tylko czujniki bazujące na kamerze, które w tych konkretnych okolicznościach działały skutecznie. Został przetestowany w dwóch sytuacjach z pieszymi w ciemności i to również działało dobrze.

Ale wypadki w lipcu 2022 roku pokazują, że czujnik kamery Tesli ma problemy z rozpoznawaniem motocyklistów (a być może także rowerzystów) w ciemności, ponieważ wydaje się mylić ich z samochodami znajdującymi się w dalszej odległości. Euro NCAP nie testuje tej powszechnej sytuacji, w której samochód zbliża się do motocykla od tyłu. To, czego nie testujesz, nie może zawieść – a w ten sposób tesla model Y otrzymuje 5 gwiazdek. To nie czyni go bezpiecznym samochodem, chociaż kupujący może uważać inaczej.

Czy Euro NCAP zmieni system testowania? Czy Tesla zareaguje?

Od początku pojawienia się samochodów z systemami bezpieczeństwa FEMA lobbowała za włączeniem motocyklistów do testów. Zaczęło się to w 2016 roku od zderzenia samochodu Tesla z młodym motocyklistą w Norwegii. Powoli kroczymy w kierunku celu, ale ta wysoka ocena tesli modelu Y pokazuje, że jeszcze tam nie jesteśmy. Wysłaliśmy list do EuroNCAP, aby ostrzec ich o tej niebezpiecznej sytuacji, spowodowanej ich własnymi metodami testowania. Powiedzieliśmy im również, że uważamy to za niedopuszczalną sytuację.

W odpowiedzi na list, FEMA otrzymała niepokojącą odpowiedź:Euro NCAP kontynuuje ulepszanie protokołów i zainwestował dużo czasu i wysiłku w opracowanie procedur testowych wliczających PTW (dwukołowe pojazdy silnikowe.). Nowe procedury staną się one częścią rankingu w przyszłym roku.

Euro NCAP już znacznie wykracza poza to, co jest wymagane przez prawo, ale dzięki wspomnianej aktualizacji jeszcze bardziej skłoni producentów pojazdów do ulepszenia swoich systemów.

Tesla osiągnęła bardzo dobre wyniki w testach, które obecnie przeprowadzamy i bez wątpliwości zasługuje na uznanie. Czy Tesla jest zoptymalizowany pod warunki testu? Być może, ale inni także”.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany