Dlaczego Ducati zrezygnowało z ramy kratownicowej? Dla kogo przeznaczony jest nowy Monster? Jak wygląda możliwość personalizacji wyglądu? Mamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań! [Znamy już cenę!]

Ducati zaprezentowało sporo ciekawych nowości na sezon 2021. Wszystkie znajdziecie tutaj: Multistrada V4 w nowej generacji, XDiavel w nowej odmianie, nowe Scramblery 800, poważnie zmieniony SuperSport 950, Panigale V4 w odmianie SP, limitowany Diavel 1260 Lamborghini oraz nowy Monster.

Najwięcej zamieszania wzbudził Monster. Stał się lekki, zyskał sporo cennej elektroniki, otrzymał silnik 937 ccm. Jednym słowem – to niezwykle konkurencyjny naked. Ale stracił kratownicową ramę, co jest powodem do narzekań płynących z całego świata.

Pełną prezentację Monstera z kompletnymi danymi technicznymi znajdziecie już na Motogen.pl, a teraz mamy dla Was zestaw trudnych pytań i odpowiedzi. Opracowaliśmy je na bazie materiałów wewnętrznych Ducati.

Dlaczego nowy Monster nie ma tradycyjnej ramy kratownicowej?

Jest to wybór podyktowany względami technicznymi, nowa rama jest ekstremalnie lekka i kompaktowa.

Tworząc nowego Monstera, inżynierowie Ducati skorzystali z recepty zastosowanej przy pierwszym Monsterze w 1993 roku: połączenie podwozia pochodzącego z superbike’a wraz z silnikiem nastawionym na drogową jazdę. Na rok 2021 rama zwana „Front Frame”, czyli konstrukcja podobna do ramy Panigale V4, łączy się z silnikiem 937 cc Testastretta 11° znanym ze swojej wszechstronności z innych modeli Ducati.

Różnice pomiędzy Front Frame i ramą kratownicową są znaczne. Dzięki nowej konstrukcji motocykl jest nastawiony na najwyższy poziom radości z jazdy drogowej, m.in. dzięki swojej lekkości. Masa ramy spadła o 60%. Konstrukcja kratownicowa w Monsterze 821 ważyła 7,5 kg, a Front Frame w nowym Monsterze to 3 kg. Silnik jest elementem nośnym.

Rama Front Frame jest znacznie bardziej kompaktowa, dzięki czemu środkowa sekcja motocykla (pomiędzy nogami motocyklisty) stała się wąska i smukła. Kolejną zaletą Front Frame są inne wartości sztywności w konkretnych kierunkach, co zapewnia najlepsze wrażenia z jazdy sportowej. Ten typ podwozia powstał dla aktualnej generacji Panigale, a testerzy raportowali, że jest on najlepszy w dla wydajnej jazdy drogowej.

Dlaczego nawet tylna rama pomocnicza w Ducati Monsterze nie jest kratownicowa?

Tylna rama pomocnicza w Monsterze 2021 powstała z GFRP, czyli Glass Fiber Reinforced Polymer. Jest to wyszukany materiał plastikowy, charakteryzujący się wysoką lekkością i niezwykłą wytrzymałością. Dodatkowo posiada piękną powierzchnię, która nie wymaga stosowania osłon. Pozwala na wolność w kontekście projektowania, kształtów i wymiarów, czyli jego wyglądu. Nowa rama pomocnicza waży 3,2 kg w porównaniu z 5,1 kg ze starego Monstera 821 (-37%).

Jakie dziedzictwo monsterowe ma w sobie nowy Monster?

Nowy Monster dziedziczy tę samą ideę: podwozie pochodzące z superbike’a oraz drogowy silnik. Ponadto charakterystyczny pozostaje garbaty kształt zbiornika oraz okrągły reflektor. Design i technologia nawiązują do oryginalnego Monstera, ale są w oczywisty sposób nowoczesne.

Jak wyglądała będzie linia produktowa Monster w roku 2021?

W roku modelowym 2021 w ofercie znajdą się nowy Ducati Monster (937 ccm) oraz Monster +, a także większe Monster 1200 oraz Monster 1200 S.

Monster 797 oraz Monster 821 / 821 Stealth nie będą kontynuowane.

Monster 797 oraz 821 znikają, a więc motocyklem dla początkujących pozostaje Monster 2021 z dużą pojemnością – dlaczego?

Pojemność skokowa silnika wzrosła, aby zapewnić bardziej rozrywkowy moment obrotowy, z płaskim przebiegiem i zauważalnym wzrostem w okolicy 6000 obr/min, czyli w najczęściej używanym zakresie.

A jednak, pomimo wzrostu pojemności, nowy Monster stał się łatwiejszy, lżejszy i jeszcze skuteczniej budujący pewność jazdy niezależnie od poziomu doświadczenia za kierownicą. Kanapa nie jest wysoko, a można ją obniżyć (szczegóły w kolejnym pytaniu). Motocykl jest też wąski, co przy podparciu sprawia wrażenie jeszcze niższej kanapy.

Zmieniono także ergonomię, aby jazda była wygodna i pewna dla każdego ridera. W porównaniu do Monstera 821, pozycja jest bardziej wyprostowana, a kierownica jest bliżej. Znacznie zwiększono kąt główki ramy (+7° w porównaniu do Monstera 821), dzięki czemu manewrowanie w ciasnym mieście jest łatwiejsze. Hydrauliczne sprzęgło obsługuje się znacznie łatwiej. No i co istotne – nowy Monster jest bardzo lekki (-18 kg vs Monster 821), co gwarantuje pewność i bezpieczeństwo niezależnie od wzrostu i siły motocyklisty.

Czy Monster 2021 będzie odpowiedni dla niskich osób?

Standardowo kanapa jest na wysokości 820 mm, ale wąska konstrukcja pomaga w stabilnym podparciu i poczuciu pewności. Akcesoryjna kanapa zmniejsza wysokość do 800 mm (i to z zachowaniem komfortu siedzenia!). Kolejnym sposobem jest zestaw obniżający zawieszenie, który wraz z kanapą opuszcza wysokość do 775 mm. Regulowane klamki hamulca i sprzęgła, wspomniana powyżej ergonomia oraz niska masa 166 kg na sucho sprawiają, że na Monsterze 2021 odnajdzie się każdy.

Dla jakiego typu motocyklisty nadaje się nowy Monster?

Tego typu motocykl klasy naked jest w stanie docenić, a może nawet pokochać każdy motocyklista. 350 000 sprzedanych Monsterów udowadnia tę tezę. Jednak wraz z nowym modelem, Ducati wyznacza sobie nowe rynki do podbicia. Nowym typem klienta docelowego ma być:

– Młody motocyklista nastawiony na sportowe doznania.
Młody, a może nawet początkujący motocyklista, także z prawem jazdy kat. A2, któremu zależy na sportowym i ekscytującym motocyklu, ale jednocześnie potrzeba mu motocykla łatwego, lekkiego i budującego pewność siebie. Ten młody motocyklista chce nauczyć się jeździć efektywnie i chce tego szybko, a więc motocykl musi być także dobrym narzędziem do nauki.

– Nowy Ducatisti przychodzący od konkurencji.
Motocyklista, który jeszcze nie miał Ducati, ale chce się nim zainteresować. Może przychodzić z segmentu małych motocykli poniżej 500 ccm, albo może poszukiwać nowego motocykla po zmianie z poprzedniego nakeda w zakresie 600-900 ccm pojemności. Chce poznać, czym jest Ducati.

– Dziewczyny i kobiety poszukujące sportowych wrażeń.
Motocyklistka, która chce prawdziwego, sportowego i łatwego motocykla, który jednak musi być lekki i z niezbyt wysoką lub wręcz niską kanapą. Motocykl niekoniecznie powinien być częścią garderoby, ale pojazdem o świetnych osiągach i wysokich wartościach technicznych. Taka motocyklistka chce też nieustannie poprawiać swoje umiejętności jazdy.

– Dotychczasowy Ducatisti.
Aktualny posiadacz jednego z 350 000 wyprodukowanych Monsterów, z pewnością może pragnąć kolejnego, nowoczesnego Monstera – nawet, jeżeli nie znajduje się w głównej grupie docelowej. Taki Ducatisti może chcieć zamienić swój jednoślad na nowy model. Ale może także chcieć czegoś o większej pojemności, jak Monster 1200.

Jakie motocykle są konkurencją dla Monstera 2021?

Ducati Monster 2021 zalicza się do segmentu nakedów o pojemności poniżej litra (dokładnie 937 ccm), o mocy powyżej 100 KM (dokładnie 111 KM), o radosnej charakterystyce jazdy, z wysokim wyposażeniem. Konkurencja w tym segmencie jest zacięta. Bliskimi rywalami Ducati są: Kawasaki Z900, Yamaha MT-09 (SP), Suzuki GSX-S750, Triumph Street Triple R (oraz RS), czy BMW F 900 R.

Jednak bezpośrednią konkurencją pozostaje KTM z modelami 790 Duke oraz 890 Duke R. To dlatego, że podobnie jak Ducati, KTM jest marką europejską, zorientowaną na sport, adrenalinę, mocne doznania oraz młodych motocyklistów.

Czym dokładnie jest Monster+ (Monster Plus)?

Monster + (Plus) różni się wyłącznie dwoma dodatkowymi elementami wyposażenia standardowego – posiada niedużą owiewkę nad reflektorem oraz pokrywę siedzenia pasażera.

Obie odmiany dostępne są w kolorach Ducati Red, Aviator Grey oraz Dark Stealth.

Monster 2021 może być personalizowany za pomocą naklejek i grafik, o co chodzi?

Możliwości personalizacji prosto z katalogu Ducati to od zawsze cecha Monstera. Teraz też. Poza pokrywami, klamkami czy innymi dodatkami karbonowymi lub frezowanymi, dostępne będą także ciekawe zestawy: dwa zestawy naklejek, jeden zestaw plastików całościowy i jeden częściowy.

„Corse” oraz „Logo” to zestawy naklejek w dwóch różnych grafikach. Są tam naklejki na zbiornik, na ogon, na przedni błotnik. Oba zestawy dostępne są w dopasowaniu do kolorów Ducati Red, Aviator Grey oraz Dark Stealth.

„GP” jest niepełnym zestawem osłon – na zbiornik oraz na ogon. Także występuje w 3 odmianach dopasowanych do kolorów nadwozia.

„Pixel” to kompletny zestaw osłon, zawiera owiewkę, przedni błotnik oraz plastikowe, malowane osłony zbiornika, ogona oraz pokrywy siedzenia pasażera. Dostępny w dopasowaniu do trzech kolorów motocykla.

W katalogu dostępny będzie także akcesoryjny wydech zgodny z normą. Jest to karbonowy tłumik Termignoni typu slip-on.

Cena i dostępność – ile kosztuje nowy Monster i kiedy trafi do polskich salonów?

Pierwsi polscy klienci będą mogli odebrać swojego Monstera w kwietniu 2021 roku. Wtedy właśnie nowe Ducati Monstery wjadą do polskich salonów. Dostępna będzie także wersja dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2.

Ceny Monsterów na rok 2021 to:
– 53 900 zł za wersję Monster,
– 55 900 zł za wersję Monster + (Plus).
(Ducati zastrzega możliwość zmiany cen w związku ze zmianą kursu Euro.)