Nowy Monster na 2021 waży 166 kg, ma 111 KM i jest zupełnie nowy… Ale wciąż pozostaje wierny ideałowi – ma być zwinny, mocny i radosny. No i wygląda świetnie. Poznajcie go!

Monster to jeden z najważniejszych motocykli w historii marki. To także najlepiej sprzedające się Ducati w dziejach. Od startu w 1993 roku wyprodukowano ponad 350 000 sztuk. Teraz nadeszła nowa era tego modelu… Dziś, w środę 2 grudnia, w ostatnim epizodzie premier nowości na 2021 rok, Włosi zaprezentowali Ducati Monster.

Jedno nazwa ukazuje sedno sprawy. To po prostu Ducati Monster. Żadnych liczb w logo. Jego cel? Fun z jazdy. Monster na rok 2021 stosuje przepis z 1993 roku – łączy dobre podwozie i rozrywkowy silnik. Lekki, kompaktowy i esencjonalny motocykl.

Inna sprawa, że przy okazji zrywa z dotychczasową historią Monsterów. Nie ma kratownicowej ramy, tak jak od kilku lat nie ma silnika chłodzonego powietrzem. To zupełnie nowa interpretacja motocykla, który rozpoczął modę na nakedy.

I rzeczywiście jest nowy, nowoczesny. Waży 166 kg na sucho, ma silnik V2, 4-zaworowy rozrząd Desmodromiczny, 937 ccm pojemności, 111 KM mocy oraz 93 Nm momentu.

Monster 2021 w akcji – film ma dobrze prezentować charakter motocykla:

Stylistyka

DNA nowego Monstera nawiązuje do pierwszego Monstera z 1993 roku. To przede wszystkim esencjonalny design, gdzie najważniejsze są: silnik, siodło, zbiornik i kierownica.

LEDowy reflektor charakteryzuje się jakby-okrągłym kształtem oraz LEDowymi modułami w środku. Kierunkowskazy są zintegrowane z owiewkami i włączają się dynamicznie, jak w samochodach.

Głównym punktem wizualnym jest z pewnością zbiornik – kształtny i muskularny, z miejscem na kolana. Dominuje i nadaje Monsterowi dynamiki, tak jak bardzo krótki ogon.

Motocykl jest wąski, co przekłada się też na wygodną pozycję jazdy, budującą dużo pewności siebie. Kanapa spoczywa na wysokości 820 mm, z grubą pianką. Można ją obniżyć albo akcesoryjną, niższą kanapą, albo zestawem do obniżenia zawieszenia. Kierownica jest o 70 mm bliżej kierowcy, a podnóżki są przesunięte niżej o 10 mm oraz o 35 mm do tyłu. Skutkuje to pozycją, która jest bardziej wyprostowana, wygodniejsza i pewniejsza.

Podwozie

Nowy monster jest o 18 kg lżejszy od poprzedniego. Najwięcej oszczędziła rama. Jest to tzw. “Front Frame”, czyli krótka rama aluminiowa, w stylu Panigale, łącząca główkę ramy z silnikiem – który jest elementem nośnym.

Monster 2020 waży 166 kg na sucho oraz 188 kg z płynami w stanie gotowym do jazdy. Zbiornik mieści 14 litrów paliwa.

Tylna rama to nowoczesna konstrukcja GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer). Wahacz i koła także są lekkie. Z przodu pracuje widelec o śr. 43mm, bez regulacji. Z tyłu amortyzator na dźwigienkach, z regulacją napięcia wstępnego. Monster ma być lekki, dynamiczny, rozrywkowy, mocny i łatwy w prowadzeniu – na mieście i na torze. Opony to Pirelli Diablo Rosso III.

Aż o 7 stopni zwiększono kąt skrętu kierownicy, aby miejskie manewry stały się łatwiejsze.

Hamulce

Z przodu pracują imponujące tarcze 320 mm, a zaciski to radialne monobloki Brembo M4-32. Kontroluje je radialnie montowana pompa, też Brembo. Można spodziewać się bardzo wydajnego hamowania.

Silnik

Jednostka to V2 o pojemności 937 ccm, zwana Desmodromic Testastretta 11°. Jest zgodna z normą Euro 5, produkuje 111 KM mocy przy 9250 obr oraz 93 Nm przy 6500 obr/min. Moment obrotowy dostępny jest niżej, niż w poprzednich Monsterach, a w dolnym zakresie jest go znacznie więcej – a to oznacza niezwykle mocną i elastyczną jazdę w każdym momencie.

Ducati znacznie dopracowało silnik, zapewniając długie interwały serwisowe: olej co 15 000 km oraz kontrola zaworów co 30 000 km.

Mokre sprzęgło obsługiwane jest hydraulicznie, a jego pompa także jest radialna. Udało się o 20% zredukować siłę niezbędną do wciśnięcia klamki. Jest to sprzęgło asystująco-uślizgowe. Czyli tarcze naciskają na siebie przy przyspieszaniu oraz uślizgują się przy zbyt mocnej redukcji.

Monster dostępny będzie także w wersji na prawko kat. A2.

Elektronika

Na pokładzie jest oczywiście przepustnica Ride-by-Wire, co pozwoliło zastosować 3 tryby jazdy: Sport, Touring oraz Urban. Tryby zmieniają charakter motocykla i pozostałych systemów.

Zakrętowy Cornering ABS działa w 3 trybach – z funkcją ograniczenia uniesienia tylnego koła lub z możliwością odłączenia tylnego koła.

Jest kontrola trakcji DTC (3 tryby), kontrola startu, kontrola wheelie oraz quickshifter działający w obie strony.

Wszystko obsługuje się z kolorowego ekranu TFT o średnicy 4,3 cala, z możliwością dodania systemu multimedialnego do połączenia ze smartfonem.

Galeria zdjęć Ducati Monster 2021: