Spis treści
Nowy Monster na 2021 waży 166 kg, ma 111 KM i jest zupełnie nowy… Ale wciąż pozostaje wierny ideałowi – ma być zwinny, mocny i radosny. No i wygląda świetnie. Poznajcie go!
Monster to jeden z najważniejszych motocykli w historii marki. To także najlepiej sprzedające się Ducati w dziejach. Od startu w 1993 roku wyprodukowano ponad 350 000 sztuk. Teraz nadeszła nowa era tego modelu… Dziś, w środę 2 grudnia, w ostatnim epizodzie premier nowości na 2021 rok, Włosi zaprezentowali Ducati Monster.
Jedno nazwa ukazuje sedno sprawy. To po prostu Ducati Monster. Żadnych liczb w logo. Jego cel? Fun z jazdy. Monster na rok 2021 stosuje przepis z 1993 roku – łączy dobre podwozie i rozrywkowy silnik. Lekki, kompaktowy i esencjonalny motocykl.
Inna sprawa, że przy okazji zrywa z dotychczasową historią Monsterów. Nie ma kratownicowej ramy, tak jak od kilku lat nie ma silnika chłodzonego powietrzem. To zupełnie nowa interpretacja motocykla, który rozpoczął modę na nakedy.
I rzeczywiście jest nowy, nowoczesny. Waży 166 kg na sucho, ma silnik V2, 4-zaworowy rozrząd Desmodromiczny, 937 ccm pojemności, 111 KM mocy oraz 93 Nm momentu.
Monster 2021 w akcji – film ma dobrze prezentować charakter motocykla:
Stylistyka
DNA nowego Monstera nawiązuje do pierwszego Monstera z 1993 roku. To przede wszystkim esencjonalny design, gdzie najważniejsze są: silnik, siodło, zbiornik i kierownica.
LEDowy reflektor charakteryzuje się jakby-okrągłym kształtem oraz LEDowymi modułami w środku. Kierunkowskazy są zintegrowane z owiewkami i włączają się dynamicznie, jak w samochodach.
Głównym punktem wizualnym jest z pewnością zbiornik – kształtny i muskularny, z miejscem na kolana. Dominuje i nadaje Monsterowi dynamiki, tak jak bardzo krótki ogon.
Motocykl jest wąski, co przekłada się też na wygodną pozycję jazdy, budującą dużo pewności siebie. Kanapa spoczywa na wysokości 820 mm, z grubą pianką. Można ją obniżyć albo akcesoryjną, niższą kanapą, albo zestawem do obniżenia zawieszenia. Kierownica jest o 70 mm bliżej kierowcy, a podnóżki są przesunięte niżej o 10 mm oraz o 35 mm do tyłu. Skutkuje to pozycją, która jest bardziej wyprostowana, wygodniejsza i pewniejsza.
Podwozie
Nowy monster jest o 18 kg lżejszy od poprzedniego. Najwięcej oszczędziła rama. Jest to tzw. „Front Frame”, czyli krótka rama aluminiowa, w stylu Panigale, łącząca główkę ramy z silnikiem – który jest elementem nośnym.
Monster 2020 waży 166 kg na sucho oraz 188 kg z płynami w stanie gotowym do jazdy. Zbiornik mieści 14 litrów paliwa.
Tylna rama to nowoczesna konstrukcja GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer). Wahacz i koła także są lekkie. Z przodu pracuje widelec o śr. 43mm, bez regulacji. Z tyłu amortyzator na dźwigienkach, z regulacją napięcia wstępnego. Monster ma być lekki, dynamiczny, rozrywkowy, mocny i łatwy w prowadzeniu – na mieście i na torze. Opony to Pirelli Diablo Rosso III.
Aż o 7 stopni zwiększono kąt skrętu kierownicy, aby miejskie manewry stały się łatwiejsze.
Hamulce
Z przodu pracują imponujące tarcze 320 mm, a zaciski to radialne monobloki Brembo M4-32. Kontroluje je radialnie montowana pompa, też Brembo. Można spodziewać się bardzo wydajnego hamowania.
Silnik
Jednostka to V2 o pojemności 937 ccm, zwana Desmodromic Testastretta 11°. Jest zgodna z normą Euro 5, produkuje 111 KM mocy przy 9250 obr oraz 93 Nm przy 6500 obr/min. Moment obrotowy dostępny jest niżej, niż w poprzednich Monsterach, a w dolnym zakresie jest go znacznie więcej – a to oznacza niezwykle mocną i elastyczną jazdę w każdym momencie.
Ducati znacznie dopracowało silnik, zapewniając długie interwały serwisowe: olej co 15 000 km oraz kontrola zaworów co 30 000 km.
Mokre sprzęgło obsługiwane jest hydraulicznie, a jego pompa także jest radialna. Udało się o 20% zredukować siłę niezbędną do wciśnięcia klamki. Jest to sprzęgło asystująco-uślizgowe. Czyli tarcze naciskają na siebie przy przyspieszaniu oraz uślizgują się przy zbyt mocnej redukcji.
Monster dostępny będzie także w wersji na prawko kat. A2.
Elektronika
Na pokładzie jest oczywiście przepustnica Ride-by-Wire, co pozwoliło zastosować 3 tryby jazdy: Sport, Touring oraz Urban. Tryby zmieniają charakter motocykla i pozostałych systemów.
Zakrętowy Cornering ABS działa w 3 trybach – z funkcją ograniczenia uniesienia tylnego koła lub z możliwością odłączenia tylnego koła.
Jest kontrola trakcji DTC (3 tryby), kontrola startu, kontrola wheelie oraz quickshifter działający w obie strony.
Wszystko obsługuje się z kolorowego ekranu TFT o średnicy 4,3 cala, z możliwością dodania systemu multimedialnego do połączenia ze smartfonem.
Galeria zdjęć Ducati Monster 2021:
Monster +
Do sprzedaży trafi także ekskluzywna wersja Monster +, która fabrycznie wyposażona będzie w niedużą owiewkę oraz nakładkę siedzenia pasażera.
Personalizacja
Monster to niezmiennie idealny motocykl do personalizowania. Dlatego w katalogu Ducati Performance dostępne są modne naklejki i grafiki oraz wszelkiego rodzaju dodatki. Takie jak homologowany tłumik Termignoni, pług pod silnik, czy różne dodatki i osłony z karbonu lub obrabiane maszynowo.
Wyposażenie modeli Monster oraz Monster + na 2021
Ducati Monster
- Kolory
- Ducati Red with black wheels
- Aviator Grey with red wheels
- Dark Stealth with black wheels
- Wyposażenie standardowe
- 937 cc Testastretta 11° engine
- Euro 5-compliant
- Maximum power 111 hp at 9,250 rpm
- Maximum torque 9,5 Kgm at 6,500 rpm
- Weight (dry) 166 kg
- Aluminium front frame
- Rear subframe in GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer)
- Aluminium swingarm
- New full-LED lighting system with swiping technology indicators
- Full-TFT 4.3” screen indicating selected gear and fuel level
- Riding Mode (3 configurations)
- Adjustable ABS Cornering (3 levels with “only front” Mode)
- Adjustable DTC and DWC (8 levels)
- Launch Control
- 43 mm upside down fork
- Adjustable monoshock
- Brembo 320 mm front brake discs with M4.32 monobloc calipers, radial pump and pads made of sintered material
- Hydraulic clutch with radial pump
- 820 mm seat height, 795 mm (optional) or up to 775 mm, with lowered seat and lowered suspension kit
- DQS up/down
Ducati Monster Plus
- Kolory
- Ducati Red with black wheels
- Aviator Grey with red wheels
- Dark Stealth with black wheels
- Wyposażenie standardowe ponad podstawową wersję Monster:
- Windscreen
- Passenger seat cover
Dane techniczne – Ducati Monster oraz Monster + na 2021
Monster | Monster+ | |
ENGINE | ||
TYPE | Testatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled | Testatretta 11°, V2 – 90°, 4 valves per cylinder, desmodromic valvetrain, liquid cooled |
DISPLACEMENT | 937 cc (57 cu in) | 937 cc (57 cu in) |
BORE X STROKE | 94 mm x 67.5 mm | 94 mm x 67.5 mm |
COMPRESSION RATIO | 13.3:1 | 13.3:1 |
POWER | 111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm | 111 hp (82 kW) @ 9,250 rpm |
TORQUE | 9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm | 9.5 kgm (93 Nm, 69 lb ft) @ 6,500 rpm |
FUEL INJECTION | Electronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire system | Electronic fuel injection system, Ø 53 mm throttle bodies with Ride-by-Wire system |
EXHAUST | Pre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probes | Pre-muffler and twin muffler, catalytic converter and 2 lambda probes |
TRANSMISSION | ||
GEARBOX | 6 speed | 6 speed |
PRIMARY DRIVE | Straight cut gears, ratio 1.85:1 | Straight cut gears, ratio 1.85:1 |
RATIO | 1=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/24 | 1=37/15, 2=30/17, 3=28/20, 4=26/22, 5=24/23, 6=23/24 |
FINAL DRIVE | Chain, front sprocket z15, rear sprocket z43 | Chain, front sprocket z15, rear sprocket z43 |
CLUTCH | Slipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic control | Slipper and self-servo multiplate wet clutch with hydraulic control |
CHASSIS | ||
FRAME | Aluminum alloy Front Frame | Aluminum alloy Front Frame |
FRONT SUSPENSION | Ø 43 mm usd fork | Ø 43 mm usd fork |
FRONT WHEEL | Light alloy cast, 3.5″ x 17″ | Light alloy cast, 3.5″ x 17″ |
FRONT TYRE | Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17 | Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR17 |
REAR SUSPENSION | Progressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarm | Progressive linkage, preload adjustable monoshock, aluminium double-sided swingarm |
REAR WHEEL | Light alloy cast, 5.5″ x 17″ | Light alloy cast, 5.5″ x 17″ |
REAR TYRE | Pirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17 | Pirelli Diablo Rosso III 180/55 ZR17 |
WHEEL TRAVEL (FRONT/REAR) | 130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in) | 130 mm / 140 mm (5.1 in / 5.5 in) |
FRONT BRAKE | 2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS | 2 x Ø 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo M4.32 monobloc 4-piston callipers, radial master cylinder, Cornering ABS |
REAR BRAKE | Ø 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS | Ø 245 mm disc, Brembo 2-piston floating calliper, Cornering ABS |
INSTRUMENTATION | 4.3″ TFT colour display | 4.3″ TFT colour display |
DIMENSIONS AND WEIGHTS | ||
DRY WEIGHT | 166 kg (366 lb) | 166 kg (366 lb) |
KERB WEIGHT* | 188 kg (414 lb) | 188 kg (414 lb) |
SEAT HEIGHT | 820 mm (32.3 in) 800 mm (31.5 in) (accessory low seat) 775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit) | 820 mm (32.3 in) 800 mm (31.5 in) (accessory low seat) 775 mm (30.5 in) (accessory low seat + low suspension kit) |
WHEELBASE | 1,474 mm (58.0 in) | 1,474 mm (58.0 in) |
RAKE | 24° | 24° |
TRAIL | 93 mm (3.7 in) | 93 mm (3.7 in) |
FUEL TANK CAPACITY | 14 l (3.7 US gal) | 14 l (3.7 US gal) |
NUMBER OF SEATS | 2 | 2 |
EQUIPMENT | ||
SAFETY EQUIPMENT | Riding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light | Riding Modes, Power Modes, Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Daytime Running Light |
STANDARD EQUIPMENT | Ducati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socket | Ducati Quick Shift, Ducati Power Launch, 4.3″ TFT colour display, Full LED headlight and lighting system, Dynamic turn indicators, USB power socket, Flyscreen, Passenger seat cover |
READY FOR | Ducati Multimedia System, Heated grips | Ducati Multimedia System, Heated grips |
WARRANTY AND MAINTENANCE | ||
WARRANTY | 24 months, unlimited mileage | 24 months, unlimited mileage |
MAINTENANCE SERVICE INTERVALS | 15,000 km (9,000 miles) / 12 months | 15,000 km (9,000 miles) / 12 months |
DESMOSERVICE | 30,000 km (18,000 miles) | 30,000 km (18,000 miles) |
EMISSIONS AND CONSUMPTION (Only for countries where Euro 5 standard applies) | ||
STANDARD | Euro 5 | Euro 5 |
CO2 EMISSIONS | n/a | n/a |
CONSUMPTION | n/a | n/a |
Zostaw odpowiedź