Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Oldschool: Yamaha FJ 1100 / 1200 (1984-1996) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Oldschool: Yamaha FJ 1100 / 1200 (1984-1996)

Yamaha FJ1100 zadebiutowała w 1984r. Była doskonałym połączeniem właściwości użytkowych i sportowo-turystycznego charakteru. Ciekawostką była obszerna owiewka czołowa, oraz mała szerokość pojazdu, co miało ułatwiać jazdę miejską i ograniczać zużycie paliwa.

Aby taką uzyskać, konstruktorzy przesunęli alternator za blok silnika, rezygnując z typowego wówczas, osadzenia na końcach wału korbowego.

Pozycja kierowcy była wygodna, odprężona a jego tułów i głowa solidnie filtrowane przed wpływem warunków atmosferycznych.

Również pasażer posiadał niezłe warunki do egzystencji-stosunkowo nisko umieszczone tłumiki, a co za tym idzie także podnóżki wraz z miękkim, obszernym siedzeniem i solidnymi uchwytami gwarantowały duży komfort.

Nic zatem dziwnego, że pojazd szybko stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych pojazdów na pograniczu segmentów sport i turysytcznego.

Mnóstwo użytkowników chwaliło FJ1100 za uczciwą, w stosunku do osiągów, konsumpcję oraz dużą dzielnośc turysyczną (szczególnie po montażu zestawu kufrów).

 

 

 

 

 

Od strony osiągów było nieźle: 125 KM w FJ1100 oraz 130 KM w FJ 1200 skutecznie napędzało ważący niemal 260kg pojazd. Trzeba dodać, że nie były to wówczas najbardziej wysilone jednostki napędowe, co skutkowało ich dużą trwałością i elastycznością. Niestety, skrzynia biegów posiadała tylko pięć przełożeń - co przy większych prędkościach skutkowało zauważalnym wzrostem zużycia paliwa. Narzekali na to także właściciele pierwszych generacji Yamahy FJR 1300, czyli kontynuatora serii FJ.

 

 

Yamaha FJ 1200 1986r...

 

Wprowadzony w 1986r face lifting, obejmował poza korektami osłony także zwiększenie pojemności i mocy silnika, oraz zawieszeń. Tak narodziła się FJ1200. Kolejny rok modelowy to przede wszystkim zmiana rozmiaru przedniej felgi z 16 na 17 calową oraz zmianę przednich tarcz hamulcowych. Motocykl zyskał na stabilności, nie tracąc zauważalnie na zwrtoności.

 

Prawdziwym przełomem było wprowadzenie do sprzedaży w 1991r modelu wyposażonego w ABS.

 

Pewną ciekawostką jest system informacji o rezerwie paliwa. Zbiornik wprawdzie posiadał pojemność 24,5l (FJ1100) lub 22,0l (FJ1200) co przy zużyciu  (normalna, spokojna jazda) ok 6l oznaczało zasięg blisko 400km. Po spadku poziomu benzyny poniżej 5l włączała się kontrolka rezerwy, oraz następowało odcięcie zapłonu na dwóch cylindrach (znaczny spadek osiagów). Po przestawieniu kranika na pozycję rezerwy zapłon wracał do normalnej pracy. FJ1100 była także jednym z pierwszych motocykli z elektrycznym zabezpieczeniem zapłonu w przypadku wrzucenia biegu z rozłożoną stopką boczną.

 

Yamaha FJ pozostała w produkcji do 1996r. Była trwała, solidna i wygodna. Do dzisiaj znajdują się oferty sprzedaży, w różnych cenach, w zależności od stanu. Dopiero w 2001r została zastąpiona przez nie mniej udaną FJR 1300.

 

Dane techniczne Yamaha FJ1100 oraz Yamaha FJ1200

 

  FJ1100 FJ1200
Silnik 1097cc, 4-suwowy, cztero-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem. 1188cc, 4-suwowy, cztero-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem.
Moc 125.00 HP (91.2 kW)) @ 9000 RPM 130.00 HP (94.9 kW)) @ 9000 RPM
Średnica i skok tłoka 74 x 63.8 mm 77 x 63.8 mm
Stopień sprężania 9.5:1 9.7:1
Magistrala paliwowa Cztery gaźniki Mikuni BS36 36mm Cztery gaźniki Mikuni BS36 36mm
Pojemność zbiornika paliwa 24.5 L (6.5 US gal, 5.4 Imp gal) 22 L (5.81 US gal, 4.8 Imp gal)
Smarowanie Mokra miska olejowa
Zapłon TCI (Digital)
Skrzynia biegów 5-biegowa
Przekazanie napędu Łańcuch DID 50 (530) ZVM2 110 ogniw lub zamiennik.
Całkowita długość 2230 mm 2235 mm
Całkowita szerokość 730 mm 775 mm
Całkowita wysokość 1230 mm 1245 mm
Wysokość siedziska 780 mm 790 mm
Prześwit 140 mm
Rozstaw osi 1490mm 1495mm
Waga mokra z olejem, paliwem etc. 261.0 kg (575.4 pounds) 259.0 kg (571.0 pounds)
Zawieszenie przednie Teleskopowe z możliwością napięcia wstępnego sprężyny i systemem anti-dive Teleskopowe z możliwością napięcia wstępnego sprężyny.
Zawieszenie tylne Amortyzator gazowo-olejowy Amortyzator gazowo olejowy z regulacją napięcia wstępnego sprężyny.
Hamulce przód Podwójne tarcze hamulcowe
Hamulec tylny Pojedyncza tarcza hamulcowa
Ogumienie przód 120/80-VR16 do 1987 roku, 120/70-VR17 '88 do końca produkcji.
Ogumienie tył 150/80-VR16

 

 

 

 

 

 

 

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści