Technologia NASA? Trytytka, opaska zaciskowa - co to jest, czy są wielorazowe, historia, kto wymyślił i zastosowanie w motocyklu - Motogen.pl

Czy znacie inne urządzenie, które tak samo skutecznie sprawdza się przy drobnych naprawach nie tylko mieszkania, ale także samochodu, samolotu, ogrodzenia; które wykorzystywane jest przez lotnictwo, żeglugę morską, policję, a nawet NASA?

Marsjański łazik z zaznaczonymi trytykami…

Takim urządzeniem, a właściwie elementem łączącym jest opaska elektryczna zwana trytytką,  pierwotnie sprzedawana pod nazwą Ty-Rap

Zastosowanie

Trytytka to obejma z tworzywa sztucznego z mechanizmem zębatkowo-zapadkowym zaprojektowana do spinania wiązek przewodów elektrycznych. Z czasem jej zastosowanie zostało rozszerzone.  Na podstawie jej konstrukcji stworzono specjalne kajdanki używane w niektórych krajach przez wojsko i policję, niektórzy właściciele aut przypinają nimi kołpaki, a motocykliści choćby tablicę rejestracyjną czy wszelkie elementy plastikowe, z których w trasie pod wpływem wibracji wypadły wkręty mocujące.

Czy zastosowanie trytytek trzeba tłumaczyć?

Co ciekawe, w  warunkach wszelkich track-dayów jest to element naprawiający „na szybko” motocykl po wszelkich paciakach czy dzwonach. Podczas napraw motocykli bywa wykorzystywana jako element podtrzymujący; sam często zdejmując zaciski hamulcowe podpinam je do widelca za pomocą trytytki, żeby nie wisiały na przewodach oraz nie rysowały widelca…

Ostatnio okazało się, że trytytki zastosowano na marsjańskim łaziku wykorzystywanym do pobierania próbek. I tutaj powstaje pytanie: czy konstrukcja łazika przewidywała trytytki, czy to improwizacja w wyniku jakiejś awarii…

Wracając do zastosowania trytytek, na FB widziałem swojego czasu kilka profili o charakterze humorystycznym. W krajach azjatyckich bywa elementem podtrzymującym balkony, utrzymującym prowizoryczne przeprawy a nawet tworząc wszelkiego rodzaju sieci, czy nawet meble. Branża motoryzacyjna zawdzięcza jej prowizoryczne naprawy powypadkowe. Sam wielokrotnie stosowałem trytytki do przypięcia odpadającej tablicy rejestracyjnej czy obłamanego zderzaka.

Historia

Trytytka powstała jako pomysł inżyniera Maurusa C.Logana, pracownika przedsiębiorstwa Thomas & Betts (aktualnie ABB) w 1958 roku jako pomysł na rozwiązanie problemu z zabezpieczeniem wiązek kabli. Wcześniej łączono je sznurem nasączonym woskiem. Początkowo wykonywano je z metalu z czasem zastąpiono nylonem. Co ciekawe, trytytki i trytytka to nazwy zarejestrowane w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej pod numerami R.192091 i R.303165.

A może by tak…no właśnie, jaka jest funkcja trytytek w oponie?

Budowa

Trytytka to nylonowa taśma będąca obejmą z paskiem zębatym, zakończona szpiczastą końcówką. Kształt końcówki umożliwia przewlekanie przez główkę na drugim końcu wspomnianego paska. W główce zamontowano zapadkę blokującą się na kolejnych zębach. Kąt zapadki jest taki, aby umożliwił wygodne wsunięcie taśmy, ale uniemożliwił jego wysunięcie.

Trytytka może w motocyklu np. utrzymać szczura na błotniku…

Do montażu opasek można stosować narzędzia odcinające po zaciśnięciu nadmiar taśmy. W  miejscach nasłonecznionych przewidziano opaski w kolorze czarnym, wpływ promieni UV na starzenie tworzyw i spadku ich właściwości jest najmniejszy właśnie w przypadku tego koloru. Oczywiście trytytki są dostępne w różnych szerokościach, wymiarach, kolorach i z różną odpornością na rozpięcie, temperaturę, zasolenie, kwaśność. Wszystkie mają jednak zbliżoną ideę działania…

Wielorazowe

Wbrew opinii opaski zaciskowe można wykorzystać ponownie, jeśli otworzymy zapadkę (np. małym śrubokrętem) tak, aby jej nie uszkodzić. W handlu dostępne są także fabryczne trytytki wielorazowe ze specjalną dźwignią zwalniającą zapadkę.

Mamy nadzieję, że przedstawiliśmy w pewnym stopniu „profil psychologiczny” tyrtytki. I pomyśleć, że punktem wyjścia było zdjęcie łazika eksplorującego Marsa z przewodami przypiętymi trytytką…  


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany