Rozbiliście motocykl i chcecie go naprawić. Gdzie szukać części, jak podejść do tematu?

Naprawa motocykla powypadkowego to często kosztowny proces, który najlepiej pozostawić fachowcom. Jeśli jednak nie mieliście AC a szlif był z Waszej winy, ceny takich usług bywają zabójcze. Jak podejść do tematu naprawy motocykla?

Nowe

Najprościej zamówić nowe owiewki z ASO. Kolorystyka, kształt i naklejki idealnie współgrają z oryginałami (bo w końcu nimi są 😉 ). Niestety, kwoty zakupu bywają zabójcze. Kilka lat temu kolega zamawiał w ASO owiewkę czołową do Fireblade’a SC33. Ze zniżkami kosztowała ponad 3 tysiące złotych.

Nowe, podróbki

Innym pomysłem jest zakup kompletu owiewek z Chin. Mają bardzo podobne schematy lakierowania do oryginałów, ale nie są dokładnie takie same. Jakość owiewek jest różna – w niektórych przypadkach porównywalna z oryginałem, w innych zdarzają się “koty w worku” – dużo bardziej kruche, źle spasowane.

Body kit do F3 z aliexpres.com

Koszt kompletu to 1500-2500 zł w zależności czy zamawiamy sami, czy przez sklepy handlujące częściami do motocykli…

Nowe, laminaty

Kolejnym pomysłem jest zakup elementów wykonanych z laminatu. Największa zaleta – są tanie i stosunkowo wytrzymałe. Wady to pękanie w miejscu mocowań przez wibracje po większym przebiegu i średnie spasowanie – mało która firma produkuje laminaty w których nie trzeba czegoś podszlifować żeby pasowało. Ponadto dochodzi nam koszt lakierowania lub oklejania. Cena elementów typu owiewka czołowa to 300-500 zł.

Nowe z ABS

Niektóre firmy oferują zamienniki wykonane z ABS-u czyli tworzywa takiego, jak fabryczne. To dobra droga. Ceny części są nieco droższe od laminatów a jakość najczęściej przyzwoita. Z dostępnością części i modeli bywa różnie.

Malowanie, oklejanie

Malowanie motocykla to w oryginalne barwy to koszt kilku tysięcy złotych. Średnio, kwota za element to 300-600 zł, im więcej jest naklejek, które trzeba dobrze “zbazować”, tym koszt wyższy. Pewną alternatywą może być oklejanie folią (temat znamy słabo, ale do niego wrócimy) tutaj potrzeba dobrego grafika który zrobi odpowiedni wzór.

Możemy oczywiście motocykl pomalować samodzielnie, albo na jednolity kolor, ignorując fabryczne wzory. Możemy także zdecydować się na aerograf, tutaj ceny zaczynają się od kilku tysięcy złotych, ale cena finalna zależy od wzoru i studia wykonującego usługę.

Owiewki używane

Najtaniej wyjdzie Was zakup owiewek z pojazdów używanych. Warto jednak wspomnieć, że często towar nie odpowiada zdjęciom, idealne zbiorniki czy owiewki są fotografowane w taki sposób, aby ukryć wady a opis na aukcji “stan jak na zdjęciach” sugeruje podwyższoną ostrożność. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że bardzo często nasz wzór malowania jest niedostępny wśród części używanych. Tutaj pewnikiem jest to, że pojawi się wówczas, kiedy już nie będziemy potrzebowali danej części… 😉

Klejenie, spawanie

W latach 90-tych popularną metodą było spawanie i klejenie uszkodzonych elementów. Wiele firm oferujących naprawę zderzaków samochodowych naprawiało także owiewki motocyklowe. W dobie cen używanych części bądź zamienników oraz kosztów roboczogodzin temat jest coraz mniej opłacalny dla wykonujących te usługi. Jeśli Wasza owiewka ma tylko pęknięte mocowanie i rysy, to tani sposób na naprawę elementu, czy jednak znajdziecie warsztat, który dokona tego w sensownej kasie?

Tak na szybko przybliżyłem możliwości naprawy owiewek z uszkodzonego sporta. Do tematu oklejenia motocykla jeszcze wrócimy chcemy okleić jednosobowy tył z laminatu do redakcyjnej CBR600F3 – efektami i doświadczeniem z pewnością się podzielimy…

Więcej w Porady
Test długodystansowy: Ducati Multistrada 950 rozebrane i zbadane po 50 000 km – szokujący stan! [opinia, test, weryfikacja]

Multistrada 950 pokonała 50 000 km w osiem miesięcy. W trakcie była regularnie badana. Po wszystkim została rozebrana na części...

Zamknij