Jaki olej do motocykla wybrać? Co oznacza lepkość 10W40 oraz 10W50 oleju silnikowego? Czy można je mieszać oraz który olej będzie najlepszy do naszego motocykla?

Olej motocyklowy musi mieć odpowiednią gęstość – a mówiąc precyzyjnie odpowiednią lepkość. Jeśli pod potocznym słowem “gęstość” rozumiemy sposób płynięcia oleju, to jest to jak najbardziej ten parametr, który omawiamy tutaj. Ale jeśli fizyka była naszym ulubionym przedmiotem w szkole, to pamiętamy, że gęstość oznacza stosunek masy do objętości, a więc poniższe wykorzystanie słowa gęstość jest mową potoczną. Mówiąc “gęstość” tak naprawdę zawsze myślimy o “lepkości” oleju.

Nieprawidłowy dobór oleju może być przyczyną uszkodzenia lub przyspieszonego zużycia silnika (zerwanie filmu olejowego, zatarcie, przegrzanie, spadek osiągów, nadmierna konsumpcja paliwa, czy emisja toksycznych spalin). Prawidłowo dobrany pozostawi nasz motocykl w bardzo dobrej kondycji przez wiele kilometrów.

Indeksy lepkości oleju, 10W40, 10W50, o co w tym chodzi?

Wspomniane powyżej kody oznaczają indeksy lepkości, które mówią o gęstości oleju w różnych warunkach temperaturowych. W niskich temperaturach olej staje się coraz bardziej gęsty. Wraz ze wzrostem temperatury olej się coraz rzadszy, aż do utraty właściwości smarnych.

Liczba przed „W” określa lepkość zimową, czyli daje nam informację o poziomie ochrony oleju oferowanej przy niskich temperaturach uruchamiania silnika. Olej 0W jest najbardziej płynnym i zazwyczaj posiada temperaturę płynięcia około -50°C, a popularne 10W płyną od około -40°C. Dzięki takiemu przekraczaniu wymagań mamy pewność, że  gęstniejący olej nie spowoduje problemów z obracaniem się silnika i tłoczeniem oleju do węzłów tarcia. Indeksy lepkości spotykane w motocyklach to najczęściej 20W, 15W, 10W.

Indeks bez litery „W” oznacza lepkość nazywaną letnią, ale w rzeczywistości jest to lepkość oleju po rozgrzaniu silnika, którą mierzy się w 100°C i 150°C. Parametr ten określa lepkość oleju, czyli sposób płynięcia, ale jednocześnie to determinuje grubość filmu olejowego i opory wewnętrzne pracy silnika.

Czy można zastosować olej 10W-50 zamiast 10W-40? Różnice

W większości przypadków tak, o ile spełnia on pozostałe wymagania silnika (normy jakości API, JASO, SAE i normy producentów itp.). Efektem takiej zmiany może być lepsza ochrona jednostki napędowej w ekstremalnych warunkach (np. duże obciążenie, wysoka temperatura), ale także musimy pamiętać, że wyższa lepkość oleju spowoduje wzrost ilości spalanego paliwa oraz minimalne obniżenie osiągów poprzez zwiększenie oporów pracy silnika.

Olej o lepkości 10W-50 stosuje się najczęściej w starszych motocyklach lub wykorzystywanych do sportu amatorskiego. Castrol oferuje Castrol Power1 Racing, swój najbardziej zaawansowany produkt w czterech wariantach lepkościowych:

  • 5W-40,
  • 10W-30,
  • 10W-40,
  • 10W-50.  

Który wybrać? Najlepszy będzie taki, który jest zgodny z rekomendowaną lepkością określoną przez producenta motocykla. To najlepszy wybór nie tylko biorący pod uwagę warunki zimnego rozruchu czy płynięcie oleju po rozgrzaniu silnika, ale też uwzględnia parametry określone w homologacji jak np. emisja spalin, konsumpcja oleju, moc silnika, poziom ochrony mokrego sprzęgła i skrzyni biegów oraz wiele innych.

Jeśli nie wiemy jaką lepkość poleca producent naszej maszyny to można to sprawdzić w narzędziu „Znajdź właściwy olej” na castrol.pl – tam oleje są dobrane wyłącznie w oparciu o rekomendowane parametry określone przez producenta motocykla.

Czy można mieszać oleje różnych lepkości?

Najczęściej tak, szczególnie, jeśli jesteśmy w trasie. Posiadanie jakiegokolwiek oleju silnikowego jest lepsze dla jednostki napędowej, niż jego brak. Pamiętajmy tylko, że obydwa powinny spełniać minimalne wymagania silnika, a więc w miejsce Castrola 10W-30 bez problemu możemy zalać 10W-40 lub każdy inny dopuszczony przez producenta motocykla. Dolewając olej pamiętajmy o konieczności sprawdzenia normy jakościowej – ona też musi odpowiadać wymaganiom producenta motocykla.

Honda w MotoGP na oleju Castrol
Honda w MotoGP na oleju Castrol

Czy lepkość oleju zmienia się w trakcie eksploatacji silnika?

Tak. Do oleju w silniku dostają się zanieczyszczenia powstające w wyniku różnicy temperatur oraz efekty procesu spalania, a także paliwo, obniżające jego lepkość. Przepracowanie środka smarnego (na skutek ścinania cząsteczek, podgrzewania) powoduje nieodwracalne zmiany jego parametrów. Dlatego warto bardzo restrykcyjnie pilnować terminu wymiany środka smarnego.

Jak wymienić olej w motocyklu?

Wymiana w oleju w motocyklu nie jest trudnym przedsięwzięciem. Mamy dla Was poradnik wraz filmem krok-po-kroku:

Więcej w Porady, Sponsorowane, Warsztat
PCC-3 deklaracja jak wypełnić
Jak wypełnić formularz PCC-3, ile mamy czasu, gdzie złożyć deklarację i co nam grozi za przekroczenie terminu złożenia deklaracji PCC-3

Jak wypełnić formularz PCC-3, ile mamy czasu, gdzie złożyć deklarację i co nam grozi za przekroczenie terminu złożenia deklaracji PCC-3?...

Zamknij