Jaki motocykl 125 Yamaha na kategorię B? - Motogen.pl

Jaki nowy motocykl 125 Yamaha na kategorię B? Klasyczny czy sportowy, a może uniwersalny naked? Przegląd rynku…

Najmocniejszy motocykl 125

Jaki motocykl 125 jest najmocniejszy? Trudno jednoznacznie określić, bowiem sportowe dwusuwy z lat 90 przekraczały moc 30 KM. Faktem jest, że legalnie, na prawo jazdy kat. B możemy się poruszać motocyklem, którego moc nie przekracza 15 KM, a stosunek mocy do masy jest nie większy niż 0,1 KM/kg. Zatem najmocniejszy motocykl 125, który poprowadzimy na samochodowe prawo jazdy lub A1 ma 15 KM.

Największy motocykl 125

Motocykle segmentu 125 mają stosunkowo niewielkie gabaryty, chociaż są pewne wyjątki. Największy motocykl 125 to turystyczne enduro. Zapewniają odpowiednią przestrzeń nawet kierowcom o dużych gabarytach. Jednak duży motocykl 125 nie zawsze będzie przyjazny dla początkujących kierowców o niewielkim wzroście. Jaki motocykl 125 dla wysokiego? Dobrym przykładem będą Yamaha TDR125 lub Honda Varadero 125.

Najszybszy motocykl 125

Najszybszy motocykl 125? Trudno powiedzieć, który z nich jest najszybszy. W tym segmencie motocykle są wyjątkowo wrażliwe na masę, czy wielkość kierowcy. Dwusuwowe, sportowe 125 o mocy 30 KM osiągały prędkości przekraczające 180 km/h. Aktualnie, czterosuwowe 125 o mocy do 15 KM rzadko kiedy przekraczają 120 km/h. Reasumując: motocykl 125, prędkość maksymalna do 120 km/h, jeśli chcemy się poruszać na kat.B lub A1.

Pierwszy motocykl 125

Pierwszy motocykl 125/pierwszy motocykl 125 dla dziewczyny powinien zapewniać dwie rzeczy: wystarczającą ilość miejsca, ale nie być za dużym. Kierowca powinien bez trudu sięgać nogami do ziemi i płynnie wykonywać manewry. To szczególnie ważne podczas opanowywania podstawowych manewrów i nauki jazdy.

Jaki motocykl 125 na początek? Bez przymiarki ciężko wybrać, dlatego polecamy „przysiąść” się do konkretnego modelu.

Pierwszy motocykl 125 dla dziewczyny

Pierwszy motocykl 125 dla dziewczyny nie różni się od pierwszego motocykla dla mężczyzny. Plec nie ma znaczenia, istotny jest wzrost, siła i umiejętności i to od nich (obok preferencji) zależy, czy wybierzemy nakeda, turystyczne enduro czy sporta.

Jaki motocykl 125 wybrać?

Wybór pomiędzy motocyklem uniwersalnym, klasycznym i sportowym jest wyborem ciężkim. Każdy z aktualnie produkowanych motocykli nadaje się w mniejszym lub większym stopniu do amatorskiej jazdy po torze (szczególnie do doskonalenia jazdy), dalszych podróży czy codziennego załatwiania spraw  w mieście.

Trzeba jednak przyznać, że najbardziej kompromisowym rozwiązaniem zawsze będzie motocykl uniwersalny. Jest najłatwiejszy w prowadzeniu, ma swobodną pozycję, a będąc łatwym do opanowania stanowi doskonały pomysł na pojazd segmentu „entry level”, czyli dla osób bez większego doświadczenia.

Jędrzejak podczas testów MT-125
Jędrzejak podczas testów MT-125

Yamaha MT-125

Doskonałym przykładem jest tutaj Yamaha MT-125. Należąca do rodziny MT, opisywanej jako „Ciemna, a właściwie Mroczna Strony Japonii” to motocykl pojemność 125 przyjazny, ale z dużym potencjałem. Mimo niewielkiej pojemności pod doświadczonym jeźdźcem jest w stanie wykonać tricki stunterskie, a potężna tarcza hamulcowa z radialnie mocowanym zaciskiem umożliwi opóźnienie hamowania do granic możliwości. Stylistyka kojarzy się z undergroundem, dynamiką, agresją – to dzięki tym cechom nawet początkujący kierowcy mogą podkreślić swoją osobowość i charyzmę!

Jeden z najmocniejszych silników 11 kW (15 KM, czyli limit tej kategorii) w segmencie 125 ccm jest odpowiedzialny za odpowiednie doznania, a rasowy dźwięk oraz zjawiskowy wygląd za sprawą przednich reflektorów w technologii LED wzbudzają uznanie „ulicy”.

Ukłonem w stronę użytkownika jest specjalne sprzęgło A&S, wymagające niewielkiej siły i zapobiegające poślizgowi tylnego koła podczas redukcji. Widelec upside-down oraz solidna rama typu Deltabox sprawiają, że motocykl w szybkich winklach prowadzi się perfekcyjnie stabilnie. To wszystko w połączeniu z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem z dużą ilością funkcji sprawia, że motocykl mimo niewielkiej pojemności jest pełnowartościowym i wiodącym projektem w swojej klasie. Taki idealny motocykl szosowy 125.

Kompletny test MT-125 wraz z filmem przeczytacie i obejrzycie na Motogen.pl.

Yamaha R125

Yamaha R125 czerpie inspiracje z YZR-M1, zwycięskich motocykli użytkowanych w najbardziej zaawansowanej serii wyścigów motocyklowych, MotoGP. Wyposażona w silnik o zmiennych fazach rozrządu co zapewnia optymalne osiągi w każdym zakresie obrotów, wyposażona w widelec Upside-Down, sprzęgło A&S, wydajny układ hamulcowy z radialnym zaciskiem, sportowy kokpit z wyświetlaczem LCD oraz reflektory wykonane w technologii LED to absolutny lider w swoim segmencie. To najszybszy motocykl 125 w ofercie marki.

Motocykl ma olbrzymi potencjał sportowy przekładający się na dużą dynamikę, szczególnie na krętych torach kartingowych. Mimo wyścigowego rodowodu nie jest pojazdem ekstremalnym. Chociaż jadąc R125 bez trudu zajmiemy sportową pozycję w złożeniu, motocykl umożliwia także całkiem wygodną jazdę codzienną i turystyczną, nawet na dłuższych trasach. W tym wypadku jej osiągi będą dodatkowym atutem, choćby w przypadku wyprzedzania. Obszerna osłona stanowi niezłą ochronę przed deszczem i wiatrem.

Tak, jak uniwersalna MT-125 przy odrobinie silnej woli może pokazać swój torowy potencjał, R125 może być skutecznym narzędziem do turystyki, co potwierdził projekt Motogen.pl z 2016 roku, w którego czasie pokonaliśmy odległość z najdalej wysuniętego punktu na południe do najdalej wysuniętego punktu na północy Polski. W ten sposób mieliśmy okazję przejechać pojazdami o pojemności 125 ccm blisko 1000 km w ciągu niecałych 16 godzin. Jednym z motocykli, które wybraliśmy była poprzednia generacja Yamahy R125, i to ją pod koniec wyprawy oceniliśmy jako bezsprzecznie najwygodniejszą i najszybszą z całej stawki.

Jednak prawdziwą bombę zostawiliśmy na koniec.

Yamaha XSR125

Yamaha XSR125 to klasyczny motocykl 125; miejski w stylu retro. Jest inspirowany większymi modelami segmentu Sport Heritage, posiadając przy tym charakterystyczne rozwiązania dla całej rodziny XSR łączące nowoczesną technologię, dynamikę silników, doskonałe podwozie i hamulce z ponadczasową, rewelacyjną stylistyką retro. Takie konstrukcje nigdy się nie zestarzeją, bowiem nawiązują do modeli sprzed lat. Nawiązania te są zaakcentowane w mocnych, poziomych liniach nadwozia oraz niespotykanych w nowych motocyklach detalach.

Jędrzejak na testach XSR 125.
Jędrzejak na testach XSR 125.

Najnowsze rozwiązania to przede wszystkim 15-konny silnik ze zmiennymi fazami rozrządu, spełniający normę Euro 5. Rama Deltabox wraz z widelcem USD, których połączenie pozwoliło uzyskać świetną stabilność i doskonałe prowadzenie. Co ciekawe, w przypadku XSR125 Yamaha bardzo zadbała o nowoczesne detale: reflektory przód i tył wykonano w technologii LED. Zdecydowano się także na montaż wyświetlacza LCD, który w segmencie 125 ccm nie jest rozwiązaniem oczywistym. Na szczęście wspomnianym detalom nadano kształt, który idealnie harmonizuje z klimatami retro. Opony z bieżnikiem o kształcie kostki o ukłon w stronę dawnych konstrukcji. Podobnie jak siedzenie z charakterystycznymi przetłoczeniami. Detale są wykonane z podkreślającego wysoką jakość maszyny aluminium – w segmencie klasyków nie ma miejsca na plastikowe atrapy.

Dzięki temu pojazd nie udaje klasyka, a po prostu nim jest, chociaż w możliwie najnowocześniejszy sposób. Yamaha XSR125 pod wieloma względami (poręczność, dynamika, komfort, oszczędność) jawi się jako całkiem sprawny motocykl turystyczny 125.

motocykl 125
Jędrzejak był na testach premierowych XSR125. Film ukaże się niebawem na YouTubie, a teraz możecie powrócić do „wrażeń na gorąco” w relacjach zapisanych na Instagramie Motogen.pl.

Odpowiadając na pytanie, jaki motocykl 125 wybrać, i który z nich to najlepszy motocykl 125 podpowiadamy: taki, jaki Wam pasuje! My czekamy na motocykl elektryczny 125 w ofercie marki.

Zobacz także: Yamaha XSR 125, MT125, oraz jak powiększyć pojemność silnika, oraz jakim motocyklem na kat.B.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany