Czyszczenie i nasączanie filtra powietrza K&N - motocykl i skuter

Czyszczenie filtra powietrza K&N, oraz nasączenie olejem, to łatwa procedura. W ten sposób filtr powietrza działa skutecznie i jest długowieczny. Jak i czym wyczyścić filtr?

Jak wyczyścić filtr powietrza K&N?

Pierwszy etap czyszczenia filtra powietrza K&N (oczywiście poza jego demontażem z motocykla) jest taki sam jak dla każdego innego filtra od dowolnego producenta. Czyli należy go delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.

Kolejne etapy jednak się różnią. Typowe filtry powietrza są jednorazowego użytku i należy je wyrzucić. Natomiast większość filtrów powietrza K&N do motocykli, są to filtry długowieczne, nasączane olejem. Zamiast je wyrzucać, należy je konserwować, a te odwdzięczają się lepszymi osiągami. Procedurę czyszczenia filtra powietrza i jego olejowania znajdziecie w kolejnych akapitach.

Teraz jednak przybliżymy skąd wzięła się marka K&N oraz czym charakteryzują się wspomniane filmy.

K&N i motocyklowe filtry powietrza nasączane olejem

Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Motocyklowi zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia – czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. W ten sposób opracowali filtr High-Flow, którego główna zasada funkcjonowania nie zmieniła się do dziś, a który to wciąż pozostaje najpopularniejszym produktem tej marki.

Chodzi oczywiście o filtry powietrza. Wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte są w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.

Czyszczenie (i nasączanie) filtra powietrza K&N w motocyklu zamiast wymiany

Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność – praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem.

Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych, ale dzięki aktualnej promocji w sklepie InterMotors.pl, zestaw można mieć za jedyne 1 zł przy zakupie filtra K&N.

Zobacz też: Promocja w Inter Motors – kupując filtr powietrza K&N, dobierz zestaw do konserwacji za 1 zł zamiast 84 zł!

Jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?

Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Jednak w typowym motocyklu przy użytku drogowym, filtr powietrza K&N może bez zająknięcia wytrzymać przebieg 80 000 kilometrów pomiędzy każdą konserwacją.

Warto też odpowiedzieć na pytanie, ile razy można czyścić i nasączać filtr powietrza K&N. Jak sugeruje producent, liczba ta nie jest ograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.

Brudny / umyty / nasączony olejkiem -
filtr powietrza K&N
Brudny / umyty / nasączony olejkiem – filtr powietrza K&N

Jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N w motocyklu lub skutrze? Poradnik krok po kroku:

Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High-Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli. („Suche” filtry stosuje się zdecydowanie rzadziej – należą do serii Dryflow, znaleźć je można w maszynach przemysłowych lub w zastosowaniu domowym.)

Krok 1 – Zdemontuj filtr z airboxa motocykla, wyjmij go z mocowania.

Krok 2 – Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu. Należy chronić filtr przed zniszczeniem mechanicznym.

Krok 3 – Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut. Nie dopuść do wyschnięcia preparatu, nie zostawiaj na słońcu.

Krok 3 – Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen
Krok 3 – Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen

Krok 4 – Przepłucz filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz. Jeżeli filtr wciąż pozostaje brudny, powtórz powyższe kroki.

Krok 4 – Przepłucz filtr wodą
Krok 4 – Przepłucz filtr wodą

Krok 5 – Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki. Nie nakładaj olejku, dopóki filtr kompletnie nie wysechł.

Krok 6 – Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 (jak jak w promocji na InterMotors.pl) znajduje się olej w spreju, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł. Następnie należy z umiarem nanieść olejek na wszystkie suche miejsca, aby bawełniany filtr miał jednolitą czerwoną barwę.

Krok 6 – Nałóż olejek K&N Filter Oil
Krok 6 – Nałóż olejek K&N Filter Oil

Krok 7 – Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.

Video poradnik – jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N:

Ile oleju należy nanieść na filtr powietrza K&N?

Najlepszy przykład stosowania procedury czyszczenia i nasączania zobaczyć można na powyższym filmie instruktażowym. Firma K&N zaleca, że w przypadku panelowego (płaskiego) filtra o wymiarach 316×249 mm, do nasączenia wystarcza około 55 ml olejku.

Filtra nie należy olejować (przelewać) w sposób nadmierny. Jeżeli olej kapie z flitra, należy go odłożyć na kilka minut i pozwolić, aby nadmiar oleju wypłynął. Następnie należy szmatką wytrzeć nadmiar oleju z filtra oraz ramki.

Czy filtry powietrza K&N należy nasączać olejem przed pierwszym użyciem?

Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High-Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.

Filtry przemysłowe przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.

Czyszczenie filtra powietrza skompresowanym powietrzem lub szczotką – nie zaleca się

Często polecanym w internecie sposobem na czyszczenie filtrów powietrza jest przedmuchanie go sprężonym powietrzem, a także mechaniczne wyczyszczenie szczotką pomiędzy fałdami. Firma K&N zdecydowanie odradza takie praktyki, ponieważ mogą one skutkować rozerwaniem włókien bawełny (a także spowodowaniem rozerwania całego materiału), co w znaczny sposób pogorszy wydajność filtra powietrza.

K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu (patrz poradnik krok-po-kroku).

Gdzie kupić nasączane filtry powietrza K&N?

W Polsce wyłącznym dystrybutorem filtrów K&N jest Inter Cars. Filtry K&N do motocykli kupić można w sklepie internetowym InterMotors.pl, a także w 37 motocyklowych sklepach stacjonarnych Inter Motors. Aktualnie i wyłącznie w sklepie internetowym InterMotors.pl obowiązuje promocja, dzięki której przy zakupie filtra powietrza K&N High-Flow można dobrać zestaw do czyszczenia i smarowania za symboliczne 1 zł.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany