Aprilia Tuono 660 Factory 2022 - mocniejszy mały grzmot [EICMA 2021, opis, dane, zdjęcia] - Motogen.pl

Tuono 660 Factory dostała więcej mocy, lepsze zawieszenie, mniej kilogramów i kilka zmian, czyniących z niej „tą lepszą wersję”.

Odmiany Factory sportowych motocykli Aprilia od zawsze były sztandarowymi produktami, dedykowanymi najbardziej wymagającym i doświadczonym jeźdźcom. W czasie targów EICMA, Aprilia zaprezentowała swojego popularnego nakeda w ulepszonej wersji: Tuono 660 Factory.

W odniesieniu do podstawowego Tuono 660, wersja Factory wyróżnia się bardziej wyrafinowanym wyposażeniem, mocniejszym silnikiem i niższą masą. Wisienką na torcie jest dedykowane dla tej wersji lakierowanie.

Nowe zawieszenie – Tuono 660 Factory

Wersja Factory stoi na zawieszeniu lepiej przystosowanym do jazdy sportowej. Widelec Kayaba z 41-milimetrowymi goleniami jest w pełni regulowany (dobicie, odbicie, napięcie wstępne sprężyny). Takie same możliwości regulacji ma tylny amortyzator firmy Sachs.

Tuono 660 Factory 2022: Więcej mocy, mniej kilogramów

Na korzyść zmienił się także stosunek mocy do masy. Dzięki zastosowaniu baterii litowej, udało się urwać 2 kg, a masa wynosi teraz 181 kg. Poprawiono także parametry jednostki napędowej. Kompaktowy i lekki, dwucylindrowy silnik o pojemności 660 cm3, z rozrządem DOHC i czterema zaworami na cylinder generuje teraz okrągłe 100 KM (czyli 5 KM więcej, niż w wersji podstawowej). Nie zmienił maksymalny moment obrotowy, który wynosi 67 Nm przy 8500 obr/min. Ale nie sama wartość jest tu ważna, ale także przebieg momentu – 80% wartości maksymalnej jest dostępne już od 4000 obr/min, a 90% po osiągnięciu 6250 obr/min. Szczególnie na torze docenimy także skrócenie przełożenia zestawu napędowego – przednią zębatkę zmniejszono z 17 do 16 zębów.

Elektronika na straży – Tuono 660 Factory

Tuono 660 Factory oferuje najbardziej rozbudowaną elektronikę APRC. Jej sercem jest jednostka sterująca sprzężona z czujnikami ABS i sześcioosiową platformą inercyjną. Zestaw ten jest w stanie rozpoznać zachowanie motocykla w odniesieniu do drogi, rejestrując i przetwarzając dane wejściowe wynikające ze specyfikacji jazdy. Dane te z kolei są wykorzystywane przez system cornering ABS, ATC (Aprilia Traction Control), kontrolę trakcji z programami do jazdy wyścigowej; AWC (Aprilia Wheelie Control), system kontroli wheelie; ACC (Aprilia Cruise Control – tempomat); AQS (Aprilia Quick Shift) czyli quick shifter działający w górę i w dół. Motocykl jest również wyposażony w AEB (Aprilia Engine Brake) – regulowany system kontroli hamowania silnikiem podczas zamykania przepustnicy oraz AEM (Aprilia Engine Map) dający możliwość zmian map sterowania silnikiem.

Podobnie jak w przypadku Tuono 660, istnieje pięć konfigurowalnych trybów jazdy (trzy do użytku drogowego i dwa do użytku na torze). Jeździeć musi tylko wybrać tryb jazdy, który najlepiej pasuje mu do aktualnych warunków i jego umiejętności.

Malowanie Factory

Wersja Tuono 660 Factory została dodatkowo wzbogacona o agresywną i sportową grafikę Factory Dark oraz obecność pojedynczej owiewki tylnej, pomalowanej na czarno i czerwono, a dostarczanej standardowo wraz z siedzeniem pasażera i podnóżkami.

Galeria zdjęć – Aprilia Tuono 660 Factory 2022:


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany