Keeway RKS 2017r - zmiany na dobre - Motogen.pl

Zmiany/wygląd

Wizualnie motocykl prawie nie różni się od poprzedniego modelu. Nieznacznie zmieniono kształt osłony tłumika, kanapy, dostępne wzory lakierowań a pod silnik trafił spojler w kolorze „nadwozia”. Całość, szczególnie w wersji czerwonej z czarnym pasem (wiadomo, czerwony-najszybszy), wygląda naprawdę atrakcyjnie i nieźle komponuje się z ciemnym wykończeniem podwozia i silnika (na myśl przychodzi limitowana wersja Suzuki GS550E „Red Suzi”). Białe kierunkowskazy, tylny reflektor led i niezła jakość wykonania to kolejne atuty Keewaya. Nam się spodobał.

 

 

Ciemne barwy podwozia wraz z agresywną czerwienią nadają Keewayowi dynamiki…

 

 

Dalsza ingerencja w konstrukcję jest mniej widoczna, ale ma dużo większe znaczenie dla użytkownika. Silnik otrzymał układ zasilania wtryskiem. Pożegnaliśmy dźwignię ssania a wraz z nią problemy z rozruchem czy nierówną pracą po uruchomieniu motocykla. W miejscu tylnego, pamiętającego czasy epoki lodowcowej bębna, producent umieścił tarczę hamulcową. Układ hamulcowy zintegrowano, ale o tym w akapicie jazda.

Jazda

Odpalamy motocykl za pomocą składanego kluczyka. Niby tylko bajer, ale włożony w tylną kieszeń dżinsów ma dużo mniejszą szansę na poważne uszkodzenia niż tradycyjne kluczyki. Silnik łatwo odpala, szybko się nagrzewa, a jego praca jest gładka i równa, szczególnie jak na czterosuwowego jednocylindrowca.

 

Pozycja wyprostowana, odprężona. Kanapa wygodna, a zastosowana ergonomia wzorowa. W lusterkach dobrze widać otoczenie. Są one dość szeroko rozstawione przez co przeciskanie w korkach, jak na miejską „125”, bywa czasem utrudnione. Praca sprzęgła nie wymaga siły, a pięciobiegowa skrzynia biegów pracuje płynnie, precyzyjnie co dodatkowo łatwo zaobserwować na wyświetlaczu biegów (chociaż czasem działa on z niewielkim opóźnieniem).

Jedyną wadą przeniesienia napędu jest (czasem) utrudnione znalezienie biegu jałowego.

 

 

 

 

Osiagi silnika 8,4kW czyli nieco ponad 11KM przy 8500 obr./min. oraz 10Nm przy 7000 obr./min.  w połączeniu z uczciwie skalkulowaną masą – 121kg zapewniają przyzwoitą trakcję i elastyczność, oczywiście biorąc pod uwagę pojemność pojazdu. Keewayem RKS możemy całkiem sprawnie poruszać się w mieście a poza nim utrzymamy prędkość 95km/h – przy sprzyjających warunkach zauważalnie przekraczając pierwszą kosmiczną, czyli granicę 100km/h.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gruba premia należy się konstruktorom za zmiany podwoziowe. Klasyczny widelec bez regulacji, czy wahacz wleczony podparty na dwóch elementach resorująco-tłumiących nie wydają się czymś niezwykłym – ale działają naprawdę dobrze. Zapewniają stabilność w szybkich winklach i całkiem dobry komfort w czasie pokonywania miejskich nierówności. Względem poprzednika, zawieszenie sprawia wrażenie bardziej sprężystego, twardego, kosztem spadku komfortu. Na szczęście nie jest to drastyczny spadek.

 

Nowy zacisk przedni…

 

 

 

Dochodzimy wreszcie do podzespołu, który w moim odczuciu sprawia najlepsze wrażenie, czyli układu hamulcowego. Producent wymienił bęben na tarczę w tylnym kole. Przednie otrzymało nowy zacisk, a dodatkowo zintegrowano obydwa hamulce. Oznacza to, że naciśnięcie hamulca nożnego uruchamia także przedni i odwrotnie. Całość działa niezwykle sprawnie, dozowalność zaskakująco precyzyjne. A co najważniejsze, początkujący bez względu na okoliczności do hamowania zawsze wykorzystają obydwa koła.

 

 

Dobra zmiana: tarcza zamiast bębna…

 

 

Jazda Keewayem dostarcza sporo przyjemności. Motocykl jest łatwy w prowadzeniu, wybacza sporo błędów, jest też do bólu ekonomiczny. Katowany nie zużyje więcej, niż 4,5l/100km a jeżdżąc spokojnie bez trudu osiągniemy wynik z cyfrą „3” z przodu. Mi największą przyjemność sprawiała walka z czasem i próba utrzymywania prędkości niezależnie od warunków drogowych. A więc „nie odpuszczać” dopóki jest jakakolwiek luka pomiędzy samochodami, czy pomiędzy nami, autobusem, a końcem pasa. „Hamulec jest moim wrogiem, a jego dotknięcie tchórzostwem”. To oczywiście przekoloryzowane nastawienie, ale muszę się podzielić pewną uwagą dotyczącą jazdy na „125”.

 

Zanim zacząłem pracować w branży motocyklowej, miałem bardzo mało okazji do jazdy 125, szybko wskakując na większe pojemności. Teraz widzę, jak duży był to błąd, i jak duży progres w rozwoju jazdy widać, podczas „gnania na złamanie karku” tymi sympatycznymi pojazdami. Wykorzystanie potencjału silnika czy lekkość manewrów procentuje podczas dosiadania litrowych sportów. I dlatego namawiam Was do powrotu na małe pojazdy, o ile oczywiście, macie taką okazję.

 

 

 

 

 

 

 

Cargo/pasażer

Testowany Keeway RKS 125 ma dużą dzielność cargo. Bak wykonano z metalu, więc przypniemy do niego uniwersalny tankbag, a producent wyposażył pojazd w punkty mocujące bagaż (pod siedzeniem) oraz uchwyty dla pasażera, które mogą służyć do montażu sakw czy toreb. Jeśli poruszamy temat pasażera – jego miejsce jest wygodne. Uchwyty zapewniają komfort podróży, siodło jest miękkie a wysokość podnóżków nie wymaga przesadnego podkurczenia nóg. Szkoda, że pojemność i moc silnika uniemożliwiają wykorzystanie pojazdu jako turystyka, jeśli chcemy tylko poruszać się z „godnymi” prędkościami.

 

 

Solidne uchwyty to ukłon w stronę pasażera…

 

Podsumowanie

Jaki jest Keeway RKS 125? Dojrzały, godny uwagi, ma udaną jednostkę napędową, zapewnia komfort, jego jakość wykonania nie odbiega od japońskiej konkurencji, a hamulce należą do najlepszych, szczególnie w swojej klasie cenowej. Z racji faktu, że poruszyliśmy temat finansów – Keeway RKS 125 kosztuje 7200 zł. W wersji na rok 2017 jest pojazdem pozbawionym większości wad poprzednika, a do tego spełnia normę Euro 4. Dlatego uważamy go za jedną z najlepszych ofert na rynku, szczególnie w swoim przedziale cenowym…

 

 

Dane techniczne

 

Pojemność silnika:  125 ccm
Oznaczenie silnika:  157FMI-2B
Rodzaj:  1-cylinder/4-suw/2-zawory
Średnica cylindra x skok tłoka:   ø 57 mm x 48.8 mm
Moc maksymalna:  8.4 kW przy 8500 obr/min
Moment obrotowy:  10 Nm przy 7000 obr/min
Stopień sprężania:  10.6:1
Zasilanie:   Wtrysk
Typ:  SOHC
Zapłon:  TLI
Rozruch:   Elektryczny
Smarowanie: Ciśnieniowe rozbryzgowe
Chłodzenie:  Chłodzony powietrzem
Skrzynia biegów:   5-biegów
Przeniesienie napędu:   Łańcuch
Sprzęgło:   Mokre wielotarczowe
   
Waga:  121 mm
Wysokość siedzenia:  760 mm
Długość:  2040 mm
Szerokość:  780 mm
   
Zawieszenie tył: Amortyzator olejowy
Skok zawieszanie tył:   60 mm
Rozmiar opony przód:   90/90-17″
Rozmiar opony tył:   110/80-17″
Hamulec przód:   Tarcza
Rozmiar hamulca przód:  230 mm
Hamulec przód:   Tarcza
Rozmiar hamulca tył:   130 mm
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany