Spis treści
Nadwozie
Pierwszy rzut oka na nadwozie Keewaya pozwala stwierdzić, że na pewno na nim nie oszczędzano – o ile oczywiście, można w ogóle zaprojektować pojazd segmentu „125” w sposób inny, niż ekonomiczny. Materiały sprawiają dobre wrażenie, a jakość spasowań nie pozostawia nic do życzenia – wyjątkiem jest niezbyt ładnie osadzona sonda Lambda.
Siodło wykonano z przyjemnego w dotyku, o przyjemnej fakturze, a jego grubość jest idealna dla dalszych podróży. Wieloszprychowe felgi ozdabiają pinstripe’y w kolorze czerwonym, w tym samym kolorze wykończono zacisk hamulcowy, szwy siedzenia oraz sprężyny tylnego zawieszenia. RKV ma przyjemną, nieco agresywną linię nadwozia. W jego sylwetce dominuje efektowny (także efektywny) reflektor oraz obszerny zbiornik paliwa.
W połączeniu z kształtem solidnych uchwytów dla pasażera i obniżoną linią siedzenia – pojazd wygląda po prostu dynamicznie.
Pozycja kierowcy jest swobodna, wyprostowana, odprężona. Dźwignia hamulca posiada regulację położenia. Kierownica jest umiarkowanie szeroka, co ułatwia jazdę w korku. Pasażer ma porównywalnie wygodnie. Nie musi podkurczać nóg, a solidne rączki ułatwiają chwyt. Sprawdzą się także przy montażu pająka.
Przed oczami kierowcy znajdziemy wielofunkcyjny zestaw liczników z analogowym obrotomierzem i wskaźnikiem zapiętego biegu. Lusterka ułatwiają obserwację otoczenia, nie kolidują z samochodowymi w czasie jazdy w korku. Biały kolor testowanego pojazdu nieźle harmonizuje z kierunkowskazami z jasnym szkłem oraz szarymi pasami biegnącymi wzdłuż nadwozia i nadającymi sportowy charakter.
Technika
Do napędu RKV wybrano jednocylindrowca o pojemności 124,5 ccm i mocy 8,2 kW czyli 11,15 KM. Wyposażono go w pojedynczy wałek rozrządu w głowicy oraz zasilanie wtryskiem. Napęd odbywa się za pomocą 5-biegowej przekładni oraz finalnie łańcuchem. Czym wyróżnia się prezentowana jednostka spośród konkurencji? W moim odczuciu wysoką kulturą pracy, brakiem wibracji i dość aksamitną pracą. Biegi wchodzą precyzyjnie a skrzynia nie wymaga użycia dużej siły.
Dość nietypowym rozwiązaniem jak na kategorię cenową w której znajdziemy RKV 125, jest zastosowanie widelca typu upside-down. Uzyskujemy w ten sposób większą sztywność i stabilność w czasie jazdy. W tylnym zawieszeniu zastosowano dwa amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego.
Układ hamulcowy to pojedyncza tarcza typu „wave” o średnicy 260mm współpracująca z trójtłoczkowym zaciskiem. Z tyłu znajdziemy także pojedynczą tarczę, ale o mniejszej o 20mm średnicy. Układ hamulcowy jest zintegrowany, co oznacza, że bez względu na to, czy użyjemy klamki czy dźwigni hamulcowej rozpoczniemy działanie układu w obydwu kołach.
Całość działa skutecznie ma także dobrą dozowalność i przyzwoitą skuteczność.
Jazda
Rozpoczynamy jazdę. Światła zapalają się automatycznie, po uruchomieniu silnika. W Keewayu RKV zajmiemy wygodniejszą pozycję, niż w testowanym wcześniej, RKV. Głównie za sprawą większych podcięć zbiornika paliwa. Ciekawostką jest „skuterowe” zabezpieczenie gniazda stacyjki – osoby niepowołane nie umieszczą w niej obcych ciał. Silnik zapewnia niezłą dynamikę – przy sprzyjających warunkach rozpędzimy motocykl do 115 km/h (licznikowe), 95 km/h jest pewne bez względu na napór wiatru.
Motocykl okazuje się zaskakująco zwinny; ma mały promień zawracania i chętnie zmienia kierunki. Zawieszenie zestrojono komfortowo, co nieco ogranicza stabilność w szybkich winklach ale podczas hamowania Keeway prowadzi się jak po szynach. Większe nierówności nie robią na nim żadnego wrażenia, czasem mamy wrażenie, jakbyśmy poruszali się niewielkim enduro.
Zużycie paliwa w teście nie przekroczyło 3,5 l/100km mimo, że RKV był traktowany zero-jedynkowo.
Miłośników majsterkowania z pewnością ucieszy centralny podnóżek.
Naszym zdaniem
Testowany pojazd jest oszczędny, dobrze wykonany, efektownie wygląda i naprawdę nieźle jeździ. Zastosowane rozwiązania (wtrysk, zintegrowany układ hamulcowy, wyświetlacz biegów) ułatwiają eksploatację osobom początkującym, a bardziej zaawansowani docenią przyzwoite, jak na 125 osiągi. Ciężko zarzucić mu jakąkolwiek mocną „słabą stronę” dlatego werdykt może być tylko jeden: Keeway RKV 125 to bardzo fajna propozycja dla większości motocyklistów, jako wielozadaniowy, sprawny i udany pojazd.
A jeśli poruszyliśmy temat zakupu – testowany pojazd kosztuje 7900 zł (w promocji). Naszym zdaniem to bardzo dobra relacja ceny do oferowanych walorów użytkowych…
Keeway RKV 125 dane techniczne:
Pojemność silnika: | 124.5 ccm |
Oznaczenie silnika: | 157FMI-2B |
Rodzaj: | 1-cylinder/4-suw/2-zawory |
Średnica cylindra x skok tłoka:ø 57 mm x 48.8 mm | ø 57 mm x 48.8 mm |
Moc maksymalna: | 8.2 kW przy 9000 obr/min |
Moment obrotowy: | 9.2 Nm przy 7000 obr/min |
Stopień sprężania: | 10.6:1 |
Zasilanie: | Wtrysk |
Typ: | SOHC |
Zapłon: | TLI |
Rozruch: | Elektryczny |
Smarowanie: | Ciśnieniowe rozbryzgowe |
Chłodzenie: | Chłodzony powietrzem |
Skrzynia biegów: | 5-biegów |
Przeniesienie napędu: | Łańcuch |
Waga: | 123 kg |
Wysokość siedzenia: | 770 mm |
Długość: | 2090 mm |
Szerokość: | 830 mm |
Wysokość: | 1060 mm |
Prześwit: | 190 mm |
Rozstaw osi: | 1330 mm |
Typ ramy: | Rama łukowa |
Zawieszenie przód: | Widelec teleskopowy |
Skok zawieszania przód: | 110,5 mm |
Zawieszenie tył: | Amortyzator olejowy |
Skok zawieszanie tył: | 60 mm |
Rozmiar opony przód: | 100/80-17″ |
Rozmiar opony tył: | 130/70-17″ |
Hamulec przód: | Tarcza |
Rozmiar hamulca przód: | 260 mm |
Hamulec tył: | Tarcza |
Rozmiar hamulca tył: | 240 mm |
Prędkość maksymalna: | 95 km/h |
Maksymalna ładowność: | 162 kg |
Pojemność zbiornika paliwa: | 17 L |
Zostaw odpowiedź