Nadwozie

Junak RSX125 jest następcą znanego, lubianego i ciepło przyjętego na rynku modelu RS125. Linia motocykla zyskała na agresywności, a stylistyka przypomina seryjne streetfightery z Kraju Kwitnącej Wiśni. Producent pokusił się o zastosowanie reflektorów wykonanych w technologii LED, ciekawego, ciekłokrystalicznego wyświetlacza (z dość bogatą liczną wskazań i wyświetlaczem biegów) a także wyposażył swój produkt w wygodną, dwuosobową kanapę. Kolorystyka testowanego egzemplarza podobnie jak jego jakość wykonania nie pozostawiają nic do życzenia.

 

 

Do gustu przypadły nam pinstripe’y na felgach, solidnie wyglądające tarcze i zaciski hamulcowe, widelec typu upside-down oraz ciekawy w formie przedni reflektor. In minus zaliczymy dość obszerny tłumik, oraz sporych gabarytów błotnik tylny zakłócający nieco czystość linii. Motocykl może się podobać jest niewielkich gabarytów, ale zapewnia dużo miejsca. Widać, że nie oszczędzano na nim przesadnie, czego dowodem jest choćby gniazdo USB dostarczane w standardzie.

Technika

RSX125 napędza jednocylindrowy, zasilany wtryskiem silnik z wałkiem wyrównoważającym generujący 10,6 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą precyzyjnej, pięciobiegowej przekładni a finalnie łańcuchem. Dość radykalnie rozwiązano sprawę podwozia: widelec upside-down w tej kategorii pojazdów, szczególnie cenowej jest ewenementem.

 

Dobra robota: zawias i hamulce…

 

Dużych rozmiarów tarcza w przednim kole współpracująca z wydajnym zaciskiem działająca w  kombinowanym, zintegrowanym układzie hamulcowym zapewnia bardzo skuteczne opóźnienia. Pojazd gotowy do jazdy waży 140 kg, co jest efektem zastosowania kratownicowej, stalowej ramy.

Jazda

To, co wpływa negatywnie na masę, jest zbawienne z punktu widzenia stabilności. Rama okazuje się sztywna, podobnie jak widelec. Precyzja prowadzenia i zaskakująco dobra stabilność podczas pokonywania wszelkich winkli, kolein pozwala przypuszczać, że podwozie zostało zaprojektowane także do większej jednostki napędowej, przynajmniej o pojemności 250 ccm. Rezerwy potencjału podczas szybkiej jazdy są spore. Co więcej, mimo zastosowania opon mniej renomowanego producenta, przyczepność w złożeniach jest zaskakująco dobra.

 

 

 

 

 

Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do układu hamulcowego. Wydajność i dozowalność układu jest bardzo dobra. Rzekłbym nawet, że w ścisłym czubie w swojej kategorii, także cenowej. Mimo ostrego traktowania układu nie zauważyłem znaczącego spadku wydajności po znacznym rozgrzaniu hamulców.

 

Hamulce i stabilność zasługują na…wyróżnienie!

 

Niestety, silnik niezbyt dobrze sobie radzi z ciężkim motocyklem, którego dosiadał ciężki (słowo klucz) jeździec. Osiągnięcie deklarowanej prędkości 90 km/h trwa długo i jest uzależnione od nachylenia nawierzchni, wiatru czołowego oraz determinacji kierowcy, chociaż jadąc w cieniu aerodynamicznym ciągnika siodłowego z naczepą bez trudu uzyskamy licznikowe 105 km/h. Podczas codziennej eksploatacji osiągnięcie 60 km/h jest szybkie i przyjemne, potem walczymy z cierpliwością, czasem i nerwami kierowców jadących za nami.

 

Junak RSX125 jest wyjątkowo zwrotny. Niewielki promień zawracania, swobodna pozycja, dobra ergonomia ułatwiająca zajęcie sportowej pozycji sprawia, że miłośnicy sportowych doznań nie będą zawiedzeni szczególnie w zakrętach i przy ostrych hamowaniach. Motocykl okazuje się wygodny a w lusterkach widzimy sytuację z tyłu. Zbiornik paliwa o pojemności 15 l przy konsumpcji niespełna 4 l/100 km zapewnia zasięg powyżej 350 km. To doskonała wartość. Komu zatem polecilibyśmy ten pojazd?

Naszym zdaniem

Junak RSX125 ma bardzo dobre podwozie, układ hamulcowy, jest wygodny, zwrotny, oferuje przyzwoitą jakość wykonania. Polecilibyśmy go każdemu kierowcy, który chce się rozwijać i rozumie, że od odkręcenia gazu ważniejsze jest opanowanie hamowań czy szybkiej jazdy po winklach. Naszym zdaniem będzie tak samo dobrze nadawał się do jazdy po mieście, turystyki bocznymi drogami jak i wyjazdu na track-daye organizowane na torach kartingowych. Możecie także ustawić sobie pachołki i trenować na wzór gymkhany im będzie ciaśniej, tym RSX125 lepiej to zniesie.

 

Według nas cena 8999 zł jest adekwatna do oferowanych możliwości a rozsądny, myślący kierowca zdobędzie na Junaku doskonałe podstawy pod jazdę mocniejszymi motocyklami. To naprawdę dobra robota!

Dane techniczne i cena

POJEMNOŚĆ 125 cm³
RODZAJ SILNIKA JEDNOCYLINDROWY, OHC
ZASILANIE WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 90 km/h
MOC 7,8 KW / 10,6 KM (PRZY 8500 RPM)
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD Tarczowy hydrauliczny
HAMULEC TYŁ Tarczowy hydrauliczny
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110 / 70 – 17
ROZMIAR OPONY TYŁ 130 / 70 – 17
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2065 / 864 / 1070
MASA WŁASNA 141 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 150 kg
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 760
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 15 L
ILOŚĆ MIEJSC 2
DOSTĘPNE KOLORY CZARNO-CZERWONY, SREBRNO-NIEBIESKI
CENA 8999

 

Więcej w Testy Moto
Jakie buty na turystyczne enduro? Alpinestars Toucan Gore-Tex! [TEST]

W mojej garderobie brakowało mi butów, które nadawałyby się zarówno w długie trasy jak i w teren, wiecie, buty idealne...

Zamknij