Vespa GTS 125 Giallo 75th - doskonała lokata jubileuszowa? [test, opinia, zdjęcia, dane] - Motogen.pl

Vespa GTS 125 to średnich rozmiarów skuter, idealny do miasta, legendarny, a także na prawo jazdy kat. B. Wersja „Giallo 75th” zbudowana została na 75-lecie Vespy i jest przy okazji świetną lokatą!

tekst: Karolina „polishmotogirl” Wręczycka

Dlaczego uważam, iż produkowane od 75 lat limitowane Vespy mogą być doskonałą lokatą? Dlatego, że to ponadczasowa motoryzacja. Spiesz się, bo ten model można kupić tylko do końca 2021 roku.

Vespa ma 75 lat!

Dokładnie 75 lat temu 23 kwietnia 1946 roku Piaggio wystartowało z projektem zwanym „Vespa” (czyli po włosku osa). Te eleganckie skutery pomimo upływu czasu pozostały wierne tradycji pod względem wizualnym oraz też technicznym – nadal mają stalowe nadwozie. Dzisiaj obchodząc jubileusz Piaggio przygotowało edycje specjalną dwóch z nich. Czyli model Vespa Primavera (50 cm3, 125 cm3 i 150 cm3) oraz Vespa GTS (125 cm3 oraz 300cm3) i właśnie przy modelu GTS trochę się zatrzymam. A przy okazji zaproszę do mojego tekstu o Primaverze na Motogen.pl.

GTS brzmi rewelacyjnie, dlatego zgodziłam się na przyjęcie go do mojego garażu na kilka dni. Uważam, że ta jubileuszowa wersja za chwile stanie się obiektem pożądania dla kolekcjonerów i miłośników klasyki. Co dla mnie oznacza GTS 125? Przede wszystkim to synonim wygody oraz prestiżowego poruszania się w przestrzeni miejskiej z punku A do punku B. Praca, dom oraz na spotkania z przyjaciółmi.

Maksyma Piaggio wg Wręczyckiej?
„Piękne, eleganckie i proste w obsłudze”

Piękne:

Spójrzmy razem na ten skuter. On faktycznie jest piękny. Zauważalny emblemat „75”, jakby przemyślany naukowo pod względem umiejscowienia, wielkości oraz kolorystyki, przykuwa uwagę. Kolor tego limitowanego sprzętu również powoduje radość patrzących oczu. Nazwy tego malowania i tak nie zapamiętasz! No chyba, że nauka wierszy w podstawówce nie sprawiała Ci żadnego problemu, a matka nie darła się „nie wyjdziesz z domu dopóki się nie nauczysz!”. A zatem uwaga! Kolor nazywa się: Giallo 75th. Niby proste do zapamiętania, ale pogadamy za 2 miesiące.

Najczęściej jesteśmy wzrokowcami i z pewnością zapamiętasz tę barwę oraz naniesione ciemniejsze 75-tki po bokach. Skuter z przodu posiada takie malutkie skrzela w ciemniejszym odcieniu wraz z przykuwającym uwagę logo marki „Piaggio”. Kultowa jest podkreślająca wyjątkowość tej serii plakietka „75th” umieszczona przed oczami właściciela.

No i oczywiście gdzie Vespa, tam najczęściej bagażnik. Uroczy. Wizualnie nie mam się do czego przyczepić. Skuter jest piękny. Jest również solidnie wykonany.

Eleganckie:

Pod tym wyrazem zamieszczę dwa aspekty: wygląd skutera oraz styl właściciela.

Nigdy, ale to nigdy nie widziałam właściciela Vespy, który jechałby na niej w dresie. Oczywiście jestem miłośniczką dresów, mam ich więcej w szafie niż Lady Gaga butów, ale nigdy nie wpadłam na pomysł, aby ubrać któryś z moich dresów do jazdy Vespą.

To niesamowite, jak styl Vespy działa na swojego właściciela, załącza mu szyk i elegancję! To odruch bezwarunkowy mam wrażenie. Ale oczywiście mogę się mylić. Chętnie podyskutujemy z Wami – co o tym myślicie?

Proste w obsłudze:

Co mam na myśli? Otóż skuter Vespa jest prosty w obsłudze. Ten mój testowany egzemplarz jest również najszybszy w mieście pomimo swojej pojemności 125 cm3.

Jazda nim między samochodami w zatłoczonej aglomeracji jest bardzo przyjemna i prosta. Nawet w ogromnej ulewie. Oczywiście miałam okazję to przetestować. W pewnym momencie mojego testu GTS-a z drogi zrobiła się rwąca rzeka. Zatem jechałam rzeką! Koła skutera przecinały wodę robiąc potężne fale rozpływające się na boki i chlapiące wszystko co dookoła. Suche pozostały buty (miałam białe, piękne tenisówki tego dnia). To był szalony dzień, a Vespa pomogła mi przepłynąć gładko i dotrzeć do domu w bezpiecznych warunkach. Użyłam dwa razy klaksonu. Ergonomia przełączników jest jakby dopasowana do moich dłoni.

Silnik, podwozie, kanapa, prowadzenie – jak jeździ Vespa GTS 125?

Bardzo interesujące są jej wibracje które występują np. czekając na zielone światło. Dziwne uczucie. Jakbyście siedzieli na trzęsącym się z zimna kucyku. Ale rozwiązaniem tego „problemu” jest system „start/stop”! Zgaszony silnik nie wibruje, prawda? Po odkręceniu gazu system natychmiastowo wręcz odpala silnik i zrywa się do galopu.

Przed sobą widzimy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,3 cala, posiadający zintegrowany system Vespa MIA, który zapewnia najlepszy pakiet informacyjno-rozrywkowy. Znajdziemy tutaj również funkcję nawigacji.

Silnik 125 cm3, o mocy 14 KM i momencie 12 Nm przy 8750 obr./min., doskonale i wystarczająco radzi sobie z lekką Vespą. Zwróciłam uwagę na jego bardzo cichy start. Silnika praktycznie nie słychać. Podczas jazdy oraz przy odkręcaniu manetki nie wyje, nie męczył ani mnie, ani otoczenia. Rzadko jeżdżę skuterami i często przysłuchuję się tym automatycznym skrzyniom biegów. Tutaj przekładnia CVT nie wydaje żadnych dźwięków, za to szybko i precyzyjnie reaguje na ruchy manetką. Silnik brzmi jak komar. Napędzony skuter między samochodami radzi sobie zwinnie i wszędzie można się przecisnąć. Na uwagę zasługują tutaj lusterka. Są duże i dają jasny obraz tego, co dzieje się tam z tyłu. (Mam jedną uwagę co do lusterek, ale o tym napiszę kilka akapitów dalej.) Można pędzić, przeciskać się w zatłoczonym mieście oraz skręcać jak hulajnogą. Pokonywanie zakrętów na skuterze zawsze było dla mnie czymś, na co zwracałam uwagę.

W skuterze takich rozmiarów, 12-calowe koła to standardowe rozwiązanie. Z jednej strony zapewniają wysoką zwrotność, ale z drugiej, po najechaniu na potężne dziury lub nierówności, potrafią się „zgubić”, co w skrajnej sytuacji może być niebezpieczne. W ogólnym rozrachunku jednak podwozie Vespy jest wysokiej jakości, z bardzo wysokim komfortem jazdy, przy okazji pozostawiając precyzję i pewność prowadzenia.

Hamulce doskonale hamowały przed nagle pojawiającą się przeszkodą. Ich skuteczności nie można niczego zarzucić! Rozmiar tarcz wynosi 220 mm. dzięki nim jednoślad zatrzymywał się tam, gdzie sobie tego życzyłam.

Nie jeżdżę skuterami na co dzień, dlatego odczuwam podczas jazdy najmniejsze detale. Od dziurawej drogi, po niesamowitą łatwość w manewrowaniu sprzętem. Robienie „ósemki” tym skuterem jest fascynujące, a zarazem mogłoby być łatwiejsze niż rowerem. Ale na rowerze nie jest już tak wygodnie. Siedzisko tutaj zostało wyprofilowane tak, by w każdych warunkach (nawet w deszczu) było Ci wygodnie. Wysokość jego wynosi 790 mm.

Po zwinnym wyjechaniu z „ósemki” można rozpędzić się nie więcej niż 111 km/h. Do osiągnięcia tej prędkości potrzeba wprawdzie dłuższego i bezpiecznego odcinka, ale na co dzień w mieście prędkości nie brakuje. Skuter jest stabilny, a nieobecność szyby nie powoduje zamieszania przy kasku. Wieje, ale bez przesady. Podmuchy boczne wiatru nie są uciążliwe. Oczywiście jadąc dużym i ciężkim motocyklem jest stabilniej, jest bezpieczniej. Ale duży motocykl nie jest tak ekonomiczny jak Vespa do której tankujesz 7 litrów paliwa i nawijasz kilometry bez opamiętania. Producent mówi, że spalanie jej wynosi 2,4 litra.

Wady w Vespie GTS 125

Czekacie na wady? A proszę bardzo. Jako pierwszą wymienię fakt, iż kask Schuberth C4 Pro nie mieści się pod kanapą. Wymyśliłam więc dla niego inny patent, a mianowicie zaczepiłam go z przodu na haku, był bezpieczny w transporcie. Pod kanapą zmieszczą się raczej tylko kaski typu jet. Kolejna wada, która może być nawet zaletą to jego poręczność. Miałam wrażenie, że mogę skutera po prostu podnieść, obrócić i jechać w innym kierunku. To jeszcze nie wszystko.

Na początku tego tekstu zachwalałam lusterka. I podtrzymuje ich zalety. Ale, ponieważ lusterka są umieszczone jak dawniej te montowane w rowerach „Wigry3” (pamiętacie?), to dla mnie są za szeroko. Vespiątko pędzi między samochodami jak wściekły ratlerek za kością, a lusterka i ich rozstaw powodował u mnie delikatny stres. Zmartwienie, że w końcu zahaczę o jakiś samochód. Fakt jest jednak taki, że Vespa jest szokująco wąska, więc lusterka nawet minimalnie wystające poza obrys, już robią różnicę.

Jaka jest Vespa GTS 125 Giallo 75th? Podsumowanie

Podsumowując, krótko: To najszybszy pojazd w mieście. Przeznaczony do zadań specjalnych, na specjalne okazje, po bułki, oraz na co dzień. Mogłabym mieć.

Garść statystyk

Dla lubiących wiedzę sprzedażową oraz odrobinę statystyczną tak jak ja, wspomnę, iż włoska Grupa Piaggio odnotowała rekordowe wzrosty sprzedaży! Oczywiście najlepiej jest w Chinach. Pierwsze półrocze 2021 to imponujące wyniki, które są o połowę lepsze niż w analogicznym okresie roku 2020. Wszystkie cztery marki wchodzące w skład grupy: Piaggio, Vespa, Aprilia i Moto Guzzi odnotowały zauważalne wzrosty sprzedaży. Łącznie grupa sprzedała w tym półroczu 242 800 pojazdów, czyli o 49% więcej. To przyniosło znaczy wzrost obrotów, dokładnie o 761 mln euro, co dało lepszy wynik o 62,7% od zeszłorocznego. Na rynkach europejskich Piaggio sprzedało o 25% więcej. Region Azji i Pacyfiku to wzrost o 66%. Kosmiczna sytuacja jest w Chinach – wzrost o 90%. Imponujące, prawda?

A zatem wartości Vespy stoją za jej nieustanną popularnością. Powyższe cyfry pokazują, iż Vespa łączy pokolenia i ludzi ze wszystkich kultur oraz środowisk we wspólnej pasji! To królowa polskich miast.

Volere è potere!
Ciao a voi bella gente!

Vespa GTS 125 Giallo 75th – dane techniczne:

SILNIK 4-zaworowy, 4-suwowy, 1-cylindrowy, wtrysk elektroniczny, katalizator i-get
POJEMNOŚĆ 125 cm3
ŚREDNICA X SKOK 52 mm x 58,7 mm
MAKSYMALNA MOC NA WALE 14 KM (10,3 kW) przy 8 750 obr./min.
MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY 12 Nm przy 6 750 obr./min.
SPALANIE 2,4 l/km
EMISJA CO2 59 g/km
ZASILANIE PALIWA Elektroniczny wtrysk paliwa
CHŁODZENIE Ciecz
STARTER Elektroniczny system Start & Stop
SKRZYNIA BIEGÓW Automatyczna CVT
SPRZĘGŁO Automatyczne suche odśrodkowe
STRUKTURA NOŚNA Korpus z blachy stalowej ze spawanymi wzmocnieniami konstrukcyjnymi
ZAWIESZENIE – PRZÓD Pojedyncze ramię ze sprężyną śrubową i amortyzatorem hydraulicznym
ZAWIESZENIE – TYŁ Podwójny amortyzator hydrauliczny ze sprężyną śrubową z napięciem wstępnym regulowanym w 4. pozycjach
HAMULEC – PRZÓD Tarcza ze stali nierdzewnej Ø 220 mm
HAMULEC – TYŁ Tarcza ze stali nierdzewnej Ø 220 mm
ABS/ASR SYSTEM – ABS w standardzie
OPONA – PRZÓD Bezdętkowa 120/70 – 12”
OPONA – TYŁ Bezdętkowa 130/70 – 12”
DŁUGOŚĆ / SZEROKOŚĆ / ROZSTAW KÓŁ 1 950 / 755 / 1 380 mm
WYOKOŚĆ SIEDZISKA 790 mm
ZBIORNIK PALIWA 7 l
NORMA EMISJI SPALIN Euro 5

Operacja Lato w Motogen.pl

Materiał zrealizowaliśmy w czasie Tygodnia Grupy Piaggio w ramach motogenowej Operacji Lato! Za sprawą tego projektu mamy dla Was masę ciekawych materiałów oraz konkurs z cennymi nagrodami!

Partnerzy Operacji Lato:
BNP Paribas,
I’M Inter Motors,
TRW,
NGK,
Schuberth,
Dunlop,
Motul,
Exide.

Jedna odpowiedź

  1. Łukasz

    Vespa trzyma fason od dawna, ich skutery naprawdę są godne uwagi. Mimo że minęło od produkcji pierwszego 75 lat to nadal zachwycają. Jak dla mnie klasyk!

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany