Sportowy prototyp Yamaha XSR900 DB40 już jeździ. (Nie)będzie R9?! - Motogen.pl

Yamaha pokazała prototypowy, sportowy model z silnikiem znanym z MT-09. Prototyp bazuje na retro modelu XSR. Czy faktycznie zobaczymy nowość? Przeanalizujmy doniesienia…

Od kiedy Yamaha przestała rozwijać sześćsetkę R6, fani sportowych lekkich motocykli czekają na następny model. Przyszedł nowy superbike R1, pojawiła się mała sportowa R3, a nawet średnia R7. Aż się prosiło, aby na bazie MT-09 zbudowano sportowy model R9… Teraz pojawił się oficjalny prototyp XSR900 DB40.

Oficjalnie „nic nie potwierdzamy”, ale warto czytać pomiędzy wierszami. Poniżej znajdziecie kilka akapitów ciekawej informacji prasowej, a na końcu nasz akapit z interpretacją.

informacja prasowa

Yamaha XSR900 DB40: prototyp na 40-lecie ramy Deltabox

W 2023 roku nawiązanie do niezwykłej historii wyścigowej firmy Yamaha osiągnęło jeszcze wyższy poziom. Yamaha prezentuje model XSR900 DB40 Prototype na kultowym festiwalu Goodwood Festival of Speed.

Yamaha XSR900 DB40 Prototype wjeżdżała na prestiżową górę Goodwood Hill każdego dnia czterodniowego festiwalu. Motocykl łączy bogate tradycje wyścigowe firmy Yamaha z najnowszą technologią oraz duchem Sport Heritage.

Były kierowca wyścigowy dosiadający modelu YZR500 w cyklu Grand Prix, Niall Mackenzie, który w 1989 roku ścigał się w barwach zespołu Marlboro Yamaha, a we wczesnych latach dziewięćdziesiątych dosiadał motocykli Yamaha wykona podjazd na modelu XSR900 DB40 Prototype w czwartek i piątek. W weekend maszyny będą dosiadać dziennikarze oraz VIP-y.

W latach 1980 Yamaha wprowadziła wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych w budowie motocykli – między innymi ramę Deltabox w motocyklach rywalizujących w cyklu Grand Prix.

Ta technologia została szybko zastosowana w motocyklach drogowych, a teraz – 40 lat później – rama Deltabox nadal pozostaje znakiem rozpoznawczym wielu motocykli marki Yamaha.

Zdjęcia Yamaha XSR900 DB40 Prototype:

Co to rama Deltabox w motocyklach Yamaha?

Nazwa „Deltabox” stanowi połączenie słowa „Delta”, czwartej litery greckiego alfabetu oznaczanej symbolem trójkąta ze słowem „Box”, które po angielsku oznacza „pudełko, skrzynkę”.

Z boku Deltabox wygląda jak trójkąt, który łączy główkę ramy z osią wahacza. Przekrój elementu jest z kolei kwadratowy. To rozwiązanie łączące główkę ramy z osią wahacza zapewnia sztywność i wyjątkowo precyzyjne wyczucie maszyny – coś, co jest niezbędne każdemu motocykliście. Kwadratowy przekrój oznacza większą powierzchnię styku, mniejszą masę i większą sztywność.

Yamaha wprowadziła ramę Deltabox w modelu YZR500 OW61 Grand Prix 1982, natomiast to rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w motocyklu seryjnym trzy lata później: Yamaha TZR250 była motocyklem produkcyjnym, który odziedziczył wiele cech fabrycznego modelu wyścigowego YZR. Od tego czasu rama Deltabox stała się stałym elementem motocykli Yamaha klasy Supersport, w tym oczywiście rewolucyjnego modelu R1, którego premiera miała miejsce 25 lat temu.

Yamaha XSR900 DB40 Prototype – podstawy?

Yamaha XSR900 DB40 Prototype powstała na bazie modelu XSR900. Nazwa nawiązuje do 40-lecia opracowania ramy Deltabox, a motocykl jest napędzany nagradzanym, trzycylindrowym silnikiem CP3 o pojemności 890 cm3. Jednostka napędowa jest umieszczona w najnowszej wersji ramy Deltabox.

XSR900 DB40 Prototype to najnowszy model opracowany na platformie XSR900, który jest hołdem dla wyścigowej tożsamości firmy Yamaha. Motocykl można było obejrzeć podczas słynnych przejazdów „Batch 6 First Glance” w Goodwood w połowie lipca.

koniec informacji prasowej

Zmiany i modyfikacje w prototypowym XSR900 DB40

Zaprezentowany model DB40 bazuje na fabrycznej XSR900, która bazuje na fabrycznej MT-09. Bazowo prototyp posiadał więc ramę i silnik, które dobrze znamy. Nie zabrakło jednak kilku modyfikacji.

Poza oczywistą owiewką, pojawiła się sportowa kierownica typu clip-on z lekkim uniesieniem. Tylne zawieszenie to amortyzator Ohlins (ale inny, niż w MT-09SP). Układ wydechowy Akrapovic niby pochodzi z listy akcesoriów, ale został wybebeszony z katalizatorów i tłumików, bo ten motocykl i tak nie jest homologowany do użytku na drogach publicznych.

Chris Newbigging z redakcji MCN, który miał okazję przejechać się DB40 podczas Goodwood FoS, powiedział:

„Po przejażdżce mam nadzieję, że jakiś model produkcyjny – który wydaje się całkiem prawdopodobny po tej premierze – także zabierze XSR gdzieś do segmentu sportowego, ponieważ ma to idealny sens.

Nie będę udawał, że krótki przejazd był poważnym testem, ale mogę powiedzieć, że XSR naturalnie nadaje się do takiego traktowania – kierownica clip-on z uniesieniem oraz ochrona przed wiatrem natychmiastowo zmieniają charakter tego motocykla w porównaniu z wysoką kierownicą.

Jesteś bardziej połączony z motocyklem i możesz cieszyć się dynamiczną jazdą, ale nie ma tu dyskomfortu sportowej pozycji z głową w dół, znanego z Yamahy R1 oraz średniej Yamah R7. Element radochy z XSR/MT-09 wciąż tu jest. Nie ma wad.”

Czy prototyp jest oficjalnie nieoficjalną zapowiedzią nowego modelu R9?

Warto zauważyć coś jeszcze. Silnik i rama modelu DB40 miała numery seryjne należące do krótkiej serii przedprodukcyjnej. Po co używać takich części do modelu, który ma być tylko jednorazową wystawą na festiwalu? Po co Yamaha „samodzielnie” zbudowała i zaprezentowała taki „customowy” model, skoro mają całą rzeszę customowych warsztatów współpracujących w ramach akcji Yard Build? To na pewno dlatego, że Yamaha pracuje nad czymś oficjlanie-nieoficjalnym.

Ale zwróćcie uwagę na coś jeszcze. Newbigging z MCN powiedział, że prototyp nie miał „sportowej pozycji z głową w dół”. Czy to oznacza, że Yamaha celowo nie wypuszcza modelu R9, ale „XSR900 ze-sportowym-przydomkiem”? Czy to nie będzie radykalny motocykl sportowy, a jedynie lekko usportowiony cafe racer?

Jak to mówią: jeździć, obserwować… EICMA już za 3 miesiące.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany