Legenda BMW R 18 - cruiserowy fenomen w czterech odmianach [zapisz się na jazdy testowe!] - Motogen.pl

BMW R 18, motocykl z największym, motocyklowym, seryjnie produkowanym dwucylindrowym bokserem zapracował na status legendy. Dlaczego? Zapraszamy do lektury…

BMW R18 zadebiutowało we wrześniu 2020 roku. Najpierw, do sieci przenikły rysunki patentowe i wizualizacje. Kolejnym etapem, były customy budowane przez mistrzów branży, nawiązujące do klasycznych modeli z lat 30 (R 5). To one wskazały kierunek, którym będzie podążała fabryka z modelem produkcyjnym. Jak się okazało ma być nostalgicznie i klimatycznie, ale w połączeniu z najnowszą technologią.

BMW R 18 Bagger / Transcontinental na etapie projektowania
BMW R 18 Bagger / Transcontinental na etapie projektowania

Do napędu zastosowano rozwiązanie, z którego BMW korzysta w motocyklach od 99 lat – dwucylindrowego wzdłużnego boksera. Napęd, także tradycyjnie dla marki, przekazuje wał kardana. Co ciekawe, silnik w zakresie 2000-4000 obr./min. generuje ponad 150 Nm (maksymalnie 158 Nm / 3000 obr./min.). To skutkuje fenomenalną elastycznością i dobrymi przyspieszeniami bez względu na bieg, którym się poruszamy.

Standardowo motocykl posiada trzy tryby pracy jednostki napędowej, różniące się osiągami i reakcją na gaz (niestandardowe jest za to nazewnictwo tych trybów: Rock, Roll oraz Rain). O bezpieczeństwo kierowcy dba zaawansowana elektronika obejmująca kontrolę trakcji i ABS. W przypadku designu, wszystko zależy od wersji nadwoziowej.

Big Boxer 1800 ccm
Big Boxer 1800 ccm

BMW R 18 – esencja cruisera

BMW R 18 jest esencją tego, co można nazwać cruiserem. Piękna linia, klasyczne dodatki, zaawansowana elektronika, ale jednocześnie do granic możliwości okrojone wyposażenie bazowe (w postaci takich akcesoriów, jak szyby, kufry, gmole, itp.) tylko po to, by samodzielnie doposażyć go w naprawdę potrzebne dodatki i spersonalizować pod własne potrzeby. A tutaj możemy wybierać kilka typów kierownic, błotników, felg, setki dodatków tak, aby nasze R 18 było unikalne, niepowtarzalne i trafiało idealnie w nasz gust. Bez względu na pakiet akcesoriów, linia motocykla jest perfekcyjna, czysta w formie, elegancka i bez zbędnych drobiazgów.

Ta elegancja świetnie harmonizuje z dużym rozstawem osi, zbiornikiem o idealnym kształcie kropli oraz masywnym silnikiem z gigantycznymi głowicami. Proporcje pojazdu są idealne i żaden miłośnik segmentu cruiser nie przejdzie wobec niego obojętnie. Odkryty wał kardana i tylny wahacz udający sztywny tył to hołd dla klasyki i czasów, kiedy powstawały pierwsze jednoślady stanowiące wzór późniejszych cruiserów. Bazowa wersja tego BMW kosztuje 91 500 zł.

BMW R 18 Classic – klasyczny cruiser z szybą i kuframi

R18 Classic ma bardziej rozbudowaną formę, niż minimalistyczne R 18. Za to przypomina turystyczne customy tworzone na bazie cruiserów. Kufry boczne (stylizowane na skórzane sakwy), ogromna, dwuosobowa kanapa oraz koła o mniejszej średnicy z oponą o większym profilu dużo skuteczniej sprawdzą się w czasie dostojnych, nawet dłuższych wycieczek.

BMW R 18 Classic
BMW R 18 Classic

Dodatkowa szyba przednia oraz halogeny mocowane z boku reflektora to nie tylko przydatne gadżety, ale wyraźny ukłon w stronę klasycznych turystyków. Podobnie w przypadku układu wydechowego, który jest mniejszy i zapewnia poprawioną poręczność przy montażu sakw czy w złożeniach, w czasie jazdy po winklach. Jednak mimo bardziej „dalekodystansowego” wyposażenia, wciąż posiadamy motocykl czerpiący garściami z historii marki. Silnik o mocy 91 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 158 Nm przy 3000 obr./min. zapewnią pojazdowi wraz z pasażerem i bagażem świetne osiągi przy zachowaniu dużego komfortu jazdy. Aż chce się planować wakacyjną trasę! Ceny zaczynają się od 102 000 zł.

BMW R 18 Classic
BMW R 18 Classic

BMW R 18 B – dynamiczny motocykl Bagger z niską szybą

BMW R 18 B to Bagger. Czym są baggery? Powstały w USA poprzez tuning amerykańskich krążowników, mający poprawić prowadzenie i osiągi najcięższych modeli turystycznych. A więc typowy bagger musi mieć spore koło przednie, kufry boczne (najlepiej o opadającej linii łączącej się z błotnikiem), niską szybę oraz mocny silnik pozwalający na dynamiczną jazdę. A przy tym nieco twardsze zawieszenie. Takie pojazdy przy sporym potencjale do turystyki prowadzą się znacznie lepiej i chętniej zmieniają kierunki niż motocykle wyposażone w pełen zestaw kufrów oraz wszelkie zbędne do szybszej jazdy, dodatki poprawiające komfort. W przypadku BMW R 18 B oczywiście nikt nie przerabiał żadnego modelu poprzez demontaż części. Od początku motocykl był zaprojektowany tak, by wyglądał na typowego baggera przy zachowaniu maksymalnego, możliwego komfortu.

BMW R 18 Bagger

Oczywiście w tym wypadku, projekt ma celować przede wszystkim w gusta miłośników tego nurtu, a najwięcej z nich znajdziemy w USA. I tak, zamiast szprychowych kół zastosowano aluminiowe z polerowanymi rantami, z przodu o dużej średnicy (19”). Siodło, choć dwuosobowe kształtem zdradza sportowy charakter pojazdu tworząc w miejscu pasażera aerodynamiczny garb.

Obszerna osłona z niższą szybą (chociaż ukształtowaną tak, by jak najskuteczniej chronić kierowcę) i brak kufra centralnego wyraźnie nawiązują do stylu. Pojazd wygląda tak, jakbyśmy mieli nim dojechać na tor wyścigowy, wyjąć z kufrów kombinezon i chwilę później wziąć udział w wyścigach baggerów naklejając tylko numer startowy na którymś z kufrów. Świetna robota! BMW R 18 B kosztuje od 124 000 zł.

BMW R18 Transcontinental – luksusowy motocykl cruiser do podróżowania

Komfort, styl, solidność, najnowocześniejsza technologia ukryta pod klimatycznym designem? Dokładnie taki jest BMW R 18 Transcontinental. Olbrzymi, 24-litrowy zbiornik paliwa, wielkie błotniki, obszerna osłona czołowa oraz trzy pełnowymiarowe kufry to nie wszystko. Perfekcyjne, mięsiste fotele wraz z wygodnym oparciem dla pasażera zwiastują, że w trakcie podróży będzie naprawdę komfortowo. Mnóstwo dodatków, automatycznie poziomujące zawieszenie oraz potężny silnik z mnóstwem momentu obrotowego sprawiają, że nawet najdłuższa podróż wydaje się zaledwie przejażdżką po okolicy i nie robi na pasażerach najmniejszego wrażenia.

BMW R 18 Transcontinental

Motocykl jest fenomenalnie wygodny, szczególnie, jeśli w naszym planowaniu podróży stawiamy na doznania, ciekawe widoki, trasy, a nie tylko czas przejazdu. Niewielkie zużycie paliwa i świetna charakterystyka silnika będą sprzymierzeńcem kierowcy. Przyjemność podróżowania poprawić może także zestaw audio sygnowany marką Marshall. Ceny R 18 Transcontinental startują z pułapu 129 500 zł.

BMW R 18 – który model wybrać?

Wszystkie wspomniane modele mają bardzo bogatą listę wyposażenia podnoszącego funkcjonalność, komfort, styl lub poprawiającego wrażenia akustyczne. Personalizacja motocykla wydaje się nieograniczona. W zależności od modelu możemy wybrać różne kierownice, felgi, tłumiki, siedzenia, wyposażenie elektroniczne, pakiety komfortu, dodatki, uchwyty, specjalną obróbkę detali takich, jak np. pokrywy głowic silnika, a nawet torby do kufrów.

BMW R 18
BMW R 18

Od początku polityka BMW zakładała, że w R 18 personalizacja będzie najbardziej zaawansowana w segmencie „Heritage”. W końcu prawdziwy cruiser powinien posiadać nie tylko dodatki, ale być osobiście dopasowany pod gusta właściciela – w tym przypadku bez utraty gwarancji! Najważniejsze jednak, że baza motocykla, posiadająca blisko 100 lat doświadczenia i sukcesów w budowie jednośladów, procentuje na tyle, że kupując R 18 – wybieracie legendę. Nie ma chyba na rynku motocykla, który czerpie garściami z własnej historii i tradycji tak bardzo, ale w tak nowoczesny sposób.

Roadshow – jazdy testowe BMW R 18

Gamę modeli R 18 będziecie mogli przetestować już wkrótce na imprezie „Roadshow” organizowanej przez lokalnych dealerów marki. Wśród dostępnych testówek będą cztery. Trzy z nich to modele z najbogatszym wyposażeniem dostępnym za dopłatą, ale całkowicie seryjne. Czwarty to custom zbudowany z wykorzystaniem podzespołów R 18. Imprezy Roadshow będą trwały do 17 lipca w całej Polsce.

Więcej szczegółowych informacji znajdziecie już na specjalnej stronie BMW R 18 Roadshow, a poniżej mamy dla Was to, co najważniejsze, czyli terminy poszczególnych dni testowych:

  • 5-7 maja 2022 – Warszawa – BMW Motorrad Auto Fus Group
  • 12-13 maja 2022 – Dolny Śląsk – BMW Motorrad Team
  • 12-14 maja 2022 – Warszawa – BMW Motorrad Inchcape
  • 20-21 maja 2022 – Rzeszów – BMW Motorrad ZK Motors
  • 21-22 maja 2022 – Szczecin – BMW Motorrad Bońkowscy
  • 27-29 maja 2022 – Łódź – BMW Motorrad Liberty Motors Łódź
  • 28-29 maja 2022 – Piaseczno – BMW Motorrad Liberty Motors Piaseczno
  • Kolejne miejsca i terminy lipcowe pojawią się na stronie BMW R 18 Roadshow.

Jazdy testowe BMW R 18

Możesz też odwiedzić swój najbliższy salon BMW Motorrad! Przekonaj się sam, jak jeździ potężny cruiser ze stajni BMW. Zapisz się na jazdy testowe R 18 w wersji podstawowej, możesz także przejechać się R 18 Classic, a także wziąć na przejażdżkę R 18 Transcontinental.

BMW R 18 - jazdy testowe
BMW R 18 – jazdy testowe

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany