Spis treści
KTM, w 30. rocznicę premiery pierwszego Duke’a pokazał nowy model z nowym silnikiem – 990 Duke. Producent twierdzi, że to najlżejszy, najostrzejszy i najbardziej nastawiony na osiągi naked klasy średniej, jaki kiedykolwiek opuścił bramy KTM.
O tym motocyklu usłyszeliśmy po raz pierwszy mniej więcej dwa lata temu, przy okazji pierwszych testów. KTM zawsze dbało, by tu i ówdzie pojawiły się jakieś „szpiegowskie” zdjęcia. Dopiero teraz jednak możemy dokładnie przyjrzeć się pracy wykonanej przez inżynierów i stylistów z Mattighofen.
Bardziej agresywny silnik
Silnik, który trafił do ramy 990 Duke to unowocześniona wersja jednostki stosowanej w 890 Duke R. Producent nie tylko powiększył pojemność, zastosował także agresywniejsze profile wałków rozrządu i dłuższe czasy otwarcia zaworów. Nowy motor ma pojemność 947 cm3.
Nowa rama i wahacz
990 Duke waży 179 kg. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu zupełnie nowej sztywnej ramy kratownicowej z rur stalowych i nowej konstrukcji wahacza. Podwozie oparto z przodu na widelcu WP APEX 43 mm o skoku 140 mm oraz amortyzatorze gazowym WP APEX Monotube z nową, lżejszą sprężyną z tyłu. Zawias ma możliwość regulacji kompresji i odbicia z przodu i napięcia wstępnego sprężyny z tyłu.
Na felgach pożyczonych z 1290 Super Duke R EVO (17 cali) zamontowano opony Bridgestone S22. Hamulce to 4-tłoczkowe zaciski promieniowe (sterowane promieniową pompą) na dwóch pływających 300 mm tarczach z przodu i zacisk z tarczą 240 mm z tyłu. Układ wydechowy pochodzi od Akrapovica – jest zupełnie nowy, wykonany ze stali nierdzewnej i kompletny, od kolektora do tłumika.
Pięć trybów jazdy
KTM 990 Duke otrzymał pięć trybów jazdy, trzy w standardzie, dwa w opcji:
- Rain, który zmniejsza moc przy zastosowaniu maksymalnych ustawień kontroli trakcji i zapewnia najbardziej płynną reakcję rolgazu.
- Street uwalnia pełną moc, oferuje domyślną reakcję rolgazu i ustawienia kontroli trakcji odpowiednie do jazdy ulicznej. Możliwe jest unoszenie przedniego koła w niewielkim zakresie.
- Sport zapewnia pełną moc, bardziej bezpośrednią reakcję rolgazu i zmniejszoną kontrolę trakcji; umożliwia niewielki uślizg tylnego koła i maksymalne uniesienie przedniego koła; zapewnia maksymalne przyspieszenie.
- Opcjonalny tryb Performance pozwala w pewnym stopniu spersonalizować ustawienia systemów kontroli trakcji i działania rolgazu. W tym trybie możliwe jest użycie funkcji Launch Control.
- Opcjonalny tryb Track oferuje taki sam poziom personalizacji jak tryb performance, plus dodatkowe funkcje, które przydają się podczas wyścigu. Kierowca ma na wyświetlaczu do dyspozycji dodatkowe informacje, w tym czasy okrążeń i dane telemetryczne. Możliwe jest wyłączenie systemu anti-wheelie i włączenie funkcji Launch Control. Tempomat i łączność ze smartfonem są wyłączone.
Panie ile za ten motór?