Już od roku 2023 samochodowe systemy bezpieczeństwa będą musiały zauważać motocyklistów, aby uzyskać pełny wynik w Euro NCAP!

Organizacja niedochodowa Euro NCAP, która weryfikuje poziom bezpieczeństwa samochodów i wystawia im popularne “gwiazdki”, już od 2023 roku doda nowe kryterium testów. Zweryfikowane zostanie, czy systemy samodzielnego hamowania oraz utrzymania w pasie ruchu (Autonomous Emergency Braking oraz Lane Support Systems) są w stanie wykryć i poprawnie zareagować na motocykle.

Geneza problemu – niepokojące badania dotyczące ADAS

Motocykle często są niewykrywane przez czujniki samochodowych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (ADAS – advanced driver assistance systems) lub reakcja systemów jest nieodpowiednia.

W roku 2016 agencja RDW (Niderlandzki Urząd ds. Pojazdów) przeprowadziła badanie. Wykazało ono, że nowoczesne systemy wspomagające kierowcę (jak adaptacyjne tempomaty) są w stanie zauważyć motocyklistów, ale gdy motocykle poruszały się blisko skraju pasa ruchu, tempomaty adaptacyjne nie były w stanie zareagować poprawnie.

W wielu przeprowadzonych testach kierowca musiał przejąć kontrolę nad samochodem, aby uniknąć kolizji.

Od tamtego czasu RDW wraz z FEMA (Federacja Europejskich Związków Motocyklowych) walczą na poziomie europejskim oraz globalnym, aby motocykle zostały wzięte pod uwagę w standardach testów bezpieczeństwa.

Testy już w 2023 roku

Pięć gwiazdek wydawanych przez Euro NCAP jest wyznacznikiem tego, czy samochód jest bezpieczny zarówno dla pasażerów, jak też np. przechodniów.

Euro NCAP ogłosiło, że od 2023 w procedurze weryfikowania bezpieczeństwa samochodów pojawi się nowy element polegający na teście systemów zwanych AEB/LSS VRU.

AEB = Autonomous Emergency Braking = autonomiczne hamowanie awaryjne;
LSS = Lane Support Systems – systemy utrzymania w pasie ruchu;
VRU = Vulnerable Road Users – niechronieni uczestnicy ruchu.

Systemy AEB mają za zadanie samodzielnie hamować po wykryciu przeszkody lub ostrzegać kierowcę dźwiękowo, aby rozpoczął hamowanie. Systemy LSS wspierają kierowcę w utrzymaniu pasa ruchu poprzez dźwięk lub wibrację z odpowiedniej strony lub poprzez autonomiczną kontrolę układu kierowniczego. Systemy z dopiskiem VRU mają szczególnie wykrywać niechronionych użytkowników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów, czy motocyklistów.

Euro NCAP opublikowało już protokoły [link do PDF] testowania systemów pod względem pieszych, rowerzystów i motocyklistów.

Makieta motocykla na jeżdżącej platformie, do testów.

Jak wygląda testowanie systemów wykrywających motocyklistę?

Aby takie testy mogły się odbyć, trzeba było zaprojektować jeżdżące makiety motocykli (a także rowerów i pieszych). Jedna z firm zbudowała małą, jeżdżącą platformę, na której montuje się piankową makietę motocykla. W reklamie tejże platformy przy okazji zaprezentowane zostały przykładowe formy testowania.

Ciekawy materiał, zobaczcie (a przynajmniej przeklikajcie) film:

Należy się cieszyć!

Z wprowadzenia powyższych testów powinniśmy się wszyscy cieszyć! To pokazuje, że Euro NCAP (czyli organizacja, która znacznie przyczyniła się do poprawienia bezpieczeństwa samochodów) realnie podchodzi do zagadnienia bezpieczeństwa motocyklistów.

Systemy wspomagające kierowcę dostępne są w coraz większej liczbie samochodów, także ze średnich kategorii cenowych. Chęć producentów do zdobycia 5 gwiazdek Euro NCAP spowoduje, że systemy słabej jakości, a więc te ignorujące motocyklistów, znikną z rynku.


Więcej w Porady, Technika Jazdy, Wyróżnione
Jakiego nakeda wybrać? Przegląd motocykli street od Suzuki

Motocykl naked cechuje się najczęściej brakiem owiewki, ale zawsze gwarantuje wysoką uniwersalność. A więc jakiego nakeda Suzuki wybrać? Zerknijmy na...

Zamknij