BMW R 1300 GS już oficjalnie. Zdjęcia, dane techniczne, najważniejsze cechy - Motogen.pl

Aż 12 kg schudł R 1300 GS w porównaniu do poprzednika. Ma także bardziej kompaktowy silnik ze skrzynią zamontowaną pod nim, a także ramę stalowo-aluminiową zamiast rurowej stalowej. A to dopiero początek nowości.

Bez wahania można określić BMW R 1300 GS najważniejszym motocyklem na rynku. Nie każdemu się on spodoba, nie każdy z pewnością będzie mieć ochotę nim jeździć, ale zdecydowanie każdy o nim słyszał. BMW przyzwyczaiło nas do tego, że kolejne modele tej serii były benchmarkiem dla klasy adventure.

BMW określa BMW R 1300 GS jako „następny poziom GS” i zdecydowanie można się z tą tezą zgodzić. Nowy silnik bokser, nowe zawieszenie i mniejsza masa oznaczają jeszcze lepsze osiągi i poręczność, a tym, co natychmiast rzuca się w oczy, jest zdecydowana poprawa sylwetki – po czołgowym designie poprzednika nie zostało tu śladu.

R 1300 GS – nowa, stalowo-aluminiowa rama

Nowy GS został zaprojektowany tak, by był sztywniejszy od poprzednika. W tym celu pożegnano ramę z rur stalowych i zastąpiono ją konstrukcją z arkuszy stalowej blachy, łączonej z odlewanym ciśnieniowo aluminium. Zmiany dotknęły także zawieszenia – na przód trafił całkiem nowy Telelever EVO z elastycznym elementem, na tył Paralever EVO, które, zdaniem producenta, zapewniają jeszcze lepszą precyzję kierowania i stabilność jazdy. W R 1300 GS, jako opcja, znalazło się także rozwiązanie znane z Harleya Pan Ameriki – adaptacyjna kontrola wysokości.

R 1300 GS – najmocniejszy silnik bokser

Sercem motocykla jest oczywiście chłodzony cieczą bokser o pojemności 1300 cm3. Dzięki zamontowaniu skrzyni biegów pod silnikiem, jednostka jest znacznie bardziej kompaktowa niż u poprzednika. Moc, jaką generuje to 145 KM (107 kW) przy 7750 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy to 149 Nm, osiągane przy 6500 obr/min. BMW chwali się, że jest to najmocniejszy produkowany seryjnie bokser.

R 1300 GS – nowe zawieszenie DSA

W wyposażeniu standardowym znalazło się adaptacyjne półaktywne zawieszenie (DSA), do którego można dokupić wspomnianą regulację wysokości, ale także sportowe zawieszenie. W porównaniu do poprzedniej generacji (ESA), DSA idzie o krok dalej, łącząc dynamiczną regulację przedniego i tylnego zawieszenia z regulacją napięcia wstępnego sprężyny w zależności od wybranego trybu jazdy, warunków na drodze i stylu prowadzenia motocykla. Zawieszenie nowego GS ma o 20 mm większy skok.

R 1300 GS – cztery tryby jazdy w standardzie

W standardowym wyposażeniu nowy R 1300 GS znalazły się cztery (zamiast trzech, jak wcześniej) tryby jazdy, umożliwiające dostosowanie osiągów motocykla do indywidualnych preferencji kierowcy. Do zestawu ECO, Rain i Road dołączył teraz tryb Enduro zapewniający lepszą kontrolę nad motocyklem w terenie.

R 1300 GS – bogatsze wyposażenie

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowego R 1300 GS jest mały, diodowy reflektor zespolony w kształcie litery X. Zestaw składa się z dwóch jednostek LED dla świateł mijania i drogowych oraz czterech dodatkowych jednostek LED do świateł do jazdy dziennej i świateł pozycyjnych. W technologii LED wykonano także kierunkowskazy zintegrowane z handbarami (z przodu) i wkomponowane w lampę z tyłu. W opcji jest system Headlight Pro zmieniający kierunek światła w zależności od pochylenia motocykla.

Wyposażenie opcjonalne obejmuje asystenta jazdy, na którego składają się aktywny tempomat (ACC), system ostrzegania przed kolizją czołową (FCW) i system ostrzegania o zmianie pasa ruchu (SWW).

Nowy R 1300 GS dostępny będzie w tradycyjnym wariancie podstawowym Racingblue, a także trzech wariantach opcjonalnych – Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana.

BMW R 1300 GS – najważniejsze cechy

  • Nowo zaprojektowany bokser ze skrzynią biegów zamontowaną pod silnikiem, systemem shift-cam
  • Natychmiastowa reakcja na rolgaz w całym zakresie obrotów silnika, niewielkie zużycie paliwa i emisja spalin, korzystny przebieg momentu obrotowego
  • Parametry silnika: 145 KM przy 7 750 obr/min i 149 Nm przy 6500 obr/min.
  • Waga: 237 kg
  • Zintegrowany ABS Pro w standardzie
  • Cztery tryby jazdy w standardzie – Eco, Road, Rain i Enduro
  • Kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), asystent dynamicznego hamowania (DBC) i kontrola ruszania pod górę (HSC) w standardzie
  • Redukcja masy o 12 kg w porównaniu do poprzedniego modelu
  • Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie
  • Rama główna i pomocnicza z odlewanego ciśnieniowo aluminium
  • Keyless Ride i podgrzewane manetki w standardzie
  • Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako opcja
  • Miejsce na ładowanie smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB
  • Kolorowy ekran TFT o przekątnej 6,5 cala
  • Kilka wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne
  • System ostrzegania przed kolizją czołową (FCW)
  • Atrakcyjny wariant podstawowy Racingblue i trzy warianty dodatkowe
  • Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie
  • Podwyższenie kierownicy o maksymalnie 30 mm jako wyposażenie opcjonalne
  • Aplikacja BMW Motorrad w standardzie
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie
  • Headlight Pro z adaptacyjnym światłem skrętu jako wyposażenie opcjonalne
  • Nowe reflektory matrycowe LED w standardzie.
  • Ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu (SWW)
  • Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC),
  • Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu i sportowe zawieszenie w opcji
  • Połączenie alarmowe jako wyposażenie opcjonalne

BMW R 1300 GS – film

BMW R 1300 GS – zdjęcia

7 komentarzy

  1. Anonim

    237kg ale bez podstawki centralnej, zaczepów do kufrów, bagażnika, z lekkim akumulatorem i jakimś małym płaskim siedzeniem pasażera

    Odpowiedz
  2. Tadeusz

    Porażka, wykastrowali GSa, robiąc z niego japończyka. Szkoda, bo ten model miał zawsze swój charakter. Teraz nawet na niego nie spojrzę, chociaż GSami jeżdżę od 15 lat. Następnym motocyklem będzie Tenera, charakter ten sam za to za 2/3 ceny. Naprawdę szkoda.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany