ADAC zbadał kamizelki odblaskowe. Wyniki? Katastrofa – większość to zwykłe żółte atrapy - Motogen.pl

Wkładając kamizelkę odblaskową oczekujemy, że poprawi ona naszą widoczność na drodze. Jak wynika jednak z badania, przeprowadzonego przez ADAC, to tylko pobożne życzenia, bo większość kamizelek to zwykły żółty materiał, który nie odbija światła w ogóle.

Kamizelka odblaskowa to obowiązkowe wyposażenie pojazdu w wielu krajach. Także wielu motocyklistów, z troski o własne bezpieczeństwo, decyduje się używać ich podczas jazdy. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez niemiecki ADAC, większość takich kamizelek to zwykły szajs.

Normy dla takiej kamizelki regulują ISO 20471 i DIN 1150, gdzie określone są m.in. minimalna powierzchnia i rozmieszczenie odblasków. Kamizelka powinna mieć barwę czerwoną, żółtą lub pomarańczową, charakteryzować się także określoną siłą odbicia światła. Dla zwykłego nabywcy sprawdzenie większości tych parametrów może być bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe, dlatego zwykle polegamy na informacjach i obietnicach producenta. O tym, jak dalekie bywają one od prawdy, mówią wyniki badania ADAC.

Większość z 14 zbadanych kamizelek odblaskowych nie zapewniało wystarczającej siły odbicia światła lub też, mówiąc precyzyjniej, nie odbijały światła w ogóle. Kamizelka taka nie zapewnia żadnej ochrony w ciemności, a ponieważ wierzymy, że tak jest, może okazać się śmiertelnym zagrożeniem.

Test przeprowadzony przez ekspertów ADAC obejmował dwa etapy – pierwszy to porównanie jej z kartą referencyjną zawierającą trzy obszary świetlne o różnej intensywności. Przy użyciu specjalnych okularów inspektor mógł stwierdzić faktyczny poziom odbicia światła przez kamizelkę. W tym pierwszym teście pięć testowanych kamizelek nie było w stanie nawet zbliżyć się do jasności najsłabszej powierzchni odniesienia z karty referencyjnej.

Etap drugi to testy w certyfikowanym laboratorium świetlnym, które potwierdziły wyniki pierwszego etapu niemal w stu procentach. Jedynym wyjątkiem była kamizelka dziecięca LETTO & TAILOR, która nie przeszła pierwszego testu, a zmieściła się w drugim.

Test ADAC kamizelki odblaskowe, które pomyślnie przeszły testy

  • RAU
  • Cartend 73754
  • OK Cars
  • Inconnu
  • Volkswagen
  • ADAC dla dzieci
  • ADAC reklamowa Jumo
  • LETTO & TAILOR druga partia

Test ADAC – kamizelki odblaskowe, które nie przeszły testów

  • ZDQC
  • XIWUPO
  • NVIYAM
  • Yobooom
  • TK Group Timo Klingler
  • LETTO & TAILOR pierwsza partia

W niektórych przypadkach kamizelki kupowane były w kilku sztukach lub kompletach.

Sprawdź swoją kamizelkę samodzielnie

Jeśli chcesz sprawdzić, czy twoja kamizelka faktycznie odbija światło, eksperci ADAC zalecają szybki test. Włącz latarkę i trzymaj ją blisko głowy. Następnie skieruj strumień światła na kamizelkę odblaskową. Jeśli odblask jest dobrze widoczny z co najmniej trzech metrów i wydaje się mocno świecić na biało, kamizelkę można stosować w ruchu drogowym.

źródło: ADAC

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany