Spis treści
Zgłoszenie zbycia / sprzedaży motocykla, czy zakupu / kupna pojazdu przez internet to wyjątkowo łatwa sprawa. Podpowiadamy jak i gdzie to zrobić.
Kara od 200 do 1000 zł
Przede wszystkim warto wiedzieć dlaczego zgłoszenie zakupu/sprzedaży jest ważne. Obowiązek ten istniał od dawna, jednak (w ramach walki z nieuczciwymi handlarzami) wprowadzona została kara od 200 do 1000 zł za niezgłoszenie kupna/sprzedaży w ciągu 30 dni od daty transakcji.
Dziś, w związku ze stanem epidemiologicznym, wydziały komunikacji informują, że termin odroczony został w całej Polsce do końca 2020 roku. Warto zweryfikować tę informację w swoim wydziale… Na szczęście zgłoszenia można dokonać przez internet, aby mieć to z głowy.
Zgłoszenie przez internet – profil zaufany
Zgłoszenie sprzedaży jest wyjątkowo łatwe. Sam zrobiłem to dziś (sprzedałem niedawno samochód, ale dla motocykla proces jest identyczny) i dzielę się wiedzą.
Aby wszystko poszło jak z płatka, potrzebny jest profil zaufany. To całkiem przydatne narzędzie – a tym bardziej dziś, w realiach epidemii. Profil Zaufany zakłada się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, często za pomocą własnego konta bankowego online.
W związku z zakupem lub sprzedażą pojazdu, mamy kilka możliwości różnych działań. Można zgłosić zbycie. Można zarejestrować pojazd przez internet – o tym już pisaliśmy. Można też zgłosić zakup – w takim przypadku urząd jest poinformowany o zakupie, kara nie obowiązuje, a Ty jeździsz na „starych” numerach rejestracyjnych.
Procedura zgłoszenia zbycia lub zakupu
Wchodzisz na odpowiednią stronę rządową, czyli na: gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne. Dalej zgodnie z instrukcjami: Start.
Można zgłosić sprzedaż lub zakup. Procedura wygląda niemalże identycznie. Załóżmy, że zgłaszamy sprzedaż – zbycie. Następnie zaznaczasz odpowiedź dotyczących danych – skoro Ty zgłaszasz, to pewnie są tam Twoje dane: tak. W kolejnym kroku klikasz „wyślij zgłoszenie” i…
System przekierowuje do podstrony „Twoje pojazdy”. Jeżeli Twój Profil Zaufany działa, to są tam wszystkie Twoje pojazdy. Przy motocyklu lub samochodzie, który właśnie sprzedałeś, kliknij po prawej stronie „Zgłoś zbycie pojazdu”. W ten sposób automatycznie wypełniła się kolumna z danymi w pierwszej zakładce zgłoszenia.
Podaj jeszcze datę zbycia, czyli datę zgodą z umową sprzedaży. (Od tej daty liczony jest termin ewentualnej kary administracyjnej – zazwyczaj 30 dni, w sytuacji epidemiologicznej do końca 2020 roku.)
Druga zakładka: Twoje dane (sprzedawcy) oraz dane nabywcy, któremu sprzedałeś pojazd. Wypełnij zgodnie z tym, co posiadasz w umowie sprzedaży. Jeżeli nabywca miał współwłaściciela, użyj funkcji „dodaj kolejnego nabywcę pojazdu”.
Trzecia zakładka: Załącznik – jest niezbędny. Tutaj należy wysłać potwierdzenie sprzedaży, czyli umowę sprzedaży, darowizny, fakturę VAT, itp, w formie elektronicznej – wystarczy zwykły skan lub zdjęcie smartfonem.
Dane urzędu – wpisujesz tutaj dane starostwa lub wydziału komunikacji zgodne z miejscem zamieszkania (nie zameldowania!). Wpisz pierwsze litery, a system wypełni je precyzyjnie.
Czwarta zakładka: weryfikujesz wszystkie dane ze zgłoszenia. Jeżeli są poprawne, wystarczy podpisać się profilem zaufanym. System przeprowadzi Cię przez ten proces, najprawdopodobniej potrzebne będzie zalogowanie się do swojego banku.
I z głowy. Możesz też zalogować się do oficjalnego „Mój GOV” za pomocą Profilu Zaufanego, gdzie znajdziesz historię wszystkich wniosków, czy potwierdzenia ich złożenia.
Pamiętaj też o OC!
Po sprzedaży motocykla, samochodu, czy innego pojazdu, pamiętaj także, aby poinformować o tym swojego dotychczasowego ubezpieczyciela OC (a także AC). To bardzo proste – najczęściej wystarczy zwykła wiadomość mailowa z umową jako załącznik lub krótki formularz, w którym wpisuje się dane z umowy sprzedaży, także z umową w załączniku. Sprawdź to na stronie swojego ubezpieczyciela.
Zobacz też: Jeżeli dopiero przygotowujesz się do sprzedaży lub zakupu motocykla, na pewno przyda Ci się umowa kupna sprzedaży motocykla do pobrania.
Zostaw odpowiedź