Aprilia Shiver 900: prawie-power naked z pewnymi cechami streetfightera to jeden z najbardziej niedocenionych motocykli na rynku. Wciąż cieszy się niewielką popularnością, a szkoda, bo ma wszelkie „papiery” na sukces…

Design

Aprilia Shiver 900 za sprawą ostrych linii wygląda rasowo, a także zdecydowanie agresywnie. Kratownicową ramę pomalowano na czerwono co świetnie harmonizuje z takimiż dodatkami w silniku, kołach, niciach siedzenia i karoserii. Dwa duże, efektownie brzmiące tłumiki umieszczono pod siedzeniem. Pod silnikiem znajdziemy duży spojler, wyglądający jak z najlepszych streetfighterów z końca XX w. Po boku zbiornika paliwa umieszczono spore wloty, a na baku dumną naklejkę „Aprilia 54 World Titles”, co mówi samo za siebie!

Aprilia Shiver 900, lewy bok
Aprilia Shiver 900; lekka, zwinna i agresywna!

Mimo, że Shiver 900 wygląda na rasowego streetfightera, nie został pozbawiony cech przydatnych na co dzień. Jakich? Niewielkiego schowka mieszczącego fabryczne narzędzia, łatwo dostępnego amortyzatora (z prawej strony, pod siedzeniem), czy uchwytu pasażera.

Technika

Motocykl napędzany jest L-twinem o pojemności 896 ccm, mocy 95 KM przy 8750 obr./min. oraz maksymalnym momencie 90 Nm przy 6500 obr./min. W połączeniu z masą 218 kg (gotowy do jazdy), osiągi będą wystarczające do dynamicznej jazdy. Sterowanie przepustnicą, tradycyjnie już dla Aprilii, powierzono systemowi Drive-by-Wire, czyli elektronice „spełniającej funkcję” linek oraz manetki gazu. Trzy tryby pracy definiują charakterystykę motocykla (agresywny Sport, łagodniejszy Touring i zmniejszający moc do 70 KM, Rain). Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą precyzyjnej, sześciobiegowej przekładni, a finalnie łańcuchem.

Aprilia Shiver 900 silnik, amortyzator
Silnik i łatwo dostępny amortyzator z prawej strony…

Motocykl wyposażono w dwukanałowy, wyłączany ABS oraz, także odłączaną, kontrolę trakcji. W przednim zawieszeniu zastosowano widelec upside-down, z tyłu amortyzator umieszczony niesymetrycznie, z prawej strony. W założeniu ma ułatwiać dostęp oraz być mniej narażony na nagrzewanie przez układ wydechowy. Obydwa posiadają pełną regulację. Zadania wytracania prędkości powierzono czterotłoczkowym zaciskom radialnym współpracującym z tarczami 320 mm (z przodu) oraz pojedynczemu zaciskowi a także tarczy 240 mm przy tylnym kole. Przewody hamulcowe są w stalowym oplocie.

W akapicie technika warto wspomnieć jeszcze o wyświetlaczu TFT 4,3 cala, który jest czytelny, ma mnóstwo wskazań, automatycznie przechodzi w tryb nocny oraz posiada funkcję do zintegrowania z telefonem, nawigacją oraz interkomem. Wówczas otrzymamy komunikat o nieodebranym połączeniu, bądź w przypadku nawigacji, o konieczności np. skrętu w lewo.

Jazda

Dobra, dość teorii – i tak wyczytacie ją z danych technicznych. Rozpoczynamy jazdę. Dźwięk silnika zwala z nóg. W końcu to niemalże litrowy silnik V2! Na seryjnych tłumikach odgłos pracy jednostki napędowej jest basowy, mięsisty, ale nieco zbyt wytłumiony. Podczas redukcji i dojeżdżania do świateł z przymknięciem gazu, zdarzają się strzały. Agresja w definicyjnej formie. To nam się bardzo podoba…

Aprilia Shiver 900 jazda
Tłumiki pod siedzeniem – znak szczególny Shivera 900…

Prowadzenie Aprilii Shiver 900 to sama przyjemność. Motocykl sprawia wrażenie lekkiego z mega fajnym, neutralnym rozkładem mas. Szybkie zmiany kierunku odbywają się intuicyjnie, ważne, żeby prowadzący nie przeszkadzał w tym Shiverowi. Znaczy żeby nie był najsłabszym ogniwem zestawu kierowca-motocykl. Szybkie winkle to świetna przyjemność pod warunkiem odpowiedniego ciśnienia w ogumieniu. Aprilia, jak mało który motocykl jest na to wrażliwa. Warto często je monitorować. To zaprocentuje lepszym odczuwaniem i oczywiście prowadzeniem motocykla.

Na następnych stronach znajdziecie wrażenia z jazdy, dane techniczne, naszą opinię oraz galerię…