Inteligentne połączenie alarmowe w motocyklu może zadecydować o życiu lub śmierci. Po wypadku, połączenie ratunkowe sprawi, że służby ratunkowe pojawią się na miejscu zdarzenia o 45-50% szybciej. Pierwszym systemem alarmowym w motocyklach jest eCall od BMW – jak to działa?

Zawsze, gdy wydaje nam się, że motocykle już nie mogą być bezpieczniejsze, ponieważ mają wszystkie możliwe do zastosowania systemy, pojawia się kolejny innowator. Firma BMW Motorrad znana jest z wprowadzania najbardziej wyrafinowanych rozwiązań – jednym z nich jest eCall, czyli Inteligentne Połączenie Alarmowe SOS.

SOS motocykl bmw przycisk

Czy połączenie alarmowe jest w ogóle potrzebne?

Czy to jest w ogóle potrzebne? Przykładu szukać nie trzeba daleko – na rynku samochodowym. System eCall pojawił się po raz pierwszy w samochodach BMW w Europie w 1999 roku. Od tamtego czasu rozpowszechnił się znacznie, a także wielokrotnie udowodnił swoją przydatność. Do tego stopnia, że od 2018 roku eCall jest obowiązkowym systemem w nowych samochodach.

W motocyklach BMW pojawił się po raz pierwszy w 2017 roku, a BMW Motorad jest pierwszym producentem motocykli oferującym taki system jako wyposażenie fabryczne. Do czego służy eCall i jak go użyć?

Video prezentacja sytemu BMW eCall

eCall – o co chodzi?

Podczas wypadku motocyklowego najważniejsze są zdrowie i życie, a w tym przypadku liczy się każda sekunda i minuta. Inteligentne połączenie alarmowe eCall wykrywa wypadek, następnie (zgodnie z trzema scenariuszami) łączy się z centrum obsługi eCall oraz ze służbami ratunkowymi. Badania wykazały, że dzięki systemom eCall służby ratunkowe mogą pojawić się na miejscu wypadku od 40 do 50% szybciej.

ecall sos polączenie alarmowe

Jak działa inteligentne połączenie ratunkowe eCall?

System w całości (wraz z mikrofonem i głośnikiem) zlokalizowany jest przy prawej manetce kierownicy. Znajduje się tam przycisk służący do rozpoczęcia lub zakończenia połączenia. System eCall współpracuje z czujnikami w motocyklu, a więc rozpoznaje lokalizację pojazdu, ale także jego przechylenie, kierunek, czy prędkość przy zdarzeniu. Identyfikuje także skalę wypadku. Dzięki kompletnym danym, służby bezpieczeństwa mogą łatwiej dotrzeć w trudne miejsca – znają na przykład kierunek wypadnięcia z drogi lub miejsce wypadku w jeździe przełajowej, czy też dokładne umiejscowienie na autostradzie.

Poza zwykłym przesłaniem danych lokalizacyjnych, według procedur konsultant eCall stara się nawiązać kontakt z kierowcą. System jednak potrafi rozpoznać typ zdarzenia – czy był to wstrząs motocykla po wjechaniu w dziurę; czy skok przy jeździe offroadowej; czy poważny wypadek z uderzeniem w przeszkodę. W razie potrzeby, służby ratunkowe wysyłane są na miejsce natychmiast. Motocyklista ma także możliwość manualnego wezwania służb. W krajach europejskich, a także w Polsce motocyklista łączony jest z obsługą eCall w swoim narodowym języku.

jak działa ecall sos bmw

Trzy schematy działania eCall

– Schemat 1: poważny wypadek

W przypadku wypadku groźnego, przy dużej prędkości lub z uderzeniem, połączenie aktywuje się automatyczne. Centrala eCall stara się nawiązać komunikację głosową z motocyklistą, jednak nie jest ona niezbędna. Jeżeli wypadek został przez system zakwalifikowany poważny, działania służb ratunkowych inicjowane są natychmiastowo.

– Schemat 2: mniej groźne zdarzenie

W przypadku mniej groźnych wypadków, jak na przykład uślizg przedniego koła przy niewielkiej prędkości, „inteligentne połączenie alarmowe” aktywuje się automatyczne, ale z niewielkim opóźnieniem. Dzięki temu motocyklista ma okazję na ręczne odwołanie połączenia alarmowego, jeżeli pomoc służb ratunkowych rzeczywiście jest zbędna. Jeżeli połącznie eCall nie zostanie anulowane, centrala próbuje nawiązać komunikację głosową w celu oceny skali wypadku.

– Schemat 3: aktywacja manualna

W sytuacjach alarmowych, motocyklista ma możliwość manualnego aktywowania systemu eCall – na przykład w celu wezwania służb ratunkowych dla innych poszkodowanych w wypadku drogowym. Aby ręcznie aktywować eCall, należy nacisnąć i przytrzymać przycisk SOS na kierownicy. Nawiązywane jest połącznie z centralą eCall w celu ustalenia szczegółów zdarzenia. Połączenie można anulować poprzez naciśnięcie przycisku SOS lub wyłączenie stacyjki. Manualna aktywacja eCall możliwa jest wyłączenie podczas zatrzymania, przy włączonej stacyjce.

przycisk polaczenia alarmowego bmw

Bezproblemowa obsługa

Aby aktywować system inteligentnego połączenia alarmowego eCall, motocyklista nie musi posiadać żadnej dodatkowej karty SIM. Nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z transmisją danych lub połączeniem. Za sprawą roamingu, połączenie eCall zrealizowane jest w dowolnym kraju, w obrębie dowolnej sieci, o najlepszym w danym momencie zasięgu. Dzięki obecności mikrofonu i głośnika, motocyklista nie musi posiadać żadnych dodatkowych urządzeń, jak kask z zestawem głośnomówiącym. Informacje o lokalizacji, przebiegu i stanie motocykla są przetwarzane i przesyłane dzięki systemowi czujników motocykla. Informacje lub dane o użytkowniku nie są gromadzone lub przechowywane. Przykładowo nie stosuje się rozpoznawania prędkości czy ciągłych zapytań o lokalizację.

sos na kierownicy bmw ecall

Czy warto?

W większości modeli BMW Motorrad, system ratunkowy eCall dostępny jest jako wyposażenie dodatkowe. Według nas eCall jest wspaniałym wynalazkiem i życzymy, aby nigdy nikomu nie był potrzebny. Jeżeli jednak dojdzie do wypadku, system eCall może okazać się elementem niezbędnym, wręcz decydującym… Jesteśmy przekonani, że nie warto nie zdecydować się eCall przy wybieraniu nowego BMW.

przycisk ecall polaczenie ratunkowe bmw motorrad
Więcej w Sponsorowane
[Test] Aprilia Shiver 900: prawie-power naked dla wymagających (dane techniczne, opinia, wady/zalety)

Aprilia Shiver 900: prawie-power naked z pewnymi cechami streetfightera to jeden z najbardziej niedocenionych motocykli na rynku. Wciąż cieszy się...

Zamknij