Aprilia Tuareg 660 to jeden z najciekawszych motocykli tego roku. Ukrywa w sobie wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych – chociażby jak sprytna konstrukcja zbiornika paliwa, czy elektronika dopasowana do offroadu. Sprawdź 7 ciekawostek!

Aprilia Tuareg 660 jest bez zawahania jedną z ciekawszych i najważniejszych premier z przełomu lat 2021 i 2022. Włoski producent postanowił zrobić poważne zamieszanie w segmencie średnich, uniwersalnych motocykli adventure. Sprawa jest tym bardziej ciekawa, gdyż motocykle wspomnianej kategorii są pożądane wśród motocyklistów, a propozycji wcale nie ma zbyt wiele.

W sezonie 2022 do salonów wjeżdża więc Aprilia Tuareg 660, motocykl niezwykle zaawansowany technologicznie, zaprojektowany z dbałością zarówno o detale, jak też twardo trzymający się założeń konstrukcyjnych. Waży niewiele, bo tylko 204 kg w stanie gotowym do jazdy, a potrafi wziąć na pokład solidne obciążenie. Tuareg 660 łączy dwa światy: w offroadzie zapewnia możliwości niemal porównywalne z lekkimi, jednocylindrowymi maszynami enduro; a na asfalcie gwarantuje dynamikę w zakrętach i wysoki komfort dalekich podróży.

Tuareg 660 został ciepło przyjęty na rynku zarówno przez motocyklistów, jak i przez dziennikarzy. A Ty odwiedziłeś już swój najbliższy salon Aprilia? Widziałeś Tuarega 660 na żywo? Zapisałeś się na jazdę testową? A może czekasz na dostawę swojego wymarzonego egzemplarza? Przeczytaj o siedmiu ciekawostkach technicznych, którymi Aprilia Tuareg 660 zachwyca i zaskakuje.

1 – Zupełnie nowa rama „heavy duty”: Aprilia Tuareg 660 2022

Konstruując Aprilię Tuareg 660, inżynierowie nie działali przypadkowo – mieli jasno nakreślone cele. Jednym z nich było osiągnięcie wysokiej wytrzymałości podwozia.

Rama zbudowana jest z rur stalowych i odlewanych płaskowników. Zastosowanie odpowiedniej struktury zagwarantowało wysoką wytrzymałość przy niskiej wadze. Tylna rama pomocnicza została przyspawana do ramy głównej, dzięki czemu cały motocykl (przy niewielkiej masie 204 kg w stanie gotowym do jazdy) potrafi wytrzymać obciążenie do 210 kilogramów. Dzięki temu podróżowanie z pasażerem i pełnymi kuframi nie stanowi żadnego wyzwania.

Tuareg 660 należy do tej samej rodziny, co sportowa Aprilia RS 660 oraz naked Tuono 660. Nie można jednak powiedzieć, że są to konstrukcje bliźniaczo identyczne. W odróżnieniu od modeli drogowych, Tuareg 660 posiada w ramie aż 6 punktów montażowych silnika, zwiększających wytrzymałość. Jednostka napędowa nie jest już elementem nośnym, ale wzmacniającym. Ponadto silnik jest ustawiony o 10° bardziej do pionu, dzięki czemu ograniczony jest efekt myszkowania (oś obrotu „yaw”) motocykla oraz poprawia się zwrotność w ciasnych zakrętach. Dla zapewnienia trakcji znacznie wydłużono także wahacz tylnego koła.

2 – Aprilia Tuareg 660: oświetlenie LED oraz aerodynamiczna konstrukcja owiewki

Jak przystało na nowoczesny motocykl z wyposażeniem klasy premium, oświetlenie to w pełni technologia LED. W przednim reflektorze ukrywa się automatyczne światło do jazdy dziennej o charakterystycznym dla Aprilii kształcie. Światła mijania i drogowe są także diodowe, poprawiając widoczność w nocy. Po bokach reflektora znalazły się wloty powietrza. Tylna lampa o ciekawej budowie kontynuuje stylistykę całego motocykla, nadając mu zadziorny charakter. W katalogu akcesoriów znalazły się jeszcze dodatkowe, idealnie dopasowane reflektory LED.

Tuareg 660 jest pierwszym motocyklem swojego segmentu, który wprowadza tak wysoką dbałość o aerodynamikę – istotą jest zastosowanie owiewek dwuwarstwowych. Efektem prac nad dynamiką przepływu powietrza jest dobra ochrona motocyklisty przed wiatrem, poprawa stabilności przy wyższych prędkościach i przy powiewach wiatru, a także skuteczne odprowadzanie ciepła z okolic silnika. Nie można też zapomnieć o walorach estetycznych!

3 – Zbiornik paliwa w Tuaregu 660: smukły, pojemny, poprawia rozkład masy

W niewielu motocyklach dostępnych w sprzedaży inżynierowie przykładają tak ogromną uwagę do konstrukcji zbiornika paliwa – co jest kluczowe dla kilku różnych aspektów motocykla adventure.

Cechy zbiornika:

  • Zbiornik pozostaje smukły w okolicy, w którym motocyklista łapie nogami maszynę. Podczas jazdy offroadowej (a szczególnie w pozycji stojącej) zapewnia to poprawioną kontrolę nad motocyklem.
  • Zbiornik chroniony jest przez ramę motocykla, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania dodatkowych osłon samego zbiornika.
  • Pionowy kształt zbiornika sprawia, że paliwo nie wpływa znacznie na rozkład mas całego jednośladu. Bez względu na położenie cieczy (np. na stromym podjeździe) i niezależnie od ilości paliwa, zawsze pozostaje ono blisko środka ciężkości.
  • Punkt pobierania paliwa zlokalizowany jest pod kanapą na samym dole, co nie tylko dodatkowo centralizuje masę, ale pomaga korzystać z paliwa do ostatniej kropli.
  • Przy tym wszystkim udało się zachować sporą pojemność 18 litrów, co przy deklarowanym spalaniu 4 litrów na 100 km pozwala osiągnąć nawet 450 kilometrów zasięgu!

4 – 80-konny silnik: więcej możliwości Aprilii Tuareg 660

Dwucylindrowy, rzędowy silnik 660 powstał z myślą o zastosowaniu w szerokiej gamie różnych motocykli. Zapewnia wysokie osiągi i niską wagę. Ponadto charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami i brakiem elementów wystających, co znacznie ułatwia implementowanie sprytnych rozwiązań inżynieryjnych, jak na przykład wspomniany wyżej zbiornik paliwa. Przy okazji jest to także idealny układ do szybkiego przeprowadzania serwisów.

Silnik pochodzi z przedniej połowy mocarnej jednostki 1100 V4 znanej z wyścigowego modelu RSV4 i ukrywa w sobie podobne, zaawansowane rozwiązania technologiczne. Nowa „sześćset sześćdziesiątka” dała się już poznać w modelach RS 660 i Tuono 660. Jej cechą charakterystyczną jest przesunięcie czopów wału korbowego o 270°, co zapewnia dźwięk i doznania podobne do V-Twinów.

W porównaniu do drogowych kuzynów, jednostka przeszła kilka zmian, dzięki czemu lepiej odnajduje się w swoim zastosowaniu. Skrócono przełożenie pierwszego biegu, tak jak przełożenie napędu końcowego (zębatka zdawcza ma 15 zębów, zamiast 17), co poprawia reakcję na gaz. Pojawiła się także nowa miska olejowa podnosząca prześwit do imponujących 240 mm, a przy okazji usprawniono układ smarowania.

Zmieniły się także osiągi. Moc maksymalna spadła z okolic 100 do równych 80 KM. W zastosowaniu adventure znacznie ważniejszy jest sposób oddawania mocy i jej dostępność w niższych zakresach obrotów, niż wartość maksymalna na końcu obrotomierza. Świetnie obrazuje to moment obrotowy: pełna wartość 70 Nm pojawia się znacznie na wyraźnie niższym poziomie (6500 zamiast 8500 obr/min w RS 660). Co jeszcze ważniejsze: 75% momentu dostępne jest już od 3000 obr/min, co zamienia się w 85% przy 4500 obrotów. W ten sposób Tuareg 660 dostarcza pełną kontrolę i ogrom możliwości zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

5 – Sprytna konstrukcja owiewki i przedniego wspornika w Aprilii Tuareg 660

Spoglądając na Tuarega 660, w oczy rzuca się jego przód – niepowtarzalny i innowacyjny. Funkcję przedniej owiewki pełni przede wszystkim jeden, spory element, którym jest przeźroczysta szyba z plexiglass. Nie tylko skutecznie chroni przed wiatrem, ale także ukazuje kolejny sprytny element konstrukcyjny… Przedni wspornik stworzony został z wyszukanego technopolimeru wzbogaconego włóknem szklanym. Jest wytrzymały, lekki, a utrzymuje nie tylko owiewkę, ale także zegary.

Kolejnym przykładem starannego procesu projektowania motocykla, obok owiewki i wspornika, mogą być boczne tylne panele plastikowe. Na co dzień pełnią funkcję ochronną, a przed montażem kufrów można je zdjąć – to oszczędza masę, a przede wszystkim sprawia, że kufry są bliżej środka ciężkości motocykla.

6 – Kształt Tuarega 660: połączenie komfortowej pozycji i precyzyjnej kontroli

Motocykle turystyczne powinny być wygodne. Motocykle offroadowe powinny zapewniać precyzję kontroli. Motocykle adventure powinny łączyć te dwie, pozornie wykluczające się cechy.

Niezbędnie wysoki prześwit i długi skok zawieszenia połączono w Tuaregu 660 z obniżoną konstrukcją tylnej ramy pomocniczej, a to pomaga w wejściu na motocykl z kanapą, która w efekcie nie jest skrajnie wysoko (dokładnie 860 mm). Sama kanapa posiada wygodne wypełnienie, a jej budowa zapewnia komfort także pasażerowi (który doceni też praktyczne uchwyty boczne motocykla). Trójkąt kierownica – podnóżki – kanapa zaprojektowano tak, aby pozycja jazdy kierowcy była komfortowa i pewna, z umiarkowanie zgiętymi nogami i wyprostowanymi plecami.

W offroadzie zdecydowanie przyda się szeroka kierownica i (wspomniany już powyżej) wąski zbiornik paliwa i smukły obszar centralny motocykla. Dzięki temu w jeździe terenowej, na stojąco, kierowca ma pewną pozycję oraz doskonałe wyczucie całego motocykla. Pożądanym i praktycznym akcentem offroadowym są gumowe wkładki podnóżków z możliwością wyjęcia, czy też dźwignia hamulca nożnego umożliwiająca szybkie podwyższenie końcówki.

7 – Zaawansowana elektronika Tuarega 660 na asfalt i w teren

Wyróżnikiem motocykli Aprilia jest zaawansowany zestaw technologiczny, zawierający w sobie pakiet systemów elektronicznych APRC (Aprilia Performance Ride Control). Nie inaczej jest w przypadku Tuarega 660. Wybór odpowiednich ustawień może zapewnić albo bezpieczeństwo korzystania z pełnych osiągów na krętych drogach asfaltowych, albo pomoc w jeździe terenowej, albo surową i zupełnie niefiltrowaną jazdę offroadową po wyłączeniu asystentów.

W pakiecie elektronicznym znalazły się między innymi: 4-stopniowa kontrola trakcji, tempomat, kontrola hamowania silnikiem, różne mapy sterowania silnikiem, dwukanałowy ABS. Wszystko to zintegrowane zostało w czterech trybach jazdy:

  • Urban, do jazdy codziennej, bezpieczny, ABS jest aktywny na obu kołach;
  • Explore, do ekscytującej jazdy drogowej, skalibrowany aby w pełni cieszyć się trasą, ABS jest aktywny na obu kanałach;
  • Offroad, specjalnie do jazdy terenowej, z minimalnymi poziomami kontroli trakcji i hamowania silnikiem. Mapowanie silnika skonfigurowane dla najłatwiejszego operowania mocą silnika. ABS jest wyłączony na tylnym hamulcu oraz może zostać wyłączony na przednim hamulcu;
  • Individual; pozwala na pełną personalizację systemów elektronicznych.

Wszystko kontroluje się z poziomu kolorowego, 5-calowego ekranu TFT, wraz z systemem infotainment. Do zestawu elektroniki dodać można także quickshifter w górę i w dół.

Aprilia Tuareg 660 – czy warto?

Mimo, że w powyższych akapitach staraliśmy się zawrzeć „tylko” siedem najważniejszych ciekawostek technologicznych Aprilii Tuareg 660, to tekst okazał się obszerny. Powód jest prosty – ten motocykl po prostu zasługuje na uwagę i bliższe zapoznanie się z nim. Jeżeli poszukujesz połączenia offroadu i turystyki, Tuareg 660 może okazać się najlepszym wyborem… Odwiedź swój najbliższy salon Aprilia i przekonaj się sam.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany