Pierwszy motocykl i jego wybór na początek to nie lada przeżycie. W większości przypadków nie mamy jeszcze pojęcia, jaki typ motocykla najbardziej nam pasuje. Do tego wiele internetowych opinii i dodatkowo miesza nam w głowie.

Pierwszy motocykl rzadko kiedy staje się tym docelowym, ale przy jego wyborze powinniśmy się zastanowić, jakie mamy preferencje. Czy będziemy jeździć głównie w mieście, codziennie do pracy; a może tylko okazyjne, za to w długą trasę? Jaki motocykl na początek będzie uniwersalny, a jaki zupełnie się do tego nie nadaje? Spróbuję odpowiedzieć na te pytani,a bazując na moim doświadczeniu, a także popełnianych błędach.

Jaki motor na początek – 125 cm3, czy większy?

Wszystko zależy od tego, czy posiadamy w ogóle prawo jazdy motocykl, jeśli tak to jakiej kategorii. Jeśli dysponujemy prawem jazdy kat. A1, albo B z odpowiednim stażem, możemy dosiadać motocykla o pojemności 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 15 KM. Jaki motocykl 125 na początek będzie najlepszy? Odpowiedź jest prosta – taki, jaki nam się najbardziej podoba, gdyż różnice we właściwościach jezdnych pomiędzy modelami są minimalne. Ważne by był choć trochę dostosowany do naszych gabarytów; motocykl dla wysokiego początkującego nie może być malutki. Tu można polecić jakiś motor turystyczny, typu Honda Varadero 125.

Jeśli jednak mamy prawo jazdy A2, warto rozejrzeć się za czymś nieco mocniejszym. Pierwszy motor z tej grupy może mieć 35 kW, czyli 47,5 KM. To tak naprawdę optymalna moc, na pierwszy raz. Niech nas nie zwiodą opowieści znajomych, jak to zaczynali od Yamahy R1 i nadal żyją. Wyjątek nie potwierdza reguły, a sprzęt o mocy prawie 50 KM może dawać bardzo dużo radości z jazdy. W ofercie jest sporo motocykli specjalnie zdławionych, by spełniać założenia tej kategorii. W wielu przypadkach, po uzyskaniu prawa jazdy kat. A możemy swój motocykl odblokować. Będzie to jednak wymagało aktualizacji danych w urzędzie. Pamiętajmy też, że rejestracja motocykla na kategorię A2 może się odbywać po ograniczeniu mocy istniejącej już maszyny. Trzeba tylko tę operację odpowiednio udokumentować.

W tej grupie mamy bardzo dużo popularnych motocykli, które można kupić, dysponując niewielkim budżetem. Jaki motocykl na początek do 5 tys. jest godny uwagi? Przede wszystkim wielka czwórka motocykli z Japonii – Honda CB 500, Kawasaki ER5 czy GPZ500S, Suzuki GS500E i czterocylindrowa Yamaha XJ600. Mając pełne prawo jazdy, możemy nawet cieszyć się nieco większą mocą niektórych maszyn z tej rodziny (nawet 60 KM).

Jaki chopper na pierwszy motor

Jaki chopper będzie optymalny dla wielbicieli Easy Ridera? Pomijając posiadane prawo jazdy, zwróćmy uwagę na masę. Moc w tej grupie ma mniejsze znaczenie, gdyż klasyczny motocykl dla początkującego zazwyczaj nie ma więcej niż 80 KM. Jednak manewrowanie mastodontem ważącym 300 kg może być dla nowicjuszy nieco trudne. Dlatego też skupmy się na pojemności 500-800 cm3. Co na pierwszy motocykl z tej grupy nadaje się najlepiej? Cała gama japońskich chopperów – Kawasami Vulcan 750/800/900 czy najnowszy 650, Yamaha Virago 125/250/535/750 czy Drag Star 650, Honda Shadow 600 i 750, a także Suzuki Intruder 800.

Wybór jest naprawdę duży, każdy z nich sprawdzi się jako motor na początek pod warunkiem, że pasujemy do niego fizycznie. Tak więc drobna dziewczyna powinna zainteresować się niską i dobrze wyważoną Yamahą Virago 535, a facet o wzroście 190 cm lepiej będzie wyglądał na Vulcanie, czy Intruderze. Kupno motocykla tego typu nie jest też obarczone dużym ryzykiem trafienia na sztukę po mocnym wypadku. Wiele sztuk jest bardzo zadbana, a ich właściciele znali pojęcia takie jak serwisowanie, czyszczenie czy mycie motocykla.

Jaki motor turystyczny na początek

Jaki pierwszy motocykl polecamy dla wielbicieli turystyki? Tu wybór jest nieco trudniejszy, gdyż typowo turystyczne maszyny zazwyczaj są ciężkie i mało praktyczne na co dzień. Nie oznacza to jednak, że motocykl turystyczny dla początkującego to zły pomysł. Są ciekawe i bardzo cenione modele. Przykładem może być Honda Deauville 650 i 700 – sprzęt nad wyraz wygodny, z seryjnymi kuframi, a przy tym jest to dobry motocykl na początek zarówno pod względem mocy, jak i właściwości jezdnych. Bez problemu można podróżować także na motocyklach uniwersalnych, które wyposażono w dodatkowe kufry.

Jaki motor sportowo turystyczny na początek możemy polecić? Z tych starszych popularny jest Suzuki GSX-600F. Mamy też całe grono nakedów z owiewką, które dobrze sprawdzają się w turystyce (Yamaha Fazer, Suzuki Bandit, Kawasaki Z750S czy Honda CBF 600) oraz całą gamę turystycznych enduro, na których wcale nie trzeba opuszczać asfaltu, a są wygodne, praktyczne i wytrzymałe. Podróżować można także na chopperach, chociaż z założenia nie są one do tego przeznaczone. Odpowiednie sakwy i przede wszystkim chęci sprawią, że i na sprzętach tego typu można przejechać pół świata.

Jaki ścigacz na pierwszy motor

Jaki motor na początek można polecić z motocykli typowo sportowych? Tu również znaczenie ma moc. I nie jest ważne, czy mamy do czynienia z potężnym „litrem”, czy kręcącą się do 15 tys. obrotów sześćsetką. To są po prostu wymagające maszyny, których początkujący nie będzie w stanie bezpiecznie wykorzystać. Jeśli więc mamy zapędy do wyjazdów na tor, zacznijmy od niewielkiej „trzysetki”, takiej jak Yamaha R3. Zdobycie doświadczenia na takim niewielkim sprzęcie daje solidne podstawy do wejścia na wyższe pojemności i poziomy mocy.

Zakup pierwszego motocykla

Jeśli już wiemy, jaki pierwszy motocykl za chwilę stanie w naszym garażu, powinniśmy rozsądnie oszacować budżet. Można kupić nówkę w salonie, albo zacząć od czegoś używanego, szczególnie gdy nie mamy pewności, czy dany typ maszyny będzie nam pasował. Wiele osób zastanawia się, jaki motocykl na początek do 10 tys. jest optymalny? Przede wszystkim taki w dobrym stanie. Lepiej kupić starszą sztukę, zadbaną, ale nieco słabszą, niż wrak po wypadku. W szacowaniu naszych planów zakupowych musimy też pamiętać o kosztach dodatkowych i upewnić się ile kosztuje ubezpieczenie motocykla, pierwszy serwis oraz przerejestrowanie motocykla. Warto zostawić sobie zapas środków, gdyż prawie każdy motocykl używany wymaga wizyty w warsztacie.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany