Rejestracja motocykla i samochodu przez internet (nowy i używany) - nowe prawo od czerwca 2021 - Motogen.pl

Od dnia 4 czerwca 2021 roku pojawiła się nowa funkcjonalność rejestracji nowego pojazdu przez internet. Tłumaczymy także jak zarejestrować używany motocykl przez internet. Oraz jak zgłosić zakup lub sprzedaż.

Ministerstwo Cyfryzacji radośnie poinformowało o kolejnym wielkim kroku w stronę zautomatyzowania przeróżnych procesów życiowych. Tym razem chodzi o rejestrację pojazdów.

Salon zarejestruje nowy motocykl lub samochód przez internet

Dnia 4 czerwca w życie weszło nowe prawo i funkcjonalność dotyczące nowych pojazdów. Prawo ułatwi życie każdemu, kto kupuje nowy pojazd (motocykl, samochód, motorower, przyczepę, itp.) w salonie sprzedaży.

Dzięki nowej e-usłudze Zarejestruj pojazd za pośrednictwem salonu, udostępnionej na portalu GOV.pl, motocykl lub inny pojazd może zarejestrować za Ciebie uprawniony do tego przedstawiciel dealera lub salonu sprzedaży. Ty, jako szczęśliwy nabywca motocykla, musisz jedynie przekazać mu pisemne upoważnienie – podpisane własnoręcznie lub elektronicznie. O nic więcej nie musisz się martwić.

Salon sprzedaży, który będzie chciał korzystać z naszej nowej e-usługi musi jedynie założyć konto firmowe na ePUAP. Aby usprawnić obsługę wniosków składanych w tym trybie, częściowa automatyzacja procesu nastąpi również po stronie wydziałów komunikacji w starostwach powiatowych.

Składając wniosek online, pracownik salonu musi dołączyć:

  • upoważnienie właściciela – podpisane własnoręcznie lub elektronicznie,
  • dokumenty potwierdzające nabycie pojazdu, 
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia czasowego oraz opłaty ewidencyjnej, 
  • kopia karty pojazdu,
  • informacje dotyczące właściciela pojazdu – imię i nazwisko, numer PESEL, data i miejsce urodzenia,
  • dane identyfikujące pojazd – w tym numer VIN, numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu,
  • dane techniczne pojazdu – rodzaj, marka, model, itd., 
  • adres salonu sprzedaży.

Odbiór tablic i dokumentów może odbyć się albo osobiście (np. przez pracownika salonu), albo można zlecić wysyłkę do salonu lub do domu właściciela.

P.S.: Nowelizacja dotyczy wyłącznie pojazdów nowych, kupowanych w salonach sprzedaży. Nie dotyczy więc zakupu pojazdów używanych, nawet jeżeli jest to komis przy salonie.

P.P.S.: Do tej pory wiele salonów i tak oferowało usługę rejestracji w imieniu właściciela. Teraz proces ten został znacznie ułatwiony dla pracowników salonów.

Jak zarejestrować UŻYWANY motocykl lub samochód przez internet?

Rejestracja używanego pojazdu przez internet nie jest wcale nowością. Jednak nie wszystkie urzędy udostępniają taką możliwość oraz nie jest to proces w pełni zautomatyzowany.

Najpierw należy sprawdzić, czy nasz urząd posiada „Elektroniczną Skrzynkę Podawczą systemu pojazd i kierowca” udostępnianą przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. (Warto pamiętać, że od grudnia 2020 można rejestrować pojazd poza miejscem zameldowania.) Sprawdzić to można albo na stronie swojego urzędu, albo w systemie ESP PWPW po zalogowaniu. Należy także posiadać Profil Zaufany.

Następnie należy postępować zgodnie z instrukcjami na esp.pwpw.pl. Należy wgrać do systemu skany dokumentów – wszystkich, które potrzebne są także tradycyjnie (w JPG lub PDF). Należy też uiścić odpowiednią opłatę, jak tradycyjnie.

Po pozytywnej weryfikacji wniosku, tablice rejestracyjne i komplet dokumentów mogą zostać wysłane pocztą, lub można odebrać je osobiście.

Dnia 4. czerwca, przy okazji nowelizacji z pierwszego akapitu, Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, powiedział:
„Dążymy do tego, aby każdy pojazd – również ten z drugiej ręki – mógł być rejestrowany online, bezpośrednio przez właściciela. Aby tak się stało konieczna jest cyfrowa archiwizacja dokumentów związanych z rejestracją. Aktualnie nad tym pracujemy.” 

Jak zgłosić nabycie lub sprzedaż motocykla przez internet?

Przy okazji przypominamy, że każdy zakup i każda sprzedaż pojazdu (motocykl, samochód, itp) musi zostać zgłoszona pod rygorem kary administracyjnej 200 – 1000 zł.

Z okazji pandemii, termin na zgłoszenie takiej transakcji został wydłużony z przepisowych 30 dni aż do 180 dni, czy też do końca trwania roku 2020. Aktualnie, skoro pandemia wciąż trwa a urzędy nie zawsze pracują zwyczajnie, rząd przedłużył czas dwukrotnie do 60 dni. Sytuacja zmienia się stosunkowo często, a więc polecamy jednak zweryfikować termin samodzielnie, w danym momencie, we własnym urzędzie.

Zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu przez internet to sprawa wyjątkowo prosta i łatwa. Cały proces zgłoszenia dokładnie opisaliśmy na stronach Motogen.pl.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany