KATEGORIA PRAWA JAZDY A2, CZYLI OD ILU LAT I NA JAKI MOTOCYKL? JAKA POJEMNOŚĆ? JAKA MOC? ILE TO 35 KW? - Motogen.pl

Prawo jazdy A2 to stosunkowo młoda kategoria w polskim prawie, pozwalająca młodym kierowcom na jazdę całkiem mocnymi motocyklami i będąca przedsionkiem świata “dorosłych” maszyn. Narosło wokół niej wiele niejasności czy wręcz mitów, wyjaśniamy je więc na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów.

Od czasu podziału dotychczasowej zbiorczej kategorii A na kilka mniejszych, wielu motocyklistów nie może odnaleźć się w przepisach. Najczęściej wątpliwości budzą wymagania dla kategorii A2. Na różnych forach motocyklowych odbywają się gorące dyskusje na temat tego, jakie motocykle podlegają pod tę kategorię, a na portalach sprzedażowych można natknąć się na supersportowe maszyny z opisem “przerobiony na A2”. Tymczasem, jeśli sięgnąć do źródeł, sprawa jest dosyć prosta.

Kategoria A2 – podstawa prawna

Zacznijmy od dokładnego określenia sytuacji prawnej. Kategoria prawa jazdy A2 obowiązuje w Polsce od 9 stycznia 2013 roku, a jej podstawą prawną jest Ustawa o Kierujących Pojazdami (Dz.U. z 2011 r. nr 30, poz. 151 ze zm.). Zgodnie z jej zapisami, posiadacz prawa jazdy kategorii A2 uprawniony jest do kierowania następującymi pojazdami:

  1. motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
  2. motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
  3. pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (motorowery)

Jaki motocykl na A2?

Tłumacząc to na najczęściej używane jednostki mocy, czyli konie mechaniczne: motocykl spełniający wymogi prawa jazdy kategorii A2 nie może mieć więcej niż 47,59 KM, a ewentualne dostosowanie nie może być z motocykla o mocy wyższej niż 95 KM. Jak więc widać, częste ogłoszenia o sprzedaży “Yamahy R1 na A2”, to z punktu widzenia prawa zwykły bubel.

W ustawie opisano jeszcze jeden warunek – stosunek mocy do masy, wynoszący w przeliczeniu maksymalnie 0,27 KM na jeden kg masy motocykla. Chodzi o to, żeby niedoświadczony (z założenia) kierowca nie dostał w swoje ręce bolidu, który może ma maksymalnie niecałe 48 KM, ale jest wyczynowym pojazdem o bardzo niskiej masie i dużych możliwościach. Jest to więc rodzaj “bezpiecznika prawnego”.

Prawo jazdy A2 – od ilu lat?

Egzamin na prawo jazdy kategorii A2 może zdawać osoba, która ukończyła 18 lat. Na kurs można się jednak zapisać już trzy miesiące wcześniej. Wydawać by się mogło, że robienie prawa jazdy A2 nie ma większego sensu i lepiej poczekać na możliwość zrobienia pełnego A. Jeśli jednak przyjrzeć się dokładniej, kategoria A2 daje spore korzyści. Przede wszystkim, skraca drogę młodych kierowców do świata motocykli większych niż 125 cm3 nawet o sześć lat – bez wcześniejszego posiadania żadnych innych uprawnień, do egzaminu na kategorię A można podejść dopiero w dniu 24 urodzin. A2 ma jeszcze jedną zaletę – posiadacz tej kategorii może podejść do egzaminu na A już po dwóch latach jej posiadania. W optymalnej sytuacji największymi i najmocniejszymi motocyklami można więc jeździć już w wieku 20 lat.

Cztery pełne sezony do przodu – to już naprawdę coś. Ponadto często okazuje się, że nie wszyscy kierowcy mają dziki temperament i niecałe 48 KM w zupełności wystarczy na resztę motocyklowej kariery. Wydatek na kurs i wysiłek przy egzaminie na kategorię A2 naprawdę się więc opłaca.