Jaki motocykl do miasta? Przegląd oferty BMW - Motogen.pl

Jaki motocykl do miasta? Wybrać nakeda, czy skuter? A może skuter elektryczny albo miejski adventure? BMW Motorrad ma sporo propozycji!

Tekst: Paweł Boruta

Motocykle BMW najbardziej znane są ze sztandarowego turystycznego enduro, R 1250 GS. Ale nie tylko dalekie podróże są celem sympatyków marki. Wiele modeli doskonale sprawdza się podczas codziennych wojaży do pracy, w gęstym ruchu ulicznym. Poznajmy motocykle BMW najlepiej sprawdzające się w mieście.

Co raz większy ruch w miastach sprawia, że motocykl przestaje być tylko pomysłem na hobby. Bardzo daje on oprócz oczywistej frajdy z jazdy, możliwość zaoszczędzenia wielu godzin w skali tygodnia czy miesiąca. BMW świadome trendów w nowoczesnym transporcie wychodzi naprzeciw oferując całą gamę jednośladów bardzo dobrze sprawujących się na obszarach silnie zurbanizowanych.

BMW CE 04: przyszłość na drodze

Jazda w mieście od razu kojarzy się ze skuterem. BMW ma w swojej ofercie całą gamę takich pojazdów, ale największą uwagę przyciąga niezwykle futurystyczny CE 04. Sylwetka i konstrukcja tego skutera są równie ekstrawaganckie co jego nazwa. Jak przystało na jednoślad mieszczący się w najnowszych kanonach motoryzacji, to BMW ma napęd elektryczny. Silnik o maksymalnej mocy wyjściowej 31 kW i momencie obrotowym 64 Nm dostępnym w całym zakresie obrotów (taka jest charakterystyka silnika elektrycznego) pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Dość powiedzieć, że start spod świateł i rozpędzenie do 50 km/h trwa zaledwie 2,6 sekundy. Dostępna jest także wersja o mocy znamionowej 11 kW, dedykowana dla użytkowników z prawem jazdy A1.

BMW CE 04
BMW CE 04

Zasięg BMW CE 04 wynosi 130 km, a ładowanie baterii do 80% trwa nieco ponad godzinę z użyciem szybkoładowarki lub 3,5 godziny ze zwykłego, domowego gniazdka. Pomimo napędu elektrycznego, utrzymano masę na rozsądnym poziomie (231 kg), co przy nisko położonym środku ciężkości pozwala cieszyć się dobrą zwrotnością i lekkim prowadzeniem. Nie zabrało także miejsca na bagaż, które opcjonalnie może być powiększone. Ale nie tylko silnik i stylistyka są ultranowoczesne w tym skuterze. Nie zapomniano o systemach komunikacji – na 10,25-calowym ekranie TFT można odczytywać informacje z telefonu, zarządzać połączeniami, muzyką, czy nawigacją.

BMW CE 04
BMW CE 04

BMW C 400 X: sportowo lub z pełnym komfortem

Z kolei klasycznym, spalinowym przedstawicielem skuterów w całej gamie BMW jest model C 400 X. To idealny pojazd na miasto nawet dla zaawansowanego, wymagającego motocyklisty. Dzięki zwartej konstrukcji i mocnemu silnikowi (34 KM), C 400 X można śmiało nazywać skuterem sportowym. Na takim samym wysokim poziomie skonstruowano hamulce, dzięki którym skuter w razie potrzeby staje niemal w miejscu.

BWM C 400 X
BWM C 400 X

Dla wielbicieli większego komfortu niemiecki producent przewidział BMW C 400 GT. W porównaniu do wersji X jest on nieco bardziej obudowany i wyposażony w stronę wysokiego komfortu jazdy. Ale w żadnym stopniu nie ogranicza to doskonałych możliwości tego skutera w mieście – wszak baza obu pojazdów jest wspólna, z tym że GT dedykowany jest dla wielbicieli komfortu, a X dla sympatyków maszyn sportowych.

BMW C 400 GT
BMW C 400 GT

BMW C 400 X oraz GT są wyposażone, podobnie jak futurystyczny CE 04 w możliwość zintegrowania telefonu z wyświetlaczem TFT pojazdu. Dzięki temu, możemy bez problemu zarządzać połączeniami, muzyką, czy wskazaniami nawigacji.

BMW G 310 R / GS: wzór praktyczności w dwóch wydaniach

Dla wielbicieli klasycznych motocykli z manualną skrzynią biegów BWM na miasto proponuje modele z silnikiem o pojemności 313 cm3 i mocy 34 KM. Pierwszym z nich jest roadster o sportowej linii – BMW G 310 R. To nowoczesny naked napędzany niewielkim, ale mocnym silnikiem. Przy niskiej masie i zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 3,3 l/100 km motocykl ten idealnie nadaje się na miasto. Zwrotność, zwinność, dobre hamulce i pewne prowadzenie czynią z BMW G 310 R motocykl pozwalający na naprawdę szybkie przemieszczanie się.

BMW G 310 R
BMW G 310 R

Drugą propozycją, napędzaną tym samym silnikiem jest motocykl z kultowej już serii GS – BMW G 310 GS. Jak wiemy, miasto nie zawsze oznacza równe, piękne bulwary i dobrze wyprofilowane zakręty na estakadach. Nie brakuje u nas dziur, czy wszechobecnych placów budowy. A może po prostu masz ochotę w weekend wyrwać się z miasta i pojechać na dalszą wycieczkę, niekoniecznie po asfalcie? Czemu nie! BMW G 310 GS daje te same korzyści z lekkości i zwinności co go bardziej szosowy brat, jednocześnie pozwalając czerpać frajdę z jazdy po nieco gorszych drogach. Jednostka z elektronicznie starowaną przepustnicą oddaje moc liniowo i bez szarpnięć – wszystko za sprawą aż 28 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 11,5-litrowy zbiornik paliwa, pozwoli zapomnieć się i pojechać bardzo, bardzo daleko. Nie tylko w mieście!

BMW G 310 GS
BMW G 310 GS

BMW CE 02 oraz Vision AMBY: elektryką w przyszłość

W historii motoryzacji znaleźliśmy się na przełomowym etapie. Przechodzimy z ery ropy naftowej i masowego generowania zanieczyszczeń do rozwiązań ekologicznych. Jak będzie wyglądała przyszłość BMW w zakresie pojazdów miejskich?

BMW CE 02
BMW CE 02

Pierwszą propozycją jest BMW CE 02 – nieco mniejszy, prototypowy, nieco mniejszy brat CE 04. Na czym polega jego wyjątkowość? Uwagę zwraca nietuzinkowy design. Skuter jest futurystyczny, a jednocześnie wygodny i praktyczny. Ma być typowym, elektrycznym pojazdem na co dzień, nie tylko dla zdeklarowanych motocyklistów. Można na nim jeździć samemu, lub we dwoje, z niewielkim bagażem, albo… deskorolką mocowaną jako wygodne podesty na nogi. W bezstresowej eksploatacji pomóc mają zestawy naklejek i taśm, które możemy użyć w celu ochrony elementów i spersonalizowania naszego CE 02. Od strony technicznej mamy wszystko, co jest niezbędne do sprawnego poruszania się po mieście – 90 km prędkości maksymalnej i taką samą wartość zasięgu. Silnik o mocy 11 kW mieści się w granicach prawa jazdy kat. A1 (lub B z odpowiednim stażem), a masa własna wynosząca około 120 kg jest bardzo przyjazna dla początkujących.

BMW Vision AMBY
BMW Vision AMBY

Drugą, przyszłościową propozycją BMW jest Vison AMBY. Czy to rower? Motorower? A może motocykl? Wszystkie na raz! Tak, to możliwe, dzięki inteligentnej technologii geofencing z usługą map HERE, która dostosowuje osiągi pojazdu do terenu na którym się znajduje. Jednostka sterująca automatycznie wybiera jeden z trzech poziomów prędkości maksymalnej –do dyspozycji jest 25 km/h, 45 km/h i 60 km/h. Co ciekawe, zmienia się także cyfrowa tablica rejestracyjna i zakres ubezpieczenia, przez co na Vision AMBY można jeździć zarówno po drogach, jak i ścieżkach rowerowych czy na łonie przyrody. Masa na poziomie 65 kg daje duże możliwości manewrowe, a zasięg do 110 km pozwala na planowanie dłuższych wypraw. Elektryczna przyszłość BMW maluje nam się bardzo ciekawie!

BMW Vision AMBY
BMW Vision AMBY

Nie tylko w dalekie trasy

BMW kojarzące nam się najbardziej z ciężkimi motocyklami turystycznymi, doskonale radzi sobie w dziedzinie pojazdów miejskich. Elektryczny CE 04 jest tego doskonałym przykładem, tak samo jak spalinowe skutery oraz zwinne i lekkie motocykle rodziny G 310. Ale nawet większe, uznawane za turystyczne modele BMW również dobrze się odnajdą w miejskim gąszczu. Przykładem niech będzie F 750 GS, F 850 GS, F 900 XR czy typowo szosowy F 900 R. To takie „motocykle środka” o mocach w zakresie 77 – 105 KM, które stają się co raz bardziej popularne właśnie ze względu na szeroko pojętą uniwersalność. Nie można powiedzieć, że są po motocykle miejskie, ale w gęstym ruchu ulicznym radzą sobie doskonale. Dynamiczne silniki pozwalają cieszyć się jazdą nawet bardzo doświadczonym motocyklistom, a wiele opcji konstrukcji podwozia i stylu całego motocykla dają szerokie pole wyboru w zależności od naszych preferencji.

BMW F 850 GS / F 850 GS Adventure / F 750 GS
BMW F 850 GS / F 850 GS Adventure / F 750 GS

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany