Honda CBR600RR. Opis, dane techniczne, zdjęcia [EICMA2023] - Motogen.pl

Królowa powraca – Honda CBR600RR, z czterocylindrowym silnikiem rzędowym, wraca do oferty. Z oferowaną mocą i wyposażeniem będzie poważnym konkurentem dla instasportów.

Honda CBR600 święciła w przeszłości prawdziwe triumfy. Aż do 2016 roku, kiedy to zniknęła z europejskich salonów ze względu na, a jakże, normy emisji spalin, uważana była za jeden z najlepszych sportów. Dwa lata temu CBR600RR pojawiła się w cennikach w Japonii i Tajlandii, teraz nadszedł czas na Europę.

Nowy, 4-cylindrowy silnik

W porównaniu z silnikiem oferowanym ostatnio w tym modelu, nowa jednostka ma zmienionych wiele elementów – przeprojektowano między innymi kanały dolotowe, komory spalania i układ wydechowy. Średnica przepustnicy została zwiększona z 40 do 44 mm, a czasy otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych zostały opóźnione. W rezultacie maksymalna moc wynosi teraz 121 KM przy 14 250 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy to 63 Nm przy 11 500 obr/min.

Silnik przystosowany został do wysokich obrotów, czego dowodem jest korzystny stosunek średnicy tłoka do jego skoku, wynoszący 67 do 42,5 mm. W głowicy pracują dwa wałki rozrządu, a na każdy cylinder przypadają cztery zawory. Za przeniesienie napędu odpowiada sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej ze wspomaganiem i antypoślizgiem oraz sześciobiegowa skrzynia z quickshifterem.

Zaawansowana elektronika

W motocyklu producent szeroko wykorzystał elektronikę. Elektroniczna przepustnica throttle-by-wire wywodzi się z rozwiązania opracowanego dla RC213V-S, a później wykorzystanego także w CBR1000RR-R Fireblade. Zastosowano trzy predefiniowane tryby jazdy (Fast, Fun i Comfort) oraz dwa dodatkowe, które można dostosować do własnych potrzeb. Użytkownik ma do dyspozycji 5 poziomów oddawania mocy, 3 poziomy hamowania silnikiem, a także kontrolę trakcji w aż 9 ustawieniach. Do tego system ABS na zakręty z funkcją zapobiegającą unoszeniu tylnego koła, co jest nowością w modelu CBR600RR 2024. Elektronika sterowana jest sześcioosiowym modułem bezwładnościowym Bosch (IMU).

Aluminiowa rama

Podowozie opiera się na aluminiowej ramie. Rozstaw osi wynosi 1370 mm, główka ramy nachylona jest pod kątem 24°06′. Dwuramienny wahacz wykorzystuje zarówno system Pro-link i regulowany amortyzator Showa. Z przodu pracuje widelec BPF Showa upside-down z goleniami o średnicy 41 mm. Ma on regulację napięcia wstępnego.

Elektronicznie sterowany amortyzator układu kierowniczego zaprojektowano specjalnie dla CBR600RR. Jest on sterowany przez jednostkę sterującą IMU, która utwardza jego działanie wraz ze wzrostem prędkości.

Hamulce

Układ hamulcowy składa się z dwóch pływających tarcz przednich o średnicy 310 mm z promieniowo zamontowanymi czterotłoczkowymi zaciskami i pompą promieniową, natomiast z tyłu znajduje się tarcza o średnicy 220 mm z zaciskiem jednotłoczkowym. Obręcze kół ze stopów lekkich są wyposażone w opony 120/70 ZR17 M/C z przodu i 180/55 ZR17 M/C z tyłu.

Aerodynamika

Ogromną pracę włożono w aerodynamikę, dzięki czemu współczynnik oporu powietrza osiągnął wartość 0,555, co jest, jak twierdzi Honda, najniższą wartością zmierzoną w drogowym motocyklu. Nowa stylizacja nadaje motocyklowi smukłości i poprawia aerodynamikę. Przetłoczenia i deflektory generują siłę nośną i utrzymują obciążenie przedniego koła, poprawiając stabilność. Na kolorowym ekranie TFT dostępne są trzy opcje wyświetlania, na którym znajduje się również pięć białych diod LED wskaźnika zmiany biegu.

Honda CBR600RR – zdjęcia

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany