BMW R 12 GS na horyzoncie. Chłodzone powietrzem enduro ma powtórzyć sukces HP2 - Motogen.pl

W wywiadzie udzielonym magazynowi Motorrad, Markus Flasch, CEO BMW Motorrad Motorsport zdradził, że firma pracuje nad mniejszym i lżejszym GS-em, chłodzonym powietrzem. Innymi słowy – enduro R 12 GS.

Co ciekawe, informacje te nie były specjalnym zaskoczeniem – dziennikarze Motorrad jeszcze w 2021 roku dotarli do szpiegowskich zdjęć motocykla enduro z bokserem chłodzonym powietrzem i przednim 21-calowym kołem. I nie był to znany z oferty R nineT Urban G/S, raczej coś bliżej HP2 Enduro.

Na zdjęciach szpiegowskich wyraźnie widać ramę z rur stalowych, zbliżoną konstrukcyjnie do tej z R 12 nineT zaprezentowanego w 2023 roku. I o ile R nineT Urban G/S jest tak naprawdę gadżetem bez terenowych aspiracji, R 12 GS to zupełnie inna bajka. Widelec upside-down z 21-calowym przednim kołem i oponami 90/90-21 wyraźnie kierunkują ten sprzęt do zastosowań off-roadowych.

Dla bardziej intensywnych zastosowań terenowych przydałby się duży skok zawieszenia. I tutaj widać pomysł inżynierów BMW – monowahacz Paralever wykonano tak, by umożliwiał większą swobodę ruchu wału w górę i w dół. Dodajmy do tego rozmiary kół i z tej matematyki wychodzi nam, że w R 12 GS moglibyśmy liczyć na 200 – 250 mm skoku zawieszenia. Także prześwit jest imponujący – 250 mm.

Do napędu użyty będzie doskonale znany bokser o pojemności 1170 cm3. W R 12 nineT generuje on 109 KM i 115 Nm. To wartości zupełnie wystarczające do sprawnego napędzania R 12 GS, choć możliwe, że producent zdecyduje się na dostrojenie silnika dla uzyskania większej wartości momentu obrotowego. Również pod względem wyposażenia R 12 GS pójdzie zapewne inną drogą niż R 1300 GS. Będzie bardziej surowo, ale nie siermiężnie. Prosty panel instrumentów nie będzie zapewne analogowy, jak w R 12 nineT, ale z pewnością pozostanie ograniczony do najważniejszych funkcji.

Czy R 12 GS pojawi się w tym roku? Jest to możliwe, BMW ma dobre tempo prac, a skoro sam CEO zapowiedział taki model, znaczy to, że informacja jest na tyle potwierdzona, że mogła zostać ujawniona. A czy premiera odbędzie się podczas Motorrad Days w Garmisch, czy podczas targów EICMA lub Intermot – tego niestety nie wiadomo.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany