Africa Twin z kompresorem? Honda patentuje silnik z doładowaniem! [aktualizacja 2023] - Motogen.pl

Bardzo, ale to bardzo ładnie prosimy – niech te patenty trafią do produkcji seryjnej!

Honda chyba naprawdę włoży kompresor do Afryki Twin 1100! [aktualizacja maj 2023]

Jeżeli macie wrażenie, że już kiedyś słyszeliście o doniesieniach na temat Afryki Twin wyposażonej w kompresor – nie regulujcie odbiorników. Macie rację. Teraz te doniesienia ponownie wracają.

W 2020 roku światło dzienne ujrzały szkice patentowe, które zdradzały, że Honda opracowała doładowanie do dwucylindrowego silnika 1100. Mieliśmy szczerą nadzieję na niedaleką premierę takiej maszyny, ale jedyne co nastało, to cisza.

Dziś sprawa wraca w blask reflektorów. Japoński tytuł YoungMachine donosi, że w styczniu i marcu 2023 zarejestrowano kilka patentów dokładnie takich, o których mówiono w 2020 roku. O co chodzi? Istnieją dwie opcje.
Albo dokumenty zakończyły swoją mozolą drogę przez biuro patentowe i te doniesienia nie mają najmniejszego znaczenia…
Albo Honda faktycznie uważa, że silnik 1100 (w Afryce Twin, w Rebel, czy w NT1100) może wiele zyskać dzięki kompresorowi.

My liczymy na tę drugą opcję. Ale w praktyce możemy jedynie oczekiwać na rozwój zdarzeń… Tymczasem poniżej zapoznacie się z oryginalnym artykułem na temat patentów z kompresorem.

Africa Twin z kompresorem – szkice patentowe z 2020 roku

Rewelacyjne doniesienia płyną do nas z Japońskiego Biura Patentowego. Honda pracuje nad Africą Twin z kompresorem. Tak, dobrze przeczytaliście. Jakieś szalone głowy wpadły na świetny pomysł, aby w motocyklu adventure zamontować układ doładowania powietrza! Właśnie takie szkice patentowe ujrzały światło dzienne.

Co daje doładowanie? Większe osiągi, niższe spalanie, niższą emisję, ciekawe dźwięki. Same zalety! (No może poza skomplikowaniem konstrukcji i dodatkową masą.)

Jak to działa?

Sercem patentu pozostaje silnik (wraz z całym podwoziem) nowej Afryki Twin 1100, czyli dwucylindrowa rzędówka o pojemności 1084 ccm (i dotychczasowej mocy 102 KM).

Nowością jest kompresor. Umieszczono go za silnikiem, na skrzyni biegów. Dolot odbywa się przez niemalże identyczny, dzielony airbox jak do tej pory. Następnie, za pomocą rury po lewej stronie motocykla (nr 82 na szkicach, powietrze trafia do kompresora (nr 83 na szkicach). Kolejnym etapem jest skierowanie już skompresowanego powietrza kolejną rurą (nr 84) do głowicy silnika.

Za doładowanie odpowiada kompresor śrubowy – jego głównymi elementami są dwa gwintowane spiralnie wirniki (śruby). Nigdy się nie stykają, ale kręcąc się w coraz mniejszym odstępie, zmuszają powietrze to przepływania wzdłuż. Powietrze to jest kompresowane, a więc w dużej ilości trafia do komory spalania, co wraz z odpowiednią dawką paliwa pozwala uzyskać większą moc.

Kompresor napędzany jest z wału korbowego. Jego cechą jest fakt, że nie trzeba czekać aż doładowanie się wkręci (brak tzw. turbo-laga). Do tego doładowania jest pod dostatkiem nawet przy niskich obrotach silnika, co przekłada się na wysoką elastyczność w jeździe.

Na patentach widać także zawór oddający w atmosferę nadmiar ciśnienia (tzw blow off, numer 96 na szkicach). Kolejną nowością jest zastosowanie układu dodatkowych podwójnych wtryskiwaczy paliwa. Dotychczasowe pojedyncze zawory znajdowały się w kanale dolotowym jeszcze przed zaworem. Teraz dołożony został dodatkowy wtryskiwacz, bezpośrednio w komorze spalania. Więcej powietrza oznacza potrzebę większej ilości paliwa.

Czy i kiedy?

Honda złożyła trzy oddzielne, obszerne i szczegółowe wnioski patentowe dotyczące silnika z kompresorem. W 2017 roku Honda patentowała potężnego nakeda V-Twin z kompresorem, z kolei kilka miesięcy temu plotkowało się już o bezpośrednim wtrysku do Afryki Twin.

Oznaczałoby to, że projekt „doładowanego motocykla Honda” jest już opracowywany od dawna – i to szczegółowo. Nie jest także wykluczone, inżynierowie z działu badań i rozwoju już radośnie ujeżdżają testową Afrykę Twin z kompresorem. Ale nie jest także wykluczone, że projekt silnika z kompresorem trafi do zupełnie innego motocykla. Albo że nigdy nie wyjedzie z działu R&D…

Jaką moc miałaby Africa Twin 1100 po dołożeniu kompresora? Jakie optimum chcą osiągnąć inżynierowie? Skoro aktualnie jest 102 KM, to nie zgadzamy się na mniej niż 125-130 KM.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany