Trzycylindrowy silnik z BMW? Nowy patent zdradza ciekawe rozwiązanie - Motogen.pl

Półrama mocowana bezpośrednio do silnika i zintegrowana z główką ramy – taki patent przedłożyło BMW. Konstrukcja wskazuje, że producent może rozważać użycie 3-cylindrowej jednostki.

Patent nie jest może rewolucyjny, ale w świetle innych konstrukcji BMW wydaje się niezwykle interesujący. Chodzi o nietypowe połączenie ramy z silnikiem. Stosowanie jednostki napędowej jako integralnego elementu nośnego (stressed member) jest standardową praktyką, ale to, co pokazało BMW jest nowym spojrzeniem na redukcję masy motocykla.

Cóż tutaj mamy – jednostka napędowa, która wydaje się nowa, wyposażona jest w półramę, przymocowaną do silnika śrubami mocującymi także głowicę. Takie rozwiązanie pozwala obniżyć masę, ale też zapewnić całej konstrukcji bardzo dobrą sztywność.

Celowi temu służy jeszcze jedno rozwiązanie – otóż integralną częścią tego zestawu jest główka ramy. Podobne rozwiązanie Ducati zastosowało w Panigale V4 – zapewnia ono precyzyjne wyczucie motocykla, a jednocześnie umożliwia ograniczenie przestrzeni na silnik. Jak widać na szkicu, cylindry i półrama umieszczone są w jednej linii, dzięki czemu możliwe jest optymalne przenoszenie naprężeń konstrukcji.

Tutaj dochodzimy do kolejnego wniosku – przedstawiona w patencie konstrukcja wydaje się przystosowana do silnika najwyżej 3-cylindrowego. Czyżby BMW przymierzało się do stworzenia takiej właśnie jednostki? Niewykluczone – w końcu taka konfiguracja ma wiele zalet. Na szczegóły będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany