Z państwowych autostrad A2 i A4 znikną szlabany: łatwiejszy sposób opłat i przejazdu także dla motocyklistów - Motogen.pl

Videotollingu nie będzie, bo się nie opłaca i nie zlikwiduje korków. Ale Ministerstwo Finansów ma już lepszy pomysł.

Dnia 1 lipca 2020 roku szef Krajowej Administracji Skarbowej przejął zadanie poboru opłaty na dwóch odcinkach: Konin – Stryków na autostradzie A2 oraz Bielany Wrocławskie – Sośnica na autostradzie A4. Pomimo zmiany oraz głośnych doniesień o obowiązkowej aplikacji do lokalizowania rządowego, aktualnie pobieranie opłat działa wciąż identycznie. Czyli albo manualnie w okienku, albo automatycznie urządzeniami ViaAUTO i ViaBOX.

Videotollingu nie będzie

Za poprzedniego zarządcy rozpoczął się proces przejścia na automatyczny pobór opłat przez kamery, tzw. videotolling. Jednak szef KAS anulował rozpisany przetarg, ponieważ pomysł videotollingu uznał za bezzasadny.

„Biorąc pod uwagę potencjał nowego systemu dla pojazdów ciężkich, budowa osobnego systemu informatycznego, tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna. Dlatego unieważniono, ogłoszony w styczniu 2020 r. przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przetarg na automatyzację podnoszenia szlabanów dla pojazdów lekkich” – powiedział pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

„Wdrożenie videotollingu ograniczyłoby, a nie rozwiązało problem tworzących się korków przed bramkami” – dodał.

Zmiany oczywiście będą. Szef KAS został zobowiązany do wdrożenia i budowy nowego systemu do poboru opłat od pojazdów ciężkich, opartego o technologię pozycjonowania satelitarnego. Nowy system będzie w pełni zintegrowany z wdrożonymi już systemami Ministerstwa Finansów m.in. ANPRS czy SENT oraz będzie elementem e-Urzędu Skarbowego, umożliwiającego kompleksową integrację e-usług resortu finansów.

Docelowo manualny pobór opłat ma zniknąć, szlabany zostaną usunięte, a wszystko ma zostać zintegrowane w jednym systemie.

Plan na nowy system poboru opłat

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą:

  • Zakup biletu autostradowego,
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji mobilnej.

Bilet autostradowy będzie można kupić przez internet, terminale samoobsługowe lub aplikację mobilną. Dla osób wolących pozostać anonimowymi (lub niekorzystających z usług online) pozostanie możliwość kupna tradycyjnego biletu w kioskach lub na stacjach benzynowych.

Nowy system opłat będzie znacznie wygodniejszy dla motocyklistów. Dotychczasowy system ViaAUTO nie obejmuje opłat dla jednośladów, a więc przy każdym przejeździe autostradą A2 lub A4, musimy zatrzymywać się na bramkach i dokonywać manualnej opłaty. Nie jest to zbyt wygodne…

Kiedy nowy system opłat?

Ze względu na wiążące Ministerstwo Finansów umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to IV kwartał 2021 r.

Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej może zostać uruchomiona wcześniej. Obecnie trwają pracę nad szczegółami koncepcji.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany