[Test] SHOEI NXR - sportowy kask integralny do dynamicznej jazdy - Motogen.pl

Skorupa zewnętrzna

 

To, co najważniejsze w kasku, to jego zewnętrzna skorupa. To ona, oczywiście wspomagana przez miękkie wypełnienie kasku, chroni zdrowie i życie motocyklisty. Skorupa NXR-a powstała z pięciowarstwowego multikompozytu, w którego skład wchodzą włókna szklane, organiczne oraz 3D. Takie połączenie zapewnia idealną elastyczność materiału oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne. Aby kask był dobrze dobrany wielkościowo do rozmiaru głowy, zastosowano 4 rozmiary skorup: XXS-S, M, L, XL-XXL. Dzięki temu osoba o małej głowie otrzymuje idealnie dopasowany kask, nie nosząc na własnej szyi za dużego, zupełnie niepotrzebnego ciężaru.

 

Skorupa zewnętrzna kasku Shoei NXR zaprojektowana jest nie tylko z myślą o bezpieczeństwie, ale także o zapewnieniu jak najlepszych właściwości aerodynamicznych. Dzięki zintegrowanemu w skorupie kasku spojlerowi, który zmienia kierunek powietrza opływającego kask, mamy do czynienia z pozytywnym zjawiskiem odciążania karku kierowcy motocykla. Po prostu jadąc w NXR-ze mamy wrażenie, jakby kask ważył mniej. Aktualnie skorupa jest dostępna w 24 wersjach kolorystycznych.

 

Wypełnienie EPS

 

Nie wymyślono jeszcze niczego lepszego, co tłumiłoby uderzenia jak materiał o nazwie EPS. Ten zastosowany w kasku Shoei jest niezwykły, bo charakteryzuje się zmienną gęstością. Co to daje? Otóż materiał ten jest dopasowany do budowy ludzkiej czaszki, czyli jest twardszy tam, gdzie kości są twardsze i bardziej miękki, gdzie ludzka głowa jest delikatniejsza. Dzięki temu, np. płat czołowy, który jest najbardziej narażony na urazy, jest dużo mocniej chroniony. Wszystko to w służbie bezpieczeństwa i… wygody użytkowania kasku Shoei NXR. 

 

Wentylacja

 

Wielokanałowa wentylacja w kasku NXR składa się z trzech wlotów powietrza w części czołowej, wlotu w części szczękowej oraz czterech wylotów z tylnej części kasku. Aby wentylacja była jeszcze wydajniejsza, inżynierowie Shoei postanowili wykorzystać efekt podciśnienia, dzięki któremu gorące powietrze skuteczniej usuwane jest z wnętrza kasku.

 

 

Wyściółka kasku

 

Wnętrze kasku, czyli jego wyściółka, zbudowane jest z trzech różnych typów materiałów. Ich zróżnicowana faktura, miękkość oraz wytrzymałość pozwala na lepsze dopasowanie kasku, wydłużenie jego bezawaryjności oraz zapewnienie większego poziomu bezpieczeństwa. Wszystkie elementy wyściółki można łatwo wyjąć do prania (centralna wkładka 3D, pady policzkowe, osłonki pasków). NXR posiada również system E.Q.R.S., czyli możliwość awaryjnego wypięcia padów policzkowych przed zdjęciem kasku, aby ratownik mógł łatwiej usunąć kask z głowy poszkodowanego. Wokół uszu kierowcy znajduje się więcej wolnej przestrzeni, dzięki czemu można bez problemu zamontować zestaw głośnomówiący. NXR przystosowany jest również dla „okularników” – założone okulary trafiają w przewidziane przez producenta miejsce i nie uwierają czaszki kierowcy.

 

Zapięcie

 

Producent wyposażył NXR w zapięcie typu „podwójne D”.  W naszym odczuciu to najbezpieczniejsze, najbardziej niezawodne i najlepsze rozwiązanie dla kasku sportowego. Na końcach paska umieszczono zatrzask utrzymujący końcówkę zapięcia co uniemożliwia turbulencje wywołane szybszą jazdą.

 

Wizjer

 

Wizjer zapewnia dość szeroki jak na kask sportowy kąt widzenia. Jego montaż lub demontaż odbywa się szybko przy pomocy dwóch cięgieł, co ma kolosalne znaczenie w sporcie. Do wyboru mamy 11 wersji kolorystycznych szyby, z których każda jest przystosowana do montażu pin-locka. Ciekawostką jest opcjonalny montaż wizjera fotochromatycznego, przyciemniającego się w zależności od intensywności światła.

 

Wyposażenie

 

Lista akcesoriów jest stosunkowo krótka – obejmuje deflektor podbrodowy oraz tzw. „nosek” czyli element z tworzyw sztucznych zapobiegający wydechowi powietrza wprost na wizjer.

 

Jazda

 

Mimo, że NXR to stricte sportowy kask integralny bardzo dobrze sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Wyjątkowo szeroki kąt widzenia przez wizjer ułatwia obserwację drogi i podwyższa bezpieczeństwo. Wentylacja umożliwia jazdę nawet w korkach, ale musimy pamiętać, że kaski sportowe są projektowane pod określoną wydajność wentylacji przy większych prędkościach i o takim komforcie klimatycznym jak w przypadku kasków typowo turystycznych możemy zapomnieć. Jednak w odniesieniu do innych konstrukcji sportowych jest naprawdę dobrze. Dla kogo jest niewystarczająca zawsze może uchylić szybę.

Deflektor podbrodowy to wyposażenie obowiązkowe. Jego brak znacznie zwiększa zawirowania powietrza wewnątrz kasku i głośność. Ta ostatnia jest umiarkowana, chociaż to stwierdzenie przeczy obiegowym opiniom. Tutaj ciekawostka: inżynierowie przeprowadzający w Niemczech testy kasków doszli do wniosku, że jeśli ucho nie zostanie umiejscowione dokładnie w tym miejscu, w którym przewidział projektant kasku, może odczuwać dużo większy hałas, niż osoba, której uszy znajdą się w odpowiedniej przestrzeni. Mówiąc prościej, jeśli nasz kask nie będzie dobrany idealnie, będziemy  odczuwać głośność a właściwie jej intensywność skrajnie różnie niż osoba, która ma prawidłowo dobrany kask. Dlatego nie będziemy więcej komentować głośności kasku bez odpowiedniej aparatury.

 

 

Opisując wrażenia z jazdy i działania wentylacji też musimy przyjąć pewne założenie. Wybierając kask musimy wiedzieć w jakich warunkach będzie eksploatowany. Na etapie produkcyjnym konstruktor zakłada, jaka jest typowa pozycja kierowcy a właściwie ułożenie głowy. To przy takiej wentylacja ma działać sprawnie, wloty powietrza działać skutecznie a część wylotowa doprowadzić do podciśnienia i „wysysania” powietrza z wnętrza. Jeśli zatem wybieramy kask dla wyczynowców wszystko zadziała jak powinno dopiero jeśli nasza głowa przyjmie pozycję ekstremalnie sportową. Swoją drogą to ciekawy i wymagający rozwinięcia w osobnym artykule temat.

 

Od strony szczelności czy nagrzewania się w ciepłe dni-ciężko NXRowi cokolwiek zarzucić. Opływ powietrza nie powoduje niekorzystnych zawirowań. W czasie szybkiej jazdy kask jest wyjątkowo stabilny. Skręcenie głowy nie generowało powstawania momentów skręcających głowę, czy turbulencji.

 

Kilkanaście tygodni eksploatacji nie ujawniło braku trwałości. Kask nie posiada żadnych rys na skorupie ani przetarć wewnątrz, co prognozuje jego długą trwałość. Cieszymy się także, że nie zamontowano w nim także blendy. Dobra, maksymalnie przyciemniona szyba nie zajmuje dużo miejsca, a w naszym odczuciu jest dużo skuteczniejsza no i ze sportowego, w sensie zawodniczego punktu widzenia, blenda nie ma większego sensu skoro zaraz po zjeździe mamy boks w którym wymienimy szybę na bardziej lub mniej przyciemnioną.

 

Naszym zdaniem

 

Prezentowany kask jest typowo sportową konstrukcją. Jednak jego właściwości użytkowe predestynują go do używania także jako kasku sportowo – turystycznego. Lekki, świetnie wykonany, wygodny, szczelny, ultra bezpieczny, z wydajną wentylacją i świetną aerodynamiką jest doskonałą propozycją dla kierowców preferujących bardzo dynamiczną jazdę. Jest to także korzystna relacja ceny do jakości, prestiżu i poczucia bezpieczeństwa które stoi za tak renomowanym producentem.  Jeśli jednak styl Waszej jazdy ma środek ciężkości bardziej przesunięty w kierunku turystyki niż sportu, polecamy GT-Air II! Ceny prezentowanego produktu zaczynają się od 1899 zł…

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany