Po co dwa wentyle w feldze? Wilgoć, ciśnienie, wyważenie...? - Motogen.pl

Dwa wentyle w feldze? Po co stosuje się podwójne zawory powietrza w kołach? Technik zespołu wyścigowego z MotoGP tłumaczy o co chodzi.

Dwa wentyle w feldze? Rozwiązanie takie nie jest spotykane zbyt często, ale gdy już natrafi się na dwa zawory powietrza w jednej feldze, najczęściej jest to felga do zastosowań sportowych. System podwójnego zaworu spotyka się w wyścigach motocyklowych MotoGP, ale także w wyścigach i rajdach samochodowych (zarówno asfaltowych czy offroadowych).

Dwa zawory powietrza w jednej feldze – wyważenie? Wymiana „starego” powietrza?

Ponieważ felgi z podwójnym zaworem są rzadkością, to niewielu motocyklistów lub kierowców samochodów potrafi udzielić poprawnej odpowiedzi na pytanie „po co to komu?”. Niektórzy snują teorię, że celem jest lepsze wyważenie felgi – błąd. (Faktycznie dwa zawory najczęściej umieszczone są naprzeciwko siebie. Jednak zdarzają się felgi, w których zawory są obok siebie.)

Inni sądzą, że dwa zawory pomagają w „wymianie zużytego powietrza na nowe” albo w „wymianie powietrza na azot”. Te teorie też są błędne. Aczkolwiek przyznać trzeba, że mają trochę racji – istota jednak kryje się głębiej.

Felgi samochodowe z dwoma wentylami: obok siebie i naprzeciwko siebie.

Felgi z dwoma wentylami powietrza – chodzi o wilgotność i ciśnienie

Przy zastosowaniu podwójnego wentyla w feldze – zarówno w motocyklach, jak i w samochodach – wyróżnić można dwie podstawowe zalety.

Po pierwsze – precyzyjna kontrola ciśnienia. Do jednego zaworu podłączasz kompresor – może warsztatowy, a może kompresor zintegrowany z konstrukcją samochodu rajdowego, który podłączony do wentyla jest na stałe. Wtedy do drugiego wentyla podłączasz manometr (przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza), dzięki któremu ciśnienie skontrolować można precyzyjnie, w trakcie pompowania.

Po drugie – usunięcie wilgoci z powietrza w oponach. To zastosowanie ma sens wyłącznie w przypadku zaawansowanych zespołów wyścigowych, gdy liczy się każdy ułamek sekundy na torze, a więc potrzebne jest precyzyjne utrzymanie ciśnienia w oponach przez cały wyścig, pomimo zmian temperatury.

Sytuację na swoim facebooku wyjaśnił Peter Bom, inżynier w zespołach wyścigowych (także w MotoGP). Pokazał dwa zdjęcia i napisał:

Dwa wentyle w przednich kołach MotoGP, widziane na Portimao [runda GP Portugalii]. Zespoły używają ich, aby „przepłukać/oczyścić” ciśnienie w oponach z „suchym powietrzem” na czas wyścigu.

Im mniej wilgotności w powietrzu, tym mniejszy wzrost ciśnienia powietrza wraz z temperaturą. Na zdjęciu widzicie maszynę do suchego powietrza od Michelin.

Tutaj należy przypomnieć kilka ogólnych zasad:
– zawodnicy w wyścigach motocyklowych stosują dość niskie ciśnienie w oponach;
– zawodnikom zależy, aby utrzymać to niskie ciśnienie;
– podczas jazdy opona mocno się nagrzewa, a wraz ze wzrostem temperatury, rośnie także ciśnienie powietrza;
– za wzrost ciśnienia odpowiada w znacznym stopniu wilgoć w powietrzu;
– im powietrze bardziej suche, tym bardziej stabilne ciśnieniowo względem temperatury!

Warto także pamiętać, że w przypadku drogowego i cywilnego zastosowania, powyższe zasady mają marginalne znaczenie.

Pompowanie azotem czy powietrzem?

W obliczu powyższego tematu zastosowania dwóch wentyli w sportach motorowych, nasuwa się kolejne pytanie – co z pompowaniem kół azotem?

Pompowanie kół azotem w motorsporcie stosuje się w konkretnym celu – azot ma niższą podatność na zmianę objętości (czyli ciśnienia w oponie) względem zmiany temperatury. Technicy jednak słusznie zauważają, że zdecydowanie ważniejszym parametrem jest wilgoć zawarta w gazie: niezależnie od tego, czy jest to azot, czy powietrze.

Należy także pamiętać, że powietrze atmosferyczne i tak w 78 procentach składa się z azotu.

Dwa wentyle w kołach rowerowych MTB?

System dwóch wentyli trafił także do rowerów, jednak tam zastosowanie było znacznie inne. W jeździe rowerem MTB / downhill, zawodnikom zależy na niskim ciśnieniu aby uzyskać maksymalną trakcję. Jednak zbyt niskie ciśnienie to ryzyko przedziurawienia opony/dętki, uszkodzenia felgi, czy ściągnięcia opony z obręczy.

Jednym z rozwiązań jest system podwójnej komory w kole – stąd też dwa wentyle. Wewnętrzna komora z wysokim ciśnieniem trzyma oponę na feldze i jednocześnie chroni tę felgę przed dobiciem. Zewnętrzna komora z niskim ciśnieniem pozwala oponie swobodnie pracować z wysoką przyczepnością.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany