Miliony importowanych opon mogą nie spełniać norm europejskich - Motogen.pl

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ETRMA) wykryło, że 11 % opon sprzedawanych w Europie wyprodukowano niezgodnie z europejskimi normami.

Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne są substancją rakotwórczą i od 1 stycznia 2010 roku są zakazane w procesie produkcji opon sprzedawanych w Unii Europejskiej. Mimo to wykryto je aż w 11% opon sprzedawanych w Europie. W ciągu kilku miesięcy do 18 lutego 2011 roku ETRMA przetestowała próbki pobrane ze 110 opon sprzedawanych na największych unijnych rynkach. Spośród 45 marek, które zostały poddane testom, aż dwanaście modeli opon wyprodukowanych przez dziewięciu różnych producentów uznano za niespełniające norm unijnych, a więc nielegalne. Program badań obejmował różne typy opon, w tym opony motocyklowe.

 

’To niestety może być tylko wierzchołek góry lodowej. Wszystkie opony wyprodukowane w UE i opony produkowane na rynek europejski przez Pirelli, były w pełni zgodne z normami. Zapewnienie produktów spełniających kryteria wymogło na członkach ETRMA znaczne inwestycje sięgające ponad 100 milionów euro. Jeśli producenci, importerzy i dystrybutorzy będą ignorować obowiązujące obecnie przepisy, może to zaszkodzić również skuteczności planowanych rozwiązań legislacyjnych. Pozwalanie na import do Unii Europejskiej opon niezgodnych z normami nie tylko podważa wiarygodność prawodawstwa UE, ale także zwiększa ryzyko wprowadzenia w błąd konsumentów i stwarzania poczucia, że nielegalne opony są równe innym’ – mówi Francesco Gori, Tyres CEO w Pirelli, który od 2006 roku jest prezesem ETRMA.

Używanie nielegalnych opon jest nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale także niekorzystne dla kupujących je kierowców, ponieważ mają one znacznie niższą wydajność. Wszystkie opony produkowane na rynek europejski przez Pirelli były w pełni zgodne z normami.