Czy SUV może być prawdziwym samochodem sportowym? - Motogen.pl

Popularność SUV-ów sprawia, że każda marka chce mieć w swojej ofercie model w tym typie nadwozia. Również producenci, którzy od lat są kojarzeni głównie ze sportowymi samochodami, starają się zająć jak najlepszą pozycję w tym segmencie rynku.

Zasadniczą wadą samochodów sportowych jest ilość miejsca w środku. Ich osiągi pozwalają czerpać ogromną przyjemność z prowadzenia, ale niewielka przestrzeń bagażnika i kabiny często uniemożliwia daleką podróż. W rezultacie ich użyteczność może sprowadzać się do okazyjnej przejażdżki, gdy akurat nie trzeba zabrać ze sobą więcej niż jednego pasażera. Rozwinięcie skrótu SUV – Sport Utility Vehicle, może sugerować, że w tym typie nadwozia również kryje się potencjał na samochód o niesamowitych osiągach. Dodatkowo jest w nim dosyć miejsca, aby zapewnić wygodę zarówno podczas codziennego użytkowania, jak i w trakcie wyjazdów na trasę.

Wersje dla entuzjastów osiągów i mocy

Nie każdy użytkownik SUV-a oczekuje najwyższych osiągów. Dlatego producenci mają w ofercie wersje silnikowe o zróżnicowanej mocy. Wisienką na torcie jest często specjalna odmiana sportowa, która oferuje zdecydowanie więcej emocji z jazdy niż pozostałe, zachowując przy tym użyteczność pozwalającą na wakacyjny wyjazd z rodziną. Jednak sama moc to nie wszystko. Aby umożliwić jej bezpieczne wykorzystanie, konieczne są również m.in. odpowiednie zawieszenie, układ hamulcowy oraz napędowy.

Producenci, którzy od wielu lat wypuszczają na rynek samochody sportowe, są w tej sytuacji na wygranej pozycji. Wiedza i doświadczenie w tym obszarze przekładają się na możliwość skonstruowania sportowego SUV-a, który nie tylko jest szybki na prostej, ale również doskonale prowadzi się w zakrętach. Patrząc na firmy mające w swoim portfolio wiele sportowych modeli, które osiągnęły status legendarnych, można oczekiwać, że ich SUV-y w najmocniejszej wersji spiszą się na drodze nie gorzej niż ciasne sportowe coupé.

Drapieżny kocur w nadwoziu SUV

Dobrym przykładem marki, która zdołała wykorzystać doświadczenie zdobyte przy konstruowaniu samochodów sportowych do zaprojektowania SUV-a, jest Jaguar. Model F-PACE w najmocniejszej wersji SVR oferuje potężną moc, precyzyjny układ kierowniczy, zaawansowane zawieszenie i układ hamulcowy pozwalający skutecznie zatrzymać rozpędzone auto.

Silnik Jaguara F-PACE SVR to 5-litrowe V8 o mocy 550 KM. W połączeniu z niezwykle lekkim nadwoziem, wykonanym w 80% z aluminium, i szybką 8-stopniową skrzynią biegów, może on rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w zaledwie 4 sekundy. Wysoka sylwetka SUV-a jest jednak dużo bardziej podatna na utratę stabilności w zakrętach niż nisko zawieszone coupé. Inżynierowie Jaguara zdołali znaleźć remedium również na tę przypadłość.

Zwinność w wysokim nadwoziu

Precyzyjne zachowanie obranego toru jazdy w Jaguarze F-Pace SVR jest możliwie dzięki systemowi Torque Vectoring by Braking. To rozwiązanie, które przyhamowuje koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, przy jednoczesnym zachowaniu stałej prędkości kół zewnętrznych. W rezultacie zjawisko podsterowności jest ograniczone do minimum, pozwalając wykorzystać moc samochodu nawet w ciasnych zakrętach.

Sportowa charakterystyka prowadzenia w Jaguarze F-PACE SVR została osiągnięta również dzięki zaawansowanemu napędowi AWD. Standardowo większa część mocy jest przenoszona na tył, co przekłada się na wyjątkową zwinność, typową dla samochodów sportowych. Dopiero w sytuacji, gdy obecne lub przewidywane warunki drogowe ulegają pogorszeniu, system Inteligent Driveline Dynamics koryguje proporcje podziału mocy między osiami. Na podstawie położenia przepustnicy i sygnałów z układu kierowniczego system dostosowuje parametry układu napędowego, w celu optymalnego wykorzystania dostępnej przyczepności.

W sportowych samochodach ważne są również hamulce – rozpędzony samochód musi być w stanie skutecznie wytracać prędkość przed wejściem w zakręt, aby móc szybko pokonać kręty odcinek drogi. Dlatego nadkola Jaguara F-PACE SVR skrywają ogromne tarcze hamulcowe, których średnica wynosi aż 395 mm.

Styl również jest niezwykle istotny

Sportowy samochód to nie tylko osiągi i właściwości jezdne, ale również wygląd, który stanowi zapewnienie o możliwościach samochodu. Projektanci Jaguara F-PACE SVR zdecydowali się podkreślić to za pomocą detali na powierzchni karoserii i wewnątrz kabiny. Z zewnątrz uwagę przyciągają masywne wloty powietrza w zderzaku, uzupełnione otworami wylotowymi zaraz za przednimi nadkolami.

Maska również została wyposażona w dodatkowe otwory, które mają sygnalizować, że ukryty pod nią silnik oferuje dużo większą moc niż zdecydowana większość samochodów na drogach. Całość uzupełnia dynamiczna linia nadwozia łącząca masywną sylwetkę SUV-a z opływowym kształtem samochodu sportowego.

W środku Jaguara F-PACE SVR można znaleźć takie elementy jak m.in. metalowe nakładki na pedały, czy nakładki progowe z logiem SVR, również wykonane z metalu. Całość uzupełniają sportowe kubełkowe fotele, które oprócz wyglądu zapewniają również stabilną pozycję za kierownicą podczas szybkiej jazdy w zakrętach.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany